کیومرث کمالی

هدر دادن 48 میلیارد دلار یارانه انرژی حاصل نگرش سیاسی به اقتصاد گفتگو

  بزرگنمایی:





یارانه پرداختی انرژی در ایران از چین هم سبقت گرفته و به 45 میلیارد دلار در سال رسیده است. بنابراین ما به رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان رسیده‌ایم و 15 درصداز یارانه انرژی جهان در ایران پرداخت می شودکه رقمی قابل تأمل است. چراکه این رقم معادل ده درصد از تولید ناخالص ملی کشور است. جالب است که در ایران سالیانه 3 میلیارددلاریارانه نقدی هم به مردم پرداخت می شودکه البته پرداخت این مبلغ به شیوه کنونی هم کاراشتباهی است. اما حساسیتی که در مورد این سه میلیارددلار وجوددارد، در مورد آن 45 میلیارددلار وجود ندارد و بدترآنکه این رقم، چندین برابر بودجه عمرانی کشور است که در سال جاری، 60 هزار میلیارد تومان بود.
نکته مهم این است که عزمی جدی در ارگانهای تصمیم ساز برای رفع مشکل یارانه‌های انرژی و همچنین یارانه نقدی که بخش اعظم منابع مالی کشور را می‌بلعند و به جز ضرر، حاصلی ندارند، دیده نمی‌شود.
همه درباره ارزانی بنزین و قاچاق سوخت و غیراستاندارد بودن خودروها و ساختمانها از لحاظ هدررفت انرژی سخن می گویند امااقدام عملی انجام نمی‌دهند. چراکه رفع این مشکلات نیازمند یک عزم همگانی در بین دولت و مجلس و در یک کلام، مجموعه حاکمیت است. در این میان گامهای مثبتی در این حوزه‌ها توسط ارگانهای متولی انجام می‌شود به‌گونه‌ای که مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از برنامه‌ریزی برای نوسازی 150 هزار بخاری در مدارس ظرف دو سال آینده خبر داده که علاوه بر صرفه جویی، نقش مهمی درافزایش ایمنی مدارس هم خواهد داشت. اما قطعاً امکان برداشته شدن گامهای جدی‌تر و بلندتر هم وجود دارد مشروط به اینکه اجماعی همگانی در این حوزه ایجاد شود.
آنچه به‌عنوان مهمترین مانع پیش روی برداشته شدن گامهای عملی حاکمیت و تصمیم سازان در ساماندهی یارانه انرژی در ایران وجود دارد، نگرش‌های سیاسی به این موضوع است. هر بار نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس می‌شویم، یکی از این دو قوه باساماندهی یارانه انرژی به بهانه جلوگیری از اعمال فشاربه مردم مخالفت می‌کند و درنهایت هم هیچ طرح جامعی برای رفع این مشکل تدوین نمی‌شود. طبیعتاً کشورهای متعددی که این مشکل راحل کرده اندوسرمایه خود را در قالب تخصیص یارانه انرژی عمدتاً به دهک‌های بالای جامعه، دور نمی‌ریزند، راه‌هایی را رفته‌اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
آیا نمی‌توان با کمترین حد نارضایتی در مردم، یارانه انرژی را ساماندهی کرد؟ آیا نمی‌توان ساماندهی یارانه انرژی را از ارگانهای دولتی و همچنین خودروسازان و حوزه‌های ساختمانی آغاز کرد؟ آیا نمی‌توان اگر هزینه بالاتری بابت انرژی به مصرف کنندگان نهایی تحمیل شد، این هزینه را بویژه برای دهک‌های پایینتر، به گونه دیگری جبران کرد تا نارضایتی احتمالی به حداقل برسد؟ قطعاً پاسخ به این پرسشها مثبت است، اگر روی آن‌ها تأمل کافی صورت گیرد. همگان از ضرورت جراحی اقتصادی در حوزه یارانه‌های انرژی سخن می گویند؛ اما عزمی جدی در بالاترین ارکان حاکمیت باید برای این جراحی ایجاد شود تا با برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن تمام تبعات و کاهش هزینه‌های اجتماعی این طرح، شاهد ساماندهی یارانه انرژی در کشور باشیم.
مشکل اینجاست که عزمی برای صرفه جویی 48 میلیارد دلاری یا صرفه جویی در بخشی از این مبلغ که در صورت انتقال از بخش انرژی به حوزه‌های عمرانی می‌تواند تاثیرات چشمگیری در عمران و آبادی کشور داشته باشد ایجاد نشده و همگان به همین مسیر عادی و پرهزینه عادت کرده‌اند. در چنین شرایطی سخت گفتن مسوولان از کمبودهای مالی، به طنز شباهت دارد چراکه حاکمیتی که نیازمند منابع مالی بیشتر است از هر روشی برای ساماندهی یارانه سنگین انرژی و هر آنچه در قالبهای مشابه به هدر می‌رود استفاده خواهد کرد. هدر دادن 48 میلیارد دلار یارانه انرژی، بدون تردید حاصل نگرشهای سیاسی به اقتصاد و انداختن توپ تصمیم گیری به زمین رقبای سیاسی است که دودش به چشم همه می‌رود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران