جهان در هفته‌ای که گذشت (83) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

  بزرگنمایی:
پایان جنگ غزه؛ اسرائیل معامله با عربستان را می‌پذیرد یا تن به شرایط ایران می‌دهد؟ /استراتژی جدید نظامی روسیه؛ تحلیل قوای ارتش اوکراین در جنگی «فرسایشی»/امیدواری بایدن به انصراف ایران از حمله به اسرائیل با آتش‌بس در غزه؛ شروط نتانیاهو و تعویق سفر بلینکن /ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ: ایران اسناد داخلی ما را هک کرده است /اتحادیه اروپا اعزام مربیان نظامی به اوکراین را توصیه نمی‌کند/راست‌ها هم نتوانستند خشونت‌ها را کنترل کنند؛ باندهای مواد مخدر چگونه شهرهای سوئد را ناامن کرده‌اند؟

مهتاب قصابی
پایان جنگ غزه؛ اسرائیل معامله با عربستان را می‌پذیرد یا تن به شرایط ایران می‌دهد؟ 
به گزارش یورونیوز مورخ 13/08/2024 این معامله بزرگ می‌توانست تحولی عظیم در منطقه ایجاد کند. با این توافق، احتمالاً شش کشور عربی و اسلامی دیگر و شاید هم شمار بیشتری از کشورهای منطقه روابط خود را با اسرائیل عادی می‌کردند. این اتفاق، به مراتب بیش از پیمان ابراهیم میان اسرائیل و کشورهای عربی، نقشه سیاسی منطقه را دستخوش تحول می‌ساخت.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بنا به ادعای خبرنگار جروزالم پست چندین ماه است که معامله با عربستان را به‌طور مکرر رد کرده است.
دلیل این موضوع محل بحث و مناقشه است؛ برخی می‌گویند که او خواهان توافق است اما منتظر روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ است تا بتواند از طریق روابطی که با وی دارد شرایط بهتری را برای اسرائیل در مذاکرات رقم بزند.
برخی معتقدند که بنیامین نتانیاهو حاضر نیست حتی عبارت «دولت فلسطینی» به زبان بیاورد، حتی اگر این عبارت طی سال‌های آینده در عمل الزام عملی چندانی در پی نداشه باشد.
برخی دیگر نیز می‌گویند که نخست وزیر اسرائیل قصدی برای پایان دادن به حملات علیه حماس ندارد زیرا او یا به واقع معتقد است که حتی به بهای اعتبار جهانی‌اش باید غزه را برای چند سال هم که شده تحت اشغال نظامی قرار داد و یا آنکه می ترسد در صورت پایان یافتن جنگ توسط وزرای افراطی کابینه‌اش همچون اسموتریچ و بن گویر سرنگون شود.

استراتژی جدید نظامی روسیه؛ تحلیل قوای ارتش اوکراین در جنگی «فرسایشی»
با این وجود اوکراین در کنار این پیشرفت‌ها، با چالش‌های جدی مانند نرخ بالای فرسایش نیرو و کمبود مهمات بویژه در بخش‌های توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد روبروست.
پنتاگون نیز در ارزیابی حمله اوکراین به کورسک، اگرچه دستاوردهای این عملیات را قابل توجه می‌داند اما بر این نکته تاکید دارد که مشکلات فرسایشی همچنان باقی است.
دفتر بازرسی کل پنتاگون به‌تازگی در گزارشی، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره روند جنگ در اوکراین را منتشر کرده است.
در این گزارش آمده است: «نرخ فرسایش پهپادها در ارتش اوکراین همچنان بالاست و نیروهای اوکراینی با کمبود مهمات بویژه توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد، برای غلبه بر مزیت‌های هوایی و زمینی روسیه روبرو هستند.»
تهاجم به کورسک، یک اقدام استراتژیک برای دور کردن نیروهای روسیه از جبهه‌های شرقی اوکراین تلقی می‌شود و این امکان را نیز برای اوکراین فراهم کرده تا در منطقه ابتکار عمل داشته باشد.
اما این درگیری همچنان یک نبرد «فرسایشی» است زیرا اگرچه نبرد کورسک باعث شد روسیه نتواند به پیشروی‌هایش در شرق اوکراین ادامه دهد، اما همچنان دارای نیروی کافی برای حفظ سرزمین‌هایی است که در خاک اوکراین اشغال کرده است.

امیدواری بایدن به انصراف ایران از حمله به اسرائیل با آتش‌بس در غزه؛ شروط نتانیاهو و تعویق سفر بلینکن 
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه 13 اوت (23 مرداد) گفت انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند. رئیس‌جمهور ایالات متحده در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل خودداری کند، گفت: «این انتظار من است. مطابق اعلام کاخ سفید قرار است دو عضو امنیت ملی ایالات متحده به‌منظور دست‌یابی به توافق آتش‌بس راهی خاورمیانه شوند. نشریه نیویورک‌ تایمز گزارش کرده که هرچند تا کنون آقای نتانیاهو بیشتر تقصیر شکست در مذاکرات آتش‌بس را به گردن حماس انداخته است، با این حال خود او در اواخر ماه ژوئیه فهرستی از شروط سختگیرانه جدیدی را به میانجی‌گران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرده است که می‌تواند کار را برای حصول یک توافق دشوار کند.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ: ایران اسناد داخلی ما را هک کرده است 
پیش از این کارشناسان مایکروسافت در روز جمعه اعلام کرده بودند که هکرهای مرتبط با حکومت ایران در ماه ژوئن کوشش کرده‌اند تا به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نفوذ کنند. اواخر روز شنبه، دونالد ترامپ در حساب خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» گفت این شرکت به تازگی به ستاد انتخاباتی آن‌ها اطلاع داده که ایران یکی از وب‌سایت‌های انتخاباتی‌شان را هک کرده است. در واکنش به این ادعاها نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک با رد اعتبار گزارش‌ها درباره هک ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: «حکومت ایران نه قصدی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دارد و نه دارای انگیزه‌ای در این خصوص است. در ماه ژوئیه مقامات اطلاعاتی ایالات متحده از یک توطئه ترور علیه دونالد ترامپ از سوی ایران خبر داده بودند.

راست‌ها هم نتوانستند خشونت‌ها را کنترل کنند؛ باندهای مواد مخدر چگونه شهرهای سوئد را ناامن کرده‌اند؟
 روز 22 ژوئیه یک فرد سیاه پوش در محله ژنتا در شهر سودرتلیه در سوئد یک نارنجک دستی را درون مغازه‌ای پرتاب کرد که در اثر آن چندین نفر مجروح شدند و یک زن 50 ساله به صورت هوایی به بیمارستان منتقل شد. این آمار بالا نشان می‌دهد که دولت کریسترسون کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. این کشور حالا در تلاش است تا به تشدید خشونت‌ها واکنش نشان دهد چرا که این گروه‌ها برای کنترل بازارهای پرسود مواد مخدر محلی با یکدگیر می‌جنگند. آنها نگران بودند به محض اینکه پلیس منطقه را ترک کند، خشونت‌ها مجددا سر باز کند. کارشناسان می‌گویند که دولت باید قبل از انتخابات بعدی در سال 2026 اقدامات مثبتی انجام دهد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این مسئله دغدغه اصلی همه رای‌دهندگان است.

اتحادیه اروپا اعزام مربیان نظامی به اوکراین را توصیه نمی‌کند
هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» روز شنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا ضمن خودداری از توصیه برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین، از کشورهای عضو خواسته است تا مأموریت آموزشی نظامی پیش‌بینی شده در این راستا را با نیازهای کی‌یف تطبیق دهند.
ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، موسوم به «ای‌یومام» از نوامبر 2022 آغاز به کار کرد و طی آن حدود 60 هزار سرباز اوکراینی عمدتاً در لهستان و آلمان آموزش دیدند.
این ماموریت قرار است پس از پایان دوره فعلی که برای اواسط نوامبر پیش‌بینی شده، دو سال دیگر تمدید شود.
در گزارش هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» با اشاره به بررسی این مأموریت توسط سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا به نقل از مسئولان این سرویس آمده است: «ضروری است که سربازان AFU (اوکراین) را با همان تجهیزات آموزش دهیم که بعداً در نبرد از آنها استفاده خواهند کرد.»



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی