موسیقی اروپا در سده های میانه

ممنوعیت خنیاگری معرفی و پیشنهاد

ممنوعیت خنیاگری

  بزرگنمایی:
در شماره های گذشته ی نشریه در مورد مسائل مختلفی در حوزه‌ی موسیقی صحبت کردیم و اندیشه ها و رویکردهای برخی از نویسندگان را نیز از نظر گذراندیم، چنانچه تاکید کرده‌ایم قصد ما همواره بر ارائه‌ی مطالبی قابل ادراک برای مخاطب عام بوده که ایشان بتوانند

در شماره های گذشته ی نشریه در مورد مسائل مختلفی در حوزه‌ی موسیقی صحبت کردیم و اندیشه ها و رویکردهای برخی از نویسندگان را نیز از نظر گذراندیم، چنانچه تاکید کرده‌ایم قصد ما همواره بر ارائه‌ی مطالبی قابل ادراک برای مخاطب عام بوده که ایشان بتوانند به سادگی مفاهیم مطروحه را دریابند، لذا خالی از لطف نخواهد بود که علاوه بر مطالعه‌ی روش‌های گوناگون آموزش موسیقی، به گذشته این هنر ارزشمند نیز نگاهی اجمالی داشته باشیم. از آنجا که تکامل دانش موسیقی در مکتوب شدن آثار و اصول تئوری موسیقی از غرب شروع می‌شود، میتوانیم بررسی تاریخ موسیقی را از سده های میانه در اروپا آغاز نماییم.
موسیقی درباری سده‌های میانه ترکیبی از مهارت در خواندن نواختن و آهنگ ساختن بود که شکل دیگرش فقط در کلیسا شنیده می‌شد و مضامینش گاه در مواردی که تا حدی رسمی می‌شد به موضوعاتی غیر آسمانی مانند عشق، زیبایی‌های طبیعت و شاهکارهای جنگی نیز ارتباط پیدا می‌کرد. به نظر می‌رسید که موسیقی آهنگی بی‌پایان است که فرمش از بندهای شعر و کلام پیروی کرده، با حرکات تزیین صدا آراسته می‌شود و آهنگ‌های مردمی را به کار می‌گیرد. در اواخر سده‌های میانه با آنکه شعر و موسیقی از پیشه‌های خاص درباریان بود، روز به روز بر تعداد هنرمندان ماهری که برای تصنیف موسیقی درباری اجیر می‌شدند افزوده می‌شد. شهرها که مراکز دادوستد بودند حکم کانون‌هایی را داشتند که در آنها انواع بسیار متفاوت موسیقی در کنار هم قرار می‌گرفتند و بر قدرت و کیفیت یکدیگر می‌افزودند، در شهر موسیقی استادانه‌ای که آهنگسازان کلیسا می‌ساختند به گوش می‌رسد . در میان صنعتگران و طبقه متوسط شهرها هنرموسیقی همچنان رشد می‌کرد و این در حالی بود که نظریه پردازان و موسیقی شناسان کلیسا با آن به مخالفت برخاسته بودند.
یکی از سرچشمه‌های غنی موسیقی دانشجویان سرگردان بودند که موسیقی و شعری سرشار از لذت زندگی، عشق و سفر در جاده ها می‌آفریدند. از این مهم‌تر در شکل گیری موسیقی غیر کلیسایی هنر دلقک‌های سیار، خنیاگران یا شعبده بازان دوره‌گرد، مطربان، بازیگران و حکیمان سیار بود که از شهری به شهری سفر می کردند؛ و به دلیل هنری که در سرگرم سازی مخاطبان خویش داشتند در روستا، شهر و دربار به یک اندازه از آنان استقبال می‌شد.
 به این خنیاگران دوره‌گرد هم کلیسا حمله می‌کرد و هم مقامات دولتی. اتهام کلی ایشان هم این بود که اشخاصی ضد اخلاقی و کارگزاران شیطان‌اند ولی انگیزه واقعی مخالفان مانند همه موارد مشابه در سانسور اخلاقی هنر مردم، مسائل سیاسی بود.
در سال 1402 میلادی مجلس عوام انگلستان دستور داد که هیچ خنیاگر سیار و یا شاعرکی در شهر ویلز باقی نماند و برای مردم عادی نمایشنامه و موسیقی اجرا نکند. زیرا همینان هستند که با غیب گویی‌ها، دروغ ها و اندرزهایشان تا حدودی باعث طغیان و شورش کنونی مردم در ویلز شده‌اند. در شهرها، چاپ آثار موسیقی در میان صنف‌های چاپخانه‌دار ها آغاز شده بود و به این ترتیب وسیله‌ای برای انتشار و مطالعه آهنگ‌ها و اجرای موسیقی به شیوه‌ای که قبل از این ممکن نبود فراهم آمده بود.
نخستین قطعه موسیقی چاپ شده در سال 1500 میلادی در شهر ونیز ایتالیا به بازار آمد، لیکن تا اواخر سده هجدهم آهنگسازان نمی‌توانستند بخش عمده‌ای از مخارج زندگی‌شان را از راه چاپ و فروش آثار موسیقی خود به دست آورند. یکی از کمک‌های شهرها به موسیقی که بعدها معلوم شد بزرگ‌ترین اهمیت را در تحولات آینده موسیقی داشته است تدوین و تکمیل موسیقی مبتنی بر آن چیزی بود که امروزه گام‌های ماژور و مینور نامیده می‌شوند.  این روش وسیله‌ای بود برای آسان کردن نوشتار و اندیشه موسیقایی که هنر موسیقی را از پیچیدگی‌ها و قواعد دین‌مدارانه مدهای کلیسایی رهانید و گنجینه تازه‌ای از هیجان برای موسیقی فراهم آورد.

محمد هادی خوشکلام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران