دوگانه مسئولیت و امتیاز سیاست داخلی

دوگانه مسئولیت و امتیاز

  بزرگنمایی:
پربیراه نیست اگر گفته شود که سیاست‌ورزی دچار آفتی بسیار مخرب شده و این آفت، سیاست‌ورزی را تهی از معنی کرده است، چراکه، به بیانی کاربردی، «معانی برایند و تابع کارکرد پدیده‌ها برای انسان‌ها هستند».

کورش الماسی 

پربیراه نیست اگر گفته شود که سیاست‌ورزی دچار آفتی بسیار مخرب شده و این آفت، سیاست‌ورزی را تهی از معنی کرده است، چراکه، به بیانی کاربردی، «معانی برایند و تابع کارکرد پدیده‌ها برای انسان‌ها هستند». بنابراین، در شرایطی که پدیده‌ها «کارکرد تعریف‌شده» خود را از دست می‌دهند، لاجرم تهی از معنا می‌شوند. بنا بر شواهد بسیار، سیاست‌ورزی یکی از پدیده‌هایی است که تهی از معنا شده است. شاید بتوان تهی‌شدن سیاست‌ورزی را به شکلی قابل درک و شفاف‌تر با طرح یک پرسش نشان داد. چرا انبوه تشکل‌ها، احزاب (حزبچه‌ها)، انجمن‌ها و... توانایی تأثیرگذاری بر عملکرد ناکارآمد و نامطلوب ساختار‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز را ندارند؟ مختصر، شفاف و کاربردی‌ترین پاسخ می‌تواند این‌گونه بیان شود؛ فعالان سیاسی در انواع تشکل‌ها، احزاب و... «سیاست‌ورزی را یک امتیاز و نه یک مسئولیت تلقی می‌کنند». به منظور درک «آفت سیاست‌ورزی (تلقی سیاست‌ورزی به مثابه امتیاز و نه مسئولیت و وظیفه)، تبیین بسیار مختصر، کلی و کاربردی از مفاهیم سیاست، مسئولیت، امتیاز و آفت ارائه می‌شود. سیاست (سیاست‌ورزی)؟ 
به کاربردی‌ترین بیان، معطوف به «تدبیر راهکارهایی برای تحقق انواع نیازها، اهداف و... (فردی و جمعی) مبتنی بر درک عینی شرایط، امور و محیط زیست است». در قرون پیشین در برخی کشورهای عقب‌مانده و دارای حکومت‌های وابسته در جهان معاصر، سیاست‌ورزی، تدبیر راهکار برای تحقق منافع و اهداف فردی تلقی می‌شد‌. یقینا در این موجز سیاست (سیاست‌ورزی) معطوف به منافع و امور جمعی مد نظر است.
مسئولیت؟ به بیانی کاربردی، مسئولیت معطوف به رفتار و پیامدهای احتمالی رفتار انسان‌هاست. به طور کلی مفهوم مسئولیت ممکن است به دو شکل «اختیاری و تحمیلی» ظهور و بروز پیدا کند. 
به عنوان مثال، در شرایط گوناگون یا انواع بحران‌ها (زلزله، تضعیف شدید اخلاق سیاسی، جنگ، گسترش فقر و...) شهروندان بنابر دلایل و احساسات انسانی، احساس مسئولیت و وظیفه می‌کنند‌ برای حل‌وفصل بحران یا شرایط نامطلوب هر‌آنچه در توان دارند، انجام دهند. این‌گونه مسئولیت، اختیاری و مبتنی‌بر درک فردی است. اما به عنوان مثال، در شرایطی که فردی در یک واحد اداری، تجاری، صنعتی و... استخدام می‌شود، ملزم به انجام یک‌سری وظایف است. یا قوانین اجتماعی، شهروندان را ملزم به انجام یا پرهیز از انجام یک‌سری رفتار در شرایط گوناگون می‌کند. بنابراین، مسئولیت (وظیفه) کارمند در محیط کار و مسئولیت (وظیفه) شهروندان در قبال قوانین، مسئولیت تحمیلی و غیراختیاری تلقی می‌شود.
امتیاز؟ به کلی و کاربردی‌ترین بیان، امتیاز معطوف به مزیت (سود، منفعت) انحصاری برای یک فرد یا یک اقلیت است. به عنوان مثال، در شرایطی که یک کارمند ارشد شهرداری برای خرید گوشت به قصابی مراجعه می‌کند، جناب قصاب گوشت بسیار باکیفیت و حتی ارزان به کارمند مذکور می‌دهد. یا در شرایطی که یکی از وکلای خانه ملت برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کند، مدیریت بانک با سهولت و سرعت غیرمرسوم، وام را به وکیل خانه ملت می‌دهد. یا زمانی که یک شرکت درخواست ارز برای واردات چای می‌دهد، مسئولان مدیریت ارز دولتی با سخاوت غیررایج به شرکت مذکور ارز می‌دهند و... .
آفت؟ به بیان کلی و کاربردی، آفت معطوف به عاملی است که موجب تخریب، تضعیف و ناکارآمدی یک پدیده، ساختار یا وضعیت می‌شود. به عنوان مثال، میوه یا غذای فاسد موجب بیماری انسان می‌شود یا بی‌اخلاقی و ریا، منشأ بی‌اعتباری سیاسی است. پیگیری اهداف جناحی در نهادهای همگانی سرچشمه نارضایتی عمومی است و... . بنابراین، میوه فاسد، بی‌اخلاقی، پیگیری اهداف فردی یا گروهی در نهادهای عمومی و... مصداق آفت هستند.
اگر تبیین کلی و مختصر مفاهیم فوق را بپذیریم، آنگاه باید گفته شود که سیاست‌ورزی در راستای تحقق اهداف فردی و گروهی مصداق بارز آفت و ضداجتماعی است؛ به‌ویژه در شرایطی که شهروندان گرفتار در مخمصه بدون چشم‌انداز روشن انواع و انبوه چالش‌ها هستند.
در سال‌های گذشته بعد از وقوع برخی توفان‌های شدید در برخی مناطق آمریکا، خبرهایی مبنی‌بر اینکه برخی شهروندان اقدام به غارت برخی منازل یا اماکن عمومی آسیب‌دیده از توفان کرده‌اند، منتشر شد. یقینا برخی موافق این تشابه‌سازی نخواهند بود، اما به باور نگارنده، رفتار «سیاست‌ورزان امتیازمحور (حزبچه‌ها و تشکل‌ها)» مشابه رفتار اندک شهروندان آمریکایی است که اقدام به غارت اموال منازل آسیب‌دیده از توفان کرده‌اند.
تناقض آشکار و غیراخلاقی «سیاست‌ورزی امتیازمحور» این است که برخی تشکل‌ها، حزبچه‌ها، جمعیت‌ها و... که نقد عملکرد مدیریتی، چاشنی صبحانه، ناهار و شامشان است، به هر شکل ممکن تلاش می‌کنند وارد نهادهای حاکمیتی (شورای شهرها، انواع وزارتخانه‌ها، خانه ملت استانداری‌ها و...) شوند. به باور نگارنده و بنابر شواهد بسیار، «سیاست‌ورزان امتیازمحور» درک، دانش و تحلیل بسیار ابتدایی از مبانی شرایط پرچالش اجتماعی دارند. ویژگی برجسته «سیاست‌ورزان امتیاز‌محور» این است که اهداف فردی و گروهی خود را پشت نقد ناکارآمدی مدیریت کلان، پنهان می‌کنند و در توهمات، خود را کارشناس و متخصص امور اجتماعی و سیاسی تلقی می‌کنند.
قابل توجه دغدغه‌مندان صادق امنیت، سلامت و توسعه ملی، اینکه عملکرد ناکارآمد مدیریتی، نه با نقد، بلکه با «انسجام اراده جمعی» که نخبگان به‌ویژه نخبگان سیاسی، اصلی‌ترین عنصر آن هستند، تغییر می‌کند. اینکه انسجام اراده جمعی، منهای نخبگان (سیاسی) ناممکن و تأثیرگذاری بر تغییر عملکرد ناکارآمد، بدون «انسجام اراده جمعی حول منافع ملی» رؤیایی بیش نیست.
در کشورهای توسعه‌یافته (منهای آمریکا)، «سیاست‌ورزی مسئولیت‌محور» و نه «امتیازمحور» ویژگی بارز فعالان سیاسی است. به این دلیل بدیهی که در این گونه کشورها، سیاست و سیاست‌ورزی پدیده‌ای جمعی (ملی) و نه فردی و گروهی تلقی می‌شود. اگر مفهوم سیاست‌ورزی مسئولیت‌محور به مثابه کاربردی و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای برون‌رفت از انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی پذیرفته شود، آنگاه ترویج و تبیین «سیاست‌ورزی مسئولیت‌محور»، نه‌تنها وظیفه اخلاقی و ملی یکایک نخبگان (دانشگاهی، فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی و... ) مهین‌دوست است، بلکه کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایجاد تحولات مدیریتی و حل‌وفصل انواع چالش‌های اجتماعی و ملی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

باز هم در ضرورت حکمرانی حزبی

من خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می‌رود

ستیز با قدرت، ستیز حافظه با فراموشی است

دوگانه مسئولیت و امتیاز

سفر رئیس جمهور به خوزستان؛ امیدها و چالش‌ها

نهیلیسم؛پرتگاه یا فرصت

گفتمان چیست؟

بیایید فلسفه بورزیم

درخت پلونیا

احیای تالاب صالحیه؛ چالش ها و راهکارهای فراروی یک اکوسیستم در خطر

دوچرخه

تکریم بانوان در عرصه علم

دیکتاتورهای زندانی

باغ ناصر

اصول بنیادین و توسعه مارکسیسم

جهان در هفته‌ای که گذشت (89)

انتشار دو کتاب جدید از انتشارات حزب اراده ملت ایران

انتصاب جدید در حزب اراده ملت ایران

حسن اکبری بیرق سخنگو حزب شد

شورای اطلاع رسانی ( شارح) حاما

گزارش تصویری مجمع عمومی

وفاق ملی؛ تفاهم یا سرسپردگی؟

تعامل سازنده و برنامه‌ریزی کلان برای آینده حزب

استفاده از ظرفیت‌های قانون احزاب

درک درست از تحولات اما ضعف در بهره برداری

حزب اراده ملت ایران؛ حضور در انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات از دولت مسعود پزشکیان

ضرورت بازنگری در سیاست حزبی

چگونه حزب را مدیریت کنیم؟

ضرورت همسویی و بازتعریف راهبردهای حزب اراده ملت ایران

چگونه کار آفرینی کنیم؟

لزوم استفاده از احزاب در سیاستگذاری های دولت

حزب اراده ملت ایران؛ سهم در مسئولیت‌ها، رابطه با سایر احزاب اصلاح‌طلب و وظایف اعضا

“چالش‌ها و دغدغه‌های حزب اراده ملت ایران: از اصلاح‌طلبی تا آینده‌ای روشن برای جوانان”

داستان مکرر به حاشیه رفتن

حق برگزاری تجمعات، حق احزاب مطابق قانون اساسی

“بررسی وضعیت حزب اراده ملت ایران و راهکارهای آینده برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی”

بحران جاذبه در حزب و چالش‌های پیش‌رو

لزوم واکاوی خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

درآغاز: جستارگشایی

ضرورت بسیج همه نیروهای اصلاح طلب ترقی خواه

اهمیت بحث پسماند؛ پرحاشیه ترین موضوع در محیط زیست

سکوت‌، زبان فهمیدن است

قانون حجاب و عفاف؛ اهانت یا صیانت؟

“تحلیل انتخابات آخر: پیروزی حاشیه بر متن و پیامدهای تغییرات منطقه‌ای”

چرایی ناهمدلی با انتخابات ریاست جمهوری

کارگروه بحران محیط زیستی؛ لزوم اقدام عاجل دولت

“دوران جدید حزب اراده ملت ایران: فاصله از اصلاح‌طلبی فسادزا و پایبندی به اصول اصلاح‌طلبانه”

بحران مهاجرین و مهاجرت کرده ها

خرد و عقلانیت؛ نه احساسات

دیباچه