آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات سیاست داخلی

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

  بزرگنمایی:
برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد.

پیام فیض 

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد. مسئله‌ای که قابل پیش بینی بود. اما فارغ از تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی که به کفایت بیان شده، این اتفاق از نگاه روابط عمومی و ارتباطات قابل تامل است. نگاهی که شامل نقش ارتباطات سازمانی، ارتباطات سیاسی، رسانه‌ها و افکار عمومی می‌شود.
 
ارتباطات سازمانی
مهمترین عنصر در این بخش عدم ارائه پیام‌های واحد و منسجم است. تغییرات پی‌درپی مدیران و وزرا باعث می‌شود که راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمانی دچار تغییرات متعدد شوند، که در نهایت باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در میان ذی‌نفعان آن مجموعه می‌شود. این مسئله منجر به کاهش کارایی تصمیمات اجرایی و از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به برنامه‌های کلان و خرد دولت می‌شود.
هر مدیر یا وزیر جدید معمولاً رویکرد ارتباطی و سبک خاص خود را دارد. تغییر این رویکردها می‌تواند باعث اختلال در روابط درون‌سازمانی، مردم و روند ارتباطات بین‌بخشی می‌شود.
ارتباطات سیاسی
در علوم ارتباطات، اعتماد یکی از مهم‌ترین عناصر در مشروعیت سیاسی و اقتصادی است. به طور مثال وقتی دولت از مردم می‌خواهد که نقدینگی خود در بازار دلار و سکه خرج نکنند و آن را در بازار سرمایه قرار دهند، نیازمند اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت است. اما وقتی تغییرات مدیریتی بیش از حد معمول رخ دهد، این سیاست‌ها پشت سر هم نقض می‌شوند و دولت اعتبار ارتباطی خود را از دست می‌دهد.
نقش رسانه‌ها
رسانه‌ها در هر تغییر مدیریتی خصوصا اگر در حد وزارتخانه باشد تلاش می‌کنند تا روایت‌های مختلفی را درباره دلایل این تغییرات ارائه دهند. در نبود یک مدیریت ارتباطی منسجم که معمولا در سازمان‌های دولتی شایع است، این روایت‌ها می‌توانند موجب شکل‌گیری شایعات، ناامنی روانی و تفسیرهای منفی در جامعه شوند.
این شایعات و تفسیرهای مختلف باعث افزایش حجم اخبار منفی و در نتیجه نارضایتی می‌شوند و اگر این اتفاقات با شفافیت همراه نباشد، موجب کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.
تصویرسازی در روابط بین الملل
از نگاه روابط عمومی و علوم ارتباطات، تصویر بین‌المللی یک کشور یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ارتباطی آن است. تغییرات مداوم مدیریتی می‌تواند باعث ارسال پیام‌های ضدونقیض به جامعه بین‌المللی شود. برای مثال، اگر وزیر اقتصاد کشورمان در یک دوره کوتاه تغییر کند، سرمایه‌گذاران خارجی این تغییرات را نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاست‌گذاری و عدم تعهد به برنامه‌های اقتصادی تلقی خواهند کرد. از این رو تغییرات در تیم مدیریتی می‌تواند در روند مذاکرات دیپلماتیک، قراردادهای تجاری و همکاری‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کند.
وظیفه روابط‌عمومی چیست؟
در ایامی که شایعه استیضاح و یا تغییر یک مدیر کلان در وزارتخانه یا سازمانی مطرح می‌شود روابط عمومی باید از طریق نشست‌های خبری، گزارش‌های شفاف و حضور در رسانه‌ها، دلایل انتشار اخبار تغییر مدیران را به‌درستی برای مخاطبانشان توضیح داده و از گمانه‌زنی‌های نادرست خصوصا در فضای توییتر جلوگیری کنند.
همچنین روابط عمومی باید با داشتن یک برنامه راهبردی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مانع اخلال در مدل ارتباطی خود پس از تغییر مدیر سازمان شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران