کابینه پایتخت سیاست داخلی

کابینه  پایتخت

  بزرگنمایی:
فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان و شورای راهبردی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مرداد منتشر شد. کهولت سن کابینه با وجود چهار وزیر از دهه ۳۰، سیزده وزیر از دهه۴۰ و دو وزیر از دهه ۵۰ در نگاه نخست به‌چشم می‌آید.

زهرا  کرد 
فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان و شورای راهبردی دولت چهاردهم، یکشنبه 21 مرداد منتشر شد. کهولت سن کابینه  با وجود چهار وزیر از دهه 30، سیزده وزیر از دهه40 و دو وزیر از دهه 50 در نگاه نخست به‌چشم می‌آید. 
مادامیکه چهره‌هایی از دهه شصت و هفتاد در کابینه پیشنهادی پزشکیان دیده نشود، فرصت‌دادن به جوانان و میدان‌سپاری به آن‌ها رویایی دست نیافتنی است. واقعیتی که نتیجه چهار دهه مدیریت یا به تعبیری سومدیریت کهنسالان بر این کشور به‌حساب می‌آید و در چهارسال آینده نیز امیدی به تغییرش نیست. به محاق رفتن زنان در کابینه‌ نیز داستان تکراری دولت‌های جمهوری اسلامی است. داستانی که مطلع خوشبینانه‌ا‌ش نوید حضور زنان در سطوح کلان تصمیم‌گیری است و پایانش مدیریت میانی و خرد در ادارات حاشیه‌ای! اما نکته قابل توجه این فهرست، جغرافیای محدود و معنادار وزرای پیشنهادی است. چرا که از میان  لیست 19 نفره وزا بیشترین فراوانی به ترتیب متعلق به شهر تهران( 4 نفر)، شهر مشهد( 3 نفر)، استان‌ آذربایجان شرقی(2 نفر)، استان همدان( 2نفر) و استان مازندران( 2 نفر) است. در این میان استان‌هایی نظیر اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی، گیلان و کهگیلویه و بویراحمد  با یک وزیر سهمی برابر از چینش کابینه داشته‌اند. اگر کمی به عقب بازگردیم، یکی از شعارهای پرطرفدار پزشکیان "ایرانی برای همه " بود‌. ایرانی که رئیس‌جمهورش مدافع استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای بود که به دلایل سلیقه‌ای و نه قانونی از خوان وزارت جمهوری اسلامی کنار گذاشته شده بودند در حالیکه کماکان با این چنیش و نگرش درمی‌یابیم  تحقق چنین شعاری در یک دوره چهار ساله امکان‌پذیر نیست؛ چرا که انتخاب و انتصاب وزرا منوط به تجربه مدیریتی کلان بوده و وقتی دهه‌های متوالی متخصصینی از اقصی نقاط ایران صرف فاصله از مرکز و تفاوت‌های نژادی و مذهبی از حلقه مدیریتی کشور کنارگذاشته می‌شوند به ناگهان و با چند شعار به پاستور راه پیدا نمی‌کنند. نکته قابل توجه دیگر حضور اشخاصی نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی در وزارت خانه‌های نیرو، آموزش پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. حال باید دید مسعود پزشکیان با چنین ترکیبی درصدد رسیدن به کدام بخش از برنامه‌های شورای راهبردیش است؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی