حوزه‌های دینی و تحولات جهانی اندیشه

حوزه‌های دینی و تحولات جهانی

  بزرگنمایی:
حتی خود غرب نیز نمی‌توانست به‌سرعت تحولات اشاره کند، به‌گونه‌ای که مردم و سیستم‌ها را متحول کند یا به طغیان وادارد. با این حال، برخی تلاش می‌کنند تحولاتی که در بستر غرب رخ داده، در کشور دیگری بازسازی کنند.

عباس امامی 

حتی خود غرب نیز نمی‌توانست به‌سرعت تحولات اشاره کند، به‌گونه‌ای که مردم و سیستم‌ها را متحول کند یا به طغیان وادارد. با این حال، برخی تلاش می‌کنند تحولاتی که در بستر غرب رخ داده، در کشور دیگری بازسازی کنند.
مدرنیته موضوعی جدید نیست؛ داستانی مانند هدیه دادن ظروف چینی به کریم‌خان زند و شکستن آن‌ها و استفاده از ظروف مسی روایت آشنایی است.
مدرنیته و تمدن غرب از دوره صفویه وارد ایران شد، اما بیشترین تأثیر آن به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. او که خود به اروپا سفر کرد، دوربین عکاسی را به ایران آورد و عکاسی و فیلم‌برداری، که بعدها هنر هفتم نام گرفت، از دستاوردهای او محسوب می‌شود. اگر اراده او نبود، بسیاری از عکس‌های تاریخی که اکنون اسناد 150 سال گذشته ایران را تشکیل می‌دهند، وجود نداشت.
ناصرالدین‌شاه که ذوق نقاشی و شعر (با تخلص "ناصر") داشت، دوربینی به ایران آورد زمانی که کشیدن پرتره توسط مراجع دینی حرام تلقی می‌شد و ملاهادی سبزواری عکاسی را به دلیل ایجاد سایه (ظل قائم) دارای اشکال می‌دانست. اما میل شاهانه به گسترش این هنر باعث شد که این فناوری در ایران جا بیفتد. موسیقی نیز داستانی مشابه داشت.
در پنجاه سال حکومت ناصرالدین‌شاه، پایه‌های بسیاری از فنون و هنرها در ایران شکل گرفت. اما سرعت تحولات، به‌ویژه در صد و پنجاه سال اخیر، همواره با مقاومت‌هایی از سوی بخشی از حوزه‌های دینی مواجه بوده است. هر نوآوری در ابزارها یا تفکر، اغلب با مخالفت‌هایی روبرو شده است.
در جریان انقلاب مشروطه، اختلاف بین علمای نجف و تهران مشهود بود. یکی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله را نوشت و دیگری با استخاره، به توپ بستن مجلس را توجیه کرد. از این جدال‌ها، یکی به دار آویخته شد و دیگری از فرط یأس کتاب خود را به آب سپرد.
جنجال‌هایی مانند دوش و خزینه، مدارس جدید، دانشگاه، ثبت احوال، شناسنامه، بلندگو، واکسیناسیون و حق رأی زنان همگی نشان‌دهنده تحولات اجتماعی بودند که حوزه‌های دینی در برابر آن‌ها مقاومت کردند. بااین‌حال، در این دوران، همیشه افرادی از درون حوزه پرچم تحول را به دوش کشیده‌اند، هرچند اکثریت قشری بر فضای عمومی غالب بوده‌اند.
انقلاب 57 نقطه عطفی در تاریخ تشیع بود. امام خمینی از معدود رهبران شیعی بود که هم عرفان، فلسفه و فقه را به‌طور توأمان درک می‌کرد و از ابزارهای نوین نیز استفاده می‌کرد. پاسخ ایشان به آیت‌الله قدیری درباره حلال دانستن خرید و فروش آلات موسیقی و شطرنج، نمونه‌ای از تفکرات به‌روز او بود.
امام خمینی حوزه علمیه را به‌خوبی می‌شناخت و خاطراتی مانند مخالفت با تدریس فلسفه توسط فرزندش مصطفی و تحمل نکردن شاگردانش در حوزه پس از خرداد 42 نشان‌دهنده این واقعیت است. همچنین، اعتراضات به تفسیر سوره حمد در تلویزیون و شرح مثنوی توسط دکتر سروش نشان می‌دهد که حوزه‌های دینی به‌ندرت خود را با تحولات جامعه همراه کرده‌اند.
امروز نیز سرعت تحولات در موضوعاتی مانند نئولیبرالیسم، پلورالیسم، اومانیسم، نحله‌های فکری جدید و شبکه‌های اجتماعی به قدری زیاد است که حتی خود غرب نیز در پاسخ‌گویی به آن‌ها دچار چالش شده است.
مقاومت در برابر فناوری‌های جدید مانند ماهواره، بیت‌کوین، متاورس یا حتی مکالمه میان نامحرمان، به حاشیه رانده شدن عمل حوزه‌های دینی را در پی دارد. در حالی که تشیع همواره مدعی اجتهاد در تمام مسائل روز بوده است. رمز برتری و ماندگاری تشیع در توانایی اجتهاد و تطبیق مسائل جدید با فقه نهفته است.
حوزه‌های دینی در انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند، اما تحولات فکری و مهاجرت فضلا و متفکران به حوزه‌های دینی دیگر مانند نجف، لبنان یا حتی غرب نشان‌دهنده نیاز به فضای پژوهش آزاد و تفکر سیال است. در غیر این صورت، انزوا و خسران، نتیجه‌ای اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران