تکریم بانوان در عرصه علم گزارش

تکریم بانوان  در عرصه علم

  بزرگنمایی:
یازدهم فوریه: تکریم بانوان در عرصه علم گامی در جهت رفع تبعیض و ارتقای مشارکت

فاطمه قدم 

یازدهم فوریه: تکریم بانوان  در عرصه علم
گامی در جهت رفع تبعیض و ارتقای مشارکت

بزرگداشت روز جهانی زنان و دختران در عرصه علم، مصادف با یازدهم فوریه هر سال، معطوف به معضل دیرپای تبعیض جنسیتی در ساحت‌های گوناگون علمی در گستره جهانی است. این مناسبت، که با ابتکار سازمان ملل متحد و یونسکو بنیان نهاده شده، در پی ترویج دسترسی برابر و مشارکت فراگیر بانوان و دوشیزگان در حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) است.

علل بنیادین:
   نابرابری جنسیتی سیستماتیک: زنان و دختران در جوامع متعدد، با موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متعددی مواجه‌اند که سد راه تحصیل و پیشرفت آنان در رشته‌های علمی می‌شود.
  انگاره‌های قالبی جنسیتی: تصورات ناروا و کلیشه‌های جنسیتی،  را از بدو کودکی به سمت رشته‌های غیرعلمی سوق داده و این باور را در آنان القا می‌کند که از توانمندی کمتری در علوم برخوردارند.
   فقدان سرمشق‌های زنانه: نبود الگوهای موفق از بانوان دانشمند، انگیزه آنان را برای پیگیری مشاغل علمی کاهش می‌دهد.
  تبعیض در محیط کار حرفه‌ای: بانوان در محیط‌های علمی اغلب با تبعیض، آزار و اذیت و عدم حمایت کافی مواجه می‌شوند که آنان را از ادامه فعالیت در این عرصه‌ها منصرف می‌کند.

راهکار پیشنهادی:
ایجاد "شبکه ملی منتورینگ بانوان دانشمند":
به منظور توانمندسازی بانوان  در عرصه علم، پیشنهاد می‌شود "شبکه ملی منتورینگ بانوان دانشمند" با مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شود. این شبکه، با بهره‌گیری از تجارب بانوان دانشمند موفق، به ارائه مشاوره‌های تخصصی، راهنمایی شغلی  به  بانوان جوان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌های STEM می‌پردازد. این اقدام، ضمن تقویت انگیزه و اعتماد به نفس بانوان، زمینه را برای شکوفایی استعدادهای آنان و مشارکت فعال‌تر در توسعه علمی کشور فراهم می‌سازد.
مقصد غایی نامگذاری این روز، ارتقای آگاهی در خصوص این معضلات و ترغیب دولت‌ها، سازمان‌ها و جوامع به ایجاد فرصت‌های برابر برای بانوان  در عرصه علم است. این روز فرصتی مغتنم است تا نقش حیاتی زنان در جامعه علمی را پاس بداریم و در جهت رفع موانع پیش روی آنان، اهتمام ورزیم.
در این راستا، شایسته است از نقش سترگ زنان ایرانی در اعتلای علم و دانش نظیر پروفسور مریم میرزاخانی، یاد شود. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

باز هم در ضرورت حکمرانی حزبی

من خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می‌رود

ستیز با قدرت، ستیز حافظه با فراموشی است

دوگانه مسئولیت و امتیاز

سفر رئیس جمهور به خوزستان؛ امیدها و چالش‌ها

نهیلیسم؛پرتگاه یا فرصت

گفتمان چیست؟

بیایید فلسفه بورزیم

درخت پلونیا

احیای تالاب صالحیه؛ چالش ها و راهکارهای فراروی یک اکوسیستم در خطر

دوچرخه

تکریم بانوان در عرصه علم

دیکتاتورهای زندانی

باغ ناصر

اصول بنیادین و توسعه مارکسیسم

جهان در هفته‌ای که گذشت (89)

انتشار دو کتاب جدید از انتشارات حزب اراده ملت ایران

انتصاب جدید در حزب اراده ملت ایران

حسن اکبری بیرق سخنگو حزب شد

شورای اطلاع رسانی ( شارح) حاما

گزارش تصویری مجمع عمومی

وفاق ملی؛ تفاهم یا سرسپردگی؟

تعامل سازنده و برنامه‌ریزی کلان برای آینده حزب

استفاده از ظرفیت‌های قانون احزاب

درک درست از تحولات اما ضعف در بهره برداری

حزب اراده ملت ایران؛ حضور در انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات از دولت مسعود پزشکیان

ضرورت بازنگری در سیاست حزبی

چگونه حزب را مدیریت کنیم؟

ضرورت همسویی و بازتعریف راهبردهای حزب اراده ملت ایران

چگونه کار آفرینی کنیم؟

لزوم استفاده از احزاب در سیاستگذاری های دولت

حزب اراده ملت ایران؛ سهم در مسئولیت‌ها، رابطه با سایر احزاب اصلاح‌طلب و وظایف اعضا

“چالش‌ها و دغدغه‌های حزب اراده ملت ایران: از اصلاح‌طلبی تا آینده‌ای روشن برای جوانان”

داستان مکرر به حاشیه رفتن

حق برگزاری تجمعات، حق احزاب مطابق قانون اساسی

“بررسی وضعیت حزب اراده ملت ایران و راهکارهای آینده برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی”

بحران جاذبه در حزب و چالش‌های پیش‌رو

لزوم واکاوی خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

درآغاز: جستارگشایی

ضرورت بسیج همه نیروهای اصلاح طلب ترقی خواه

اهمیت بحث پسماند؛ پرحاشیه ترین موضوع در محیط زیست

سکوت‌، زبان فهمیدن است

قانون حجاب و عفاف؛ اهانت یا صیانت؟

“تحلیل انتخابات آخر: پیروزی حاشیه بر متن و پیامدهای تغییرات منطقه‌ای”

چرایی ناهمدلی با انتخابات ریاست جمهوری

کارگروه بحران محیط زیستی؛ لزوم اقدام عاجل دولت

“دوران جدید حزب اراده ملت ایران: فاصله از اصلاح‌طلبی فسادزا و پایبندی به اصول اصلاح‌طلبانه”

بحران مهاجرین و مهاجرت کرده ها

خرد و عقلانیت؛ نه احساسات

دیباچه