آخرین مطالب

سلسله یادداشت‌های «در ستایش آن قدرت اصیل!» (4)

مقام تو جایگاه بندگان نیست، که در این عرصه شهریاری تو سیاست داخلی

مقام تو جایگاه بندگان نیست،  که در این عرصه شهریاری تو

  بزرگنمایی:
در جامعه‌ای که خوانش مسلط ما از فرهنگ و عرف و سیاست و قانون و دین، بر محور خودسرکوبی و خودنادیدن است. نظام آموزشی، هرگز از کودکی تو را باورمند به ظرفیت شگفت‌انگیز انسانی‌ات در مقام آفریدگار نمی‌کند. به تبع آن، ظرفیت و استعداد گروه‌ها و تیم‌های انسانی برای آفرینش و تحول نیز عامدانه مخدوش و نادیده انگاشته می‌شود

زهره رحیمی 

در جامعه‌ای که خوانش مسلط ما از فرهنگ و عرف و سیاست و قانون و دین، بر محور خودسرکوبی و خودنادیدن است. نظام آموزشی، هرگز از کودکی تو را باورمند به ظرفیت شگفت‌انگیز انسانی‌ات در مقام آفریدگار نمی‌کند. به تبع آن، ظرفیت و استعداد گروه‌ها و تیم‌های انسانی برای آفرینش و تحول نیز عامدانه مخدوش و نادیده انگاشته می‌شود. در جوامعی که با روش‎های مختلف از هر نهاد مردمی خودبنیاد و هر عاملیت موجد و مبتکری، سلب اختیار و اراده می‌شود و نظام سیاسی جاری، در قامت حاکم بر سرنوشت همگان، خود را والی، قیم و سرورِ تو تعریف و تعیین می‌کند. به آرامی اما عمیق و نافذ، باوری در افراد جامعه شکل می‌گیرد و نهادینه می‌شود که «من صاحب قدرت نیستم». «قدرت واقعی، ازان بالادست است». «باید اندیشه‌ام را مجهز به مفهوم و معنای چنین قدرتی کنم». و در نهایت این نتیجه‌گیری که: «برای قدرتمندشدن، باید خود را به صاحبان قدرت مرکزی، متصل و متکی کرد و به بخشی از آنان بدل شد». این نتیجه، در واقع به یگانه فهم فرد از قدرت تبدیل می‌شود.
در این ساختار، فرد در طبقات و اقشار مختلف گمان می‌کند که نمی‌تواند برای مثال در مقام یک پرستار، آموزگار، کارگر ساختمانی یا حسابدار، فردی واجد قدرت باشد. او تصور قدرت و عاملیت را صرفا در جایگاه رئیس، مدیر، کارفرما و سرپرست یا در تعامل تنگاتنگ با ایشان تعریف می‌کند. او بر قدرت فردی و شهروندی خود برای تغییر معادلات و شرایط، در خاندانش، در محله‌اش، در سازمانش، کاملا چشم می‌بندد. از سرچشمه قدرت خود غفلت می‌کند. به تاثیرگذاری و قدرت معجزه‌آفرینِ رفتارها و گفتارها و افکار خود غافل و منکر است. او می‌پندارد که تنها در اتصال و پیوند با قدرت‌های فرادست حکومتی است که امکان تاثیر و تغییر محقق می‌شود. 
و از آنجاییکه در کشورهای غیردموکراتیک و استیلای مدیریت غیرمشارکتی، راهیابی به ساختار قدرتِ فرادست و ریاستی، تنها از طریق سازوکارهای محدود و انحصاری و گزینشی ممکن و میسر است، رفتار تلخی رواج می‌یابد. افراد قدرت‌طلب و توانا، عمر شغلی یا حرفه‌ای یا مدنی خویش را صرف ورود و پذیرش و درگیرشدن در این مناسبات و سازوکارهای موجود و محدود می‌کنند، بلکه به فرد یا کاراکتری قدرتمند بدل شوند. 
دقیقا از همین‌روست که برای مثال انتخابات از پی انتخابات، ملت در صحنه، از هیچ تقلایی برای اتصال و تعامل با ره‌یافتگان به قدرت فروگذار نمی‌کنند. ملاقات با هر وکیل، مسئول‌دفتر، معاون، مشاور و منشیِ هر صاحب سمَتی و یا ارتباط با هر فرماندار و استاندار و بخشدار و صاحب‌دیوانی را در لیست امور حیاتی فعالیت خود می‌گنجانند، تا حدی که به رفتارهایی چون سِلفی‌های گاه‌وبیگاه با مقامات مملکتی هم چنگ می‌زنند و به آن فخرفروشی می‌کنند. و با قرارگرفتن در یک قاب با فلان و بهمان کارگزار، برای دقایقی لذت قدرتمندشدن را هم می‌چشند! 
این همه در حالیست که قدرت اصیل در وجود و اراده خود مردم است. آری در فردفردِ شهروندان آگاه و توانا و مسئولِ یک جامعه، ذخیره و نهان گشته است. البته که نه تنها هرگز جایگاه و هیمنه و نقش قدرت سیاسی مرکزی را انکار نمی‌کنیم، که حتی کوچک نیز نمی‌شماریم و به خودفریبی مشغول نمی‌شویم. اما غرق‌شدن در آن نگاه و تعریف محصور از قدرت که ذوب در ذات فرادست است نیز، ما را به یک رعیت و بنده، به جای خدای‌‌گونگی خویش تنزل می‌دهد. فرض اینکه هر نیرویی تنها به شرط ورود به پیکر یکپارچه و غول‌آسای حکومتی و رفتن زیر سایه و در چارچوب وی امکان نفوذ و تغییر پیدا می‌کند، ناشی از خودحقیربینی و خودنادیدن شهروندان است که بمرور زیر سایه سنگین حکومت‌های تمامیت‌خواه و غیرمشارکتی رقم می‌خورد و مزمن می‌شود. 
کافیست نگاهی به تاریخ بیندازیم و ببینیم که مردم در طول تاریخ تا چه حد با تغییر سبک زندگی، ارزش‌ها، اندیشه‌ها و حتی ابزارها و فناوری‌هاشان، یک جامعه را متحول و بطور کلی دگرگون ساخته‌اند. پس چرا شهروندان با ظرفیت‌های ناب کنشگری و عاملیت، باید تمام انرژی و ظرفیت خود را متمرکز برای ورود به ساختارهای دولتی و حکومتی کنند؟ چرا باور ما به قدرتِ نهادهای مردمی و جنبش‌ها و همبستگی‌های مردمی و عاملیت‌های فردی تجمیع‌شده، اینقدر کم‌بنیه و بیرنگ و ناباورانه است؟ و در ادامه به این نتیجه می‌رسیم که تنها مسیر تحول و تغییر در فرایندها و ساختارها، مستلزم ورود به دالان‌های پر پیچ‌وخم و معیوبِ دیوان‌سالارانه دولتی و حکومتی است و اینگونه کفه قدرت مدنی را به نفع حکومت سیاسی مرکزی و اقتدارگرا وامی‌‌نهیم؟ 
با این جمله ختم می‌کنم که بویژه زنان و مردان جسور و تحول‌خواهی که در سال‌های اخیر می‌توانستند منشا جنبش‌ها و تحولات بسیاری در جامعه باشند، با اسیرکردن خود در تله دیوانسالاری، جبهه مردمی را از حضور زنان و مردان توانمند و تاثیرگذار، به سهو یا عمد محروم کرده‌اند.


نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

بسیار عالی

۱۴۰۳/۱۰/۰۲

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

وفاق ملی؛ تفاهم یا سرسپردگی؟

تعامل سازنده و برنامه‌ریزی کلان برای آینده حزب

استفاده از ظرفیت‌های قانون احزاب

درک درست از تحولات اما ضعف در بهره برداری

حزب اراده ملت ایران؛ حضور در انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات از دولت مسعود پزشکیان

ضرورت بازنگری در سیاست حزبی

چگونه حزب را مدیریت کنیم؟

ضرورت همسویی و بازتعریف راهبردهای حزب اراده ملت ایران

چگونه کار آفرینی کنیم؟

لزوم استفاده از احزاب در سیاستگذاری های دولت

حزب اراده ملت ایران؛ سهم در مسئولیت‌ها، رابطه با سایر احزاب اصلاح‌طلب و وظایف اعضا

“چالش‌ها و دغدغه‌های حزب اراده ملت ایران: از اصلاح‌طلبی تا آینده‌ای روشن برای جوانان”

داستان مکرر به حاشیه رفتن

حق برگزاری تجمعات، حق احزاب مطابق قانون اساسی

“بررسی وضعیت حزب اراده ملت ایران و راهکارهای آینده برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی”

بحران جاذبه در حزب و چالش‌های پیش‌رو

لزوم واکاوی خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

درآغاز: جستارگشایی

ضرورت بسیج همه نیروهای اصلاح طلب ترقی خواه

اهمیت بحث پسماند؛ پرحاشیه ترین موضوع در محیط زیست

سکوت‌، زبان فهمیدن است

قانون حجاب و عفاف؛ اهانت یا صیانت؟

“تحلیل انتخابات آخر: پیروزی حاشیه بر متن و پیامدهای تغییرات منطقه‌ای”

چرایی ناهمدلی با انتخابات ریاست جمهوری

کارگروه بحران محیط زیستی؛ لزوم اقدام عاجل دولت

“دوران جدید حزب اراده ملت ایران: فاصله از اصلاح‌طلبی فسادزا و پایبندی به اصول اصلاح‌طلبانه”

بحران مهاجرین و مهاجرت کرده ها

خرد و عقلانیت؛ نه احساسات

دیباچه

خودشیفتگی سیاسی؛ چالشی در مسیر وفاق

توافق راهبردی با روسیه و چین؛ مسئله این است!

مذهب زنده دلان خواب پریشانی نیست از همین خاک، جهانِ دگری ساختن است

“بحران سوریه؛ از رقابت قدرت‌های جهانی تا سراب آزادی”

گزارش نشست دبیران کل احزاب اصلاح طلب با معاون سیاسی وزارت کشور

تهدیدات ومعضلات اتباع افغان برکشور

نقش نهادهای مدنی در مدیریت شهری پایدار: فرصتی برای آموزش و تحقق شفافیت

سیاست یا اقتصاد کدام یک اولویت دارد؟

“زنان: ستون توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه”

بیانیه به مناسبت روز ملی هوای پاک

به مناسبت روز هوای پاک

بحران مدیریت پسماند در ایران، ضرورت تغییر رویکرد و بهره‌گیری از الگوهای جهانی

ماموریت یا فرصت مطالعاتی داخلی

آزادسازی اراضی ملی

فرآیند انقلاب

آیا فرزندآوری عقلانی است؟!

آشنایی با نظریه‌های معرفت‌ شناسی

جامعه شناسی مطالعات مردان

از یزد تا میلان

جهان در هفته‌ای که گذشت (88)

گزارش مراسم تجلیل از رضا قاسم پور در زنجان