آزادی‌های کوفته، زیر چکش ردّ صلاحیت صفحه آخر

آزادی‌های کوفته، زیر چکش ردّ صلاحیت

  بزرگنمایی:
هر کنشگر حزبی که در یک تشکیلات سیاسی رسمی و دارای مجوز عضویت دارد، این آزادی را بطور خودکار پیدا می‌کند که در فعالیت‌های آن نهاد و همینطور در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آن نهاد مشارکت کند.

هر کنشگر حزبی که در یک تشکیلات سیاسی رسمی و دارای مجوز عضویت دارد، این آزادی را بطور خودکار پیدا می‌کند که در فعالیت‌های آن نهاد و همینطور در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آن نهاد مشارکت کند. اساسا با ورود و عضویت و طی کردن مراحل عضویت در یک تشکیلات سیاسی، چنین استحقاق و چنین حدودی از آزادی برای وی فراهم می‌گردد. سطح مشارکت در سازمان حزبی، درجات و لایه‌های مختلفی دارد که تماما طبق قوانین و موازین تشکیلات تعیین شده است و از قضا این اختیارات به تایید وزارت کشور نیز رسیده است. حتی سلب چنین حقوقی از عضو، از طرف تشکیلات بطور تصادفی یا عمدی حق شکایت را برای عضو باز می‌گذارد. اما با فرایند بررسی صلاحیت اعضای شورای مرکزی، نهادهای 5گانه با رد شایستگی برخی از اعضا به دلایل سیاسی در هر دوره در واقع آزادی‌عمل آنها را برای نقش‌آفرینی در بخش سیاستگذاری حزب، نقض و مخدوش می‌کنند. درحالیکه چنین آزادیِ عملی باتوجه به شرح رفته، باید در اختیار هر عضو حزبی مطابق با اساسنامه باشد.
آزادی دیگری که طی این فرایند زیر پا گذاشته می‌شود. آزادی افراد برای تعیین رهبران، مسئولین و نمایندگان حزبی خود در درون تشکیلات است. آنهم نه آزادی یک عضو و دو عضو، بلکه آزادی اکثریت یا حتی تمامی اعضا برای انتخاب یک فرد. در مورد برخی از احزاب و بطور مکرری، شاهد بوده و هستیم که اعضای حزب به اتفاق یا به اکثریت آرا، فردی را به عنوان نماینده مورد تایید خویش در کنگره‌ها یا مجامع عمومی برمی‌گزینند اما رد صلاحیت نهادهای امنیتی، عملا این انتخاب را رد کرده و خط بطلانی بر آزادی اعضا در انتخاب نمایندگان خود در درون و چهارچوب یک تشکیلات رسمی می‌کشد.
آزادی سوم، آزادی نهادها در استفاده از ظرفیت نیروهای ویژه است. این آزادی متفاوت از دو مورد پیشین که در مناسبات فردی معنا دارد، در سطح نهادی‌ست و نقض می‌شود. به این طریق که نیروهای توانمند و علاقمندی در جامعه هستند که بدلیل رویکردهای شخصی یا پیشینه سیاسی مدنی‌شان، با محدودیت‌ها و موانعی در کنش سیاسی روبرو هستند. 
با طراحی سازوکار اعطای مجوز و نظارت دائمی دولت بر روند و فعالیت‌های تشکیلاتی، در نهایت لزوم و ضرورتی بر نظارت‌ها و محدودیت‌های فردی نیست. چراکه هر شهروندی با پذیرش موازین و قواعد یک تشکیلات رسمی عملا متعهد می‌گردد که در دایره فعالیت‌های تشکیلاتی خود، پا را بر آن چهارچوب‌ها و خطوط نگذارد. این رویه توافقی، نوعی بازی برد-برد است. چرا که از یکسو حاکمیت اطمینان دارد که هر عضو، حتی اعضایی که به زعم قوانین جمهوری اسلامی مسئله‌دار محسوب می‌شوند در چهارچوب تشکیلات رسمی مکلف به رعایت خطوط و مرزها هستند. از سوی دیگر نیز دست تشکل‌ها و سازمانها را باز می‌گذارد تا بتوانند از این نیروهای توانمند و دارای انگیزه که به شکل شخصی دایره عمل محدودی دارد، بهره ببرند. ردصلاحیت‌های اینچنینی اما این مناسبتِ کارآمد و سازنده را نقض می‌کند.  


زهره رحیمی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور