حلقه مفقوده شفافیت گزارش

حلقه مفقوده شفافیت

  بزرگنمایی:
اعتراضات صنفی پرستاران ویژه امروز و دیروز نیست، مشابه بسیاری از حوزه‌های خدماتی، نیروهای حوزه سلامت هم سالهاست که از برخی شرایط و قوانین و مناسبات جاری در این نظام، گله‌مند هستند و رویه نظام سلامت را نیز در مواجهه با مطالبات و درخواست‌های خود نمی‌پسندند یا کارآمد نمی‌بینند. آنچه هویداست اینکه چند ماهی هست که وضعیت نارضایتی‌ها، با نمای دیگری در حال ظهور و بروز است.

زهره رحیمی 

اعتراضات صنفی پرستاران ویژه امروز و دیروز نیست، مشابه بسیاری از حوزه‌های خدماتی، نیروهای حوزه سلامت هم سالهاست که از برخی شرایط و قوانین و مناسبات جاری در این نظام، گله‌مند هستند و رویه نظام سلامت را نیز در مواجهه با مطالبات و درخواست‌های خود نمی‌پسندند یا کارآمد نمی‌بینند. آنچه هویداست اینکه چند ماهی هست که وضعیت نارضایتی‌ها، با نمای دیگری در حال ظهور و بروز است. از گوشه و کنار دنیای اخبار و رسانه‌ها می‌شنوید که در بسیاری از شهرها پرستاران و کادر ناراضی درمان، برای نشان‌دادن ناخشنودی خود، پا به خیابان گذاشته‌اند و فریادهای خود را در حضور جامعه و در عرصه عمومی‌تری مطرح می‌کنند. کار به‌جایی رسیده که برخی از این نیروها دست به اعتصاب و پرهیز از کار زده‌اند. هرچند در حوزه سلامت بخاطر ماهیت کار و لزوم ارائه خدمات حیات‌بخش اورژانسی، نیروها هرگز نمی‌توانند بطور صددرصدی دست از کار بکشند. اما جلوه اعتصابات به حد و مرزی رسید که حتی ارباب‌رجوعان و بیماران نیز درگیر این شکل از اعتراضات نیروهای بهداشتی‌درمانی شوند. 
در این مقال، همانطور که فرصت کافی برای مرور تاریخچه ظهور و بروز این مسائل را نداریم، امکان یک مواجهه موشکافانه به معضلات و مشکلات و گرفتاری‌های پرستاران و نیروهای مشابه را نیز نداریم. نگارنده بعنوان یک پرستار در این یادداشت بسیار کوتاه، بر آنچه تاکید و اصرار دارد، اجرا و تحقق یک اصل کلیدی برای گشودن مسیر برون‌رفت از این غائله‌هاست. و آن اصل کلیدی، چیزی نیست جز شفافیت اداری-مالی در نظام سلامت.
مشکلات در ساختارهای دولتی و در سطح پرسنلی، تقریبا مشابهت‌های زیادی به هم دارند. اما برخی سازمان‌ها از برخی دیگر حیاتی‌تر و کلیدی‌تر و بنیادی‌ترند و الزام و تعجیل در رسیدگی به مشکلات را بیشتر دارای اولویت می‌کنند. از مصائب نیروهای بهداشت و درمان این روزها شنیده‌اید، اضافه‌کاری‌های بسیار نازل که حتی هزینه رفت‌وآمد به مرکز را نیز تامین نمی‌کند. عدم امنیت شغلی و تبعیض جدی در روند استخدام و گزینش افراد. شرایط کاری بسیار پرمشقت و پرفشار با انواع تنش‌های اضافه‌ای چون مدیریت کمبود منابع یا اجبار در کارکردن با اقلام بشدت بی‌کیفیت. بیگانگی پرستاران و مامایان و .... با اصالت و ماهیت اصلی شغل و حرفه خود. ناامکانی مدیریت مشارکتی و جدال روزانه با انواعی از اتوماسیون‌های تحت وب که هر نقشی ایفا می‌کنند جز تسهیل و تسریع امور. مواجهه با انواع و اقسام موازین دست‌وپاگیر و فلج‌کننده بیمه‌ای. تبعیض‌های غیرقابل‌توجیه دریافتی و مزایا که حالا به دلایل نامعلومی، راهش را بین پرسنلِ هم‌رده و هم‌شغل نیز بشکل ناخوشایند و نامتعارفی گشوده است. فقدان یک تشکیلات صنفی خودبنیاد یا نظام اتحادیه‌ای برای پشتیبانی تمام‌قد و دائمی از حقوق نیروها تا رسیدن به هدف، و محدودیت و معذوریت نهادهای موجود در پیگیری و رسیدگی و اعمال فشار.
از این قصه پر غصه که بگذریم، چنانچه همتی برای ترسیم مسیر برون‌رفت از بسیاری مسائل داریم. چنانچه می‌خواهیم گام دقیق و درستی در این راستا برداریم، شفافیت اداری، شفافیت مکانیسم‌های تصمیم‌گیری و امور اداری-مالی در محورهایی چون استخدام و جذب، ارتقا و نمره‌دهی و دریافت و پرداخت‌ها، می‌تواند پیشنهاد سازنده‌ای روی میز تصمیم‌سازان این نظام به حساب آید که علیرغم هزینه‌های بالای آن، چشم‌انداز بسیار روشنتر و امیدوارکننده‌تری را در درازمدت ترسیم می‌کند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی