سه گفتار کوتاه از مسعود خادمی، وکیل دادگستری و سخنگوی حزب اراده ملت ایران در باب دولت جدید:

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران سیاست داخلی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

  بزرگنمایی:
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران با انتخاب دکتر مسعودپزشکیان به سرانجام رسید. انتخاباتی که وجوه متفاوتی را داشت که تاکنون جامعه تجربه نکرده بود. با حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور، به صورت ناگهانی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

مسعود خادمی 
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران با انتخاب دکتر مسعودپزشکیان به سرانجام رسید. انتخاباتی که وجوه متفاوتی را داشت که تاکنون جامعه تجربه نکرده بود. با حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور، به صورت ناگهانی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. مردمی که با احساس بی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌های شان از صندوق رای فاصله گرفته بودند ودر حقیقت با عدم مشارکت، مخالفت خود را با سیاست‌های اجرایی کشور درزمینه‌های گوناگون ابراز می‌کردند. این رویگردانی از انتخابات سال 1398 شدت گرفت و با عدم توجه حاکمیت، در انتخابات مجلس در اسفندماه 1402 و مرحله‌ی دوم آن به اوج خود رسید به طوریکه بی‌سابقه‌ترین کاهش مشارکتدر انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت گردید.
ولی این بار به نظر می‌رسد بخشی از حاکمیت شدت نارضایتی را متوجه وتلاش برای جلب نظر حداقل بخش‌هایی از جامعه که معتقد به اصلاح مسیردر چارچوب نظام جمهوری اسلامی هستند، نمود.
علیرغم رد صلاحیت دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری و واکنش‌های ایشان نسبت به فوت مرحوم مهسا امینی دراعتراضات گسترده سال 1401 که خود به تنهایی دلیلی برای رد صلاحیتایشان بود، نهایتا مورد تایید صلاحیت شورای نگهبان قرار گرفت و البته اقدام جبهه‌ی اصلاحات در معرفی چند نفر بعنوان گزینه‌های اختصاصی، تصمیمی هوشمندانه و بجا بود.
در این شرایط بغرنج سیاسی و اجتماعی، همه‌ی کسانی که هنوز امید به اصلاح مسیر توسط حاکمیت داشتند یا برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت جامعه، به موثر بودن صندوق رای هر چند بصورت کم رمق و کوتاه مدت معتقدبودند، ضمن اعلام حمایت از دکتر پزشکیان، مردم را به مشارکت دعوتنمودند ولی باز هم بدنه ناراضی جامعه تقاضای حضور را نپذیرفت و کمرمق ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی را طبق آمار‌های رسمی رقم زد.
با شروع مرحله دوم انتخابات، اصلاح طلبان با بیان شنیده شدن صدای ناراضیان و تایید حقانیت آنها، مردم را به مشارکت در مرحله‌ی دوم دعوت نمودند که خود اثبات کننده‌ی نظر آن‌ها در مخالفت با جریان سیاست‌های سال‌های اخیر خواهد بود. تلاش‌های نیرو‌های حامی دکتر پزشکیان به سختی بخشی از مردم ناراضی را به مشارکت ترغیب نمود، ولی طرفداران کاندیدای مقابل از این حضور ناخشنود و به انحای مختلف سعی در القای بی‌تاثیربودن حضور در تغییر سیاست‌های حکومت و تلاش برای عدم مشارکت داشتند و از آن جمله پیامک‌های ارسالی وزارت کشور که ظاهرا برای تشویق به مشارکت، ولی در حقیقت مانع حضور مردم ناراضی بود. پیامک‌هایی که سعی می‌کرد با تفسیری خودسرانه، رای مردم را تایید سیاست‌های جاری کشور تلقی نمایند. ولی هوشیاری فعالان سیاسی و روشنگری آن‌ها باعث حضور بخش مشارکت جو و نهایتا پیروزی دکتر مسعود پزشکیان بعنوان رئیس جمهور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گردید.
البته حزب اراده ملت ایران در سال 1399 با تحلیل وضعیت جامعه و بررسیظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد شاخص سیاسی کشور، آقای دکتر مسعودپزشکیان را بعنوان بهترین گزینه برای نمایندگی جبهه‌ی اصلاحات و کمک بهبهود وضعیت ایران تشخیص داد و با جلسات حضوری که در اواخر سال1399 و اوایل 1400 با محوریت رئیس دفتر سیاسی خود جناب آقای شمس افرازی زاده و با حضور جمعی محدود از فعالان سیاسی و مدنی برگزار شد از ایشان دعوت و اعلام حمایت نمود و طی یادداشت‌های رسانه‌ای علل ضرورت حضور را بیان نمود.
متاسفانه در آن دوره، ایشان تایید صلاحیت نشدند و این فرصت از جامعه تضییع شد.
به هر روی، با شروع زودهنگام انتخابات و البته بغرنج‌تر بودن شرایط جامع هدر حوزه حکمرانی، سیاست خارجی و از همه مهمتر بحران‌های اقتصادی نسبت به سال 1400 مجددا با توجه به شخصیت پاکدست و عدالت طلب ومورد وثوق بخش بزرگی از جریان‌های سیاسی کشور، طی دیدار‌هایی با ایشان گفتگو و دعوت به حضور نمودند.
با این تفاوت که به نظر می‌رسید بخشی از حاکمیت با درک شرایط نامطلوب کشور، از حضور وی بعنوان کلیدی برای جلب مشارکت و تحقق بخشی ازمطالبات جامعه استقبال خواهند کرد ضمن اینکه تقابل با بدنه اصلی حاکمیت ندارد.
نهایتا ایشان با وعده تلاش برای توسعه کشور و تحقق خواسته‌های مردم و باظاهر و بیانی کاملا ساده و البته صادق با همراهی تعداد زیادی از فعالان سیاسی موفق به جلب مشارکت بخشی از جامعه ناراضی برای حضور درانتخابات گردید که منجر به پیروزی ایشان شد.
مشارکتی که هر چند کم رمق، ولی برای پیروزی و تلاش برای تحقق مطالبات جامعه کفایت می‌کرد. ولی الان اصلاح طلبان و معترضان و مخالفان وضع موجود برای کمک به دولت باید تمام قد در صحنه جامعه حضور داشته باشندو با بیان، انتقاد و تشویق، دولت دکتر پزشکیان را برای بهبود وضعیت ایراندر همه‌ی بخش‌ها حمایت و یاری کنند.
2.اجماع و ضرورت هوشمندی در چینش کابینه

در همه‌ی صحبت‌ها و مناظرات انتخاباتی، آقای دکتر مسعود پزشکیان مکرر از لزوم ایجاد اجماع داخلی و کنار گذاشتن اختلافات بین نیروهای سیاسی و سپس تلاش برای گشایش در روابط بین‌الملل سخن می‌گفتند. ولی منظور ایشان از اجماع چیست؟ آیا باید با کسانی که رقیب وی هستند مشورت و بر اساس راهکارهای پیشنهادی آنها عمل نماید؟ آیا آنها بر اساس دیدگاه‌های رئیس جمهور منتخب اندیشه و عمل نمایند؟ آیا در کابینه خود باید مثلا از آقای دکتر جلیلی و نیروهای ایشان استفاده نماید؟
به نظر می‌رسد هیچکدام نیست. با توجه به سابقه‌ی عملکردی افرادی مانند سعید جلیلی در دولت‌های گذشته که بخشی از آنها در مناظرات بیان گردید منظور آقای دکتر پزشکیان بیشتر عدم کارشکنی جناح مقابل به قصد عدم موفقیت دولت مستقر است و در حقیقت جلوگیری از تضییع منافع ملی با هدف استفاده جناحی است. با توجه به سوابق رفتاری آنها، همین خواسته محدود و معقول را هم اجابت نخواهند کرد مگر اینکه حاکمیت بصورت قاطع و با درک خساراتی که این تفکر به منافع ملی و اعتماد عمومی زده است، آنها را منع نماید که عامل بسیاری از این نارضایتی‌ها، عملکرد آنان است ولی از اخباری که از ترکیب اعضای کارگروه‌های انتخاب وزرا و معاونین به گوش می‌رسد، ضمن اینکه نحوه‌ی انتخاب و شاخص‌های تعیین اعضای کارگروه‌ها مبهم و نامشخص است، معیارهای انتخاب گزینه‌های پیشنهادی نه تنها برای جامعه که برای بسیاری از فعالان سیاسی و اعضای ستاد انتخاباتی نامشخص است و خبرها حاکی از ورود افرادی از ستاد انتخاباتی دکتر سعید جلیلی در کارگروه‌های پیشنهاد نامزدهای سمت‌های وزارت و معاونین رئیس جمهور است. اینان اعتقادی به برنامه‌های شما ندارند و هدفشان صرفا رسیدن به قدرت است.
 
با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل و انگیزه نیروهای سیاسی و شرکت‌کنندگان در انتخابات حامی دکتر مسعود پزشکیان، بواسطۀ رد تفکر و شیوه‌ی عمل جریان مقابل است و برای حمایت از دیدگاه‌ها و شعارهای شخص مسعود پزشکیان بوده است بر ایشان لازم است که بر این فرایند و شاخصها و افراد موجود در کارگروه‌ها و افراد پیشنهادی برای پستهای مدیریت عالی، نظارت دقیق و مستقیم نماید و تشکیل کارگروه،‌ مسئولیت را از ایشان ساقط نمی‌کند و حضور نیروهایی بدون ایمان به شعارهای دکتر پزشکیان در مناصب مهم، موجب شکست برنامه‌ها می‌گردد.
بنابراین لازم است که به هوش باشیم و دولت دکتر پزشکیان را بعنوان غنیمت و فرصت محدود برای موفقیت و توسعه ایران، ضایع نکنیم.

3.همراهان رئیس جمهور
پیروزی دکتر پزشکیان حاصل ویژگی‌های شخصیتی، شعارها و برنامه‌های انتخاباتی و پیوند این شعارها و خصایص شخصی برای پاسخگویی به مطالبات و رفع مشکلات این روزهای ایران است.
مشکلاتی که در وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور نمایان است و باعث نارضایتی عمومی گردیده است.
مطالبات اصلی مردم، بهبود وضعیت معیشتی و توسعه اقتصادی، آزادیهای مدنی، گشایش در روابط سیاسی و بازرگانی بین‌المللی و جلوگیری از فساد گسترده اداری است که بیراهه نیست اکر بگوییم همه‌ی مشکلات امروز، بدلیل بی‌توجهی به خواست و مطالبات جامعه به‌ تدریج در طی سالیان ایجاد و انباشته شده است.
هرچند هر یک از حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بازرگانی داخلی و بین‌المللی، اداری و استخدامی و... خود دارای جنبه‌های فنی و تخصصی ویژه‌ی آن حوزه است ولی چارچوب فعالیت و نحوه کارکرد همه‌ی آن حوزه‌ها و نحوه‌ی تعامل با یکدیگر و با جامعه، باید بر اساس علم حقوق تنظیم گردد مانند حقوق اقتصادی، حقوق بین‌الملل و ...
بنابراین در کنار ضرورت توجه به استفاده از نیروهای شایسته و متخصص در هریک از وزارتخانه‌ها و مناصب، وجود یک تیم حقوقی توانمند و طراز اول که به شعارها و اهداف دولت اعتقاد داشته باشد، ضروری است.
بحمدالله کشور ما اساتید طراز اول حقوقی فراوانی دارد که در سطح بین‌المللی نیز صاحب‌نام هستند و در موقعیت‌های مختلف حقوقی داخلی و بین‌المللی دارای تجربه و اعتبار هستند.
کسانی که ضمن تسلط به جنبه‌های مختلف حقوق، دغدغه واقعی‌شان خدمتی ماندگار به کشور و مردم‌اند و برای تحقق ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی بویژه اختیارات رئیس جمهور و حقوق ملت بتوانند به رئیس‌جمهور کمک کنند.
تیم حقوقی توانمند و منسجم می‌تواند مسیر حقوقی دولت را راهبری کند و همه‌ی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی را بر اساس وظایف ذاتی هر کدام، در مسیری هماهنگ برای تحقق شعارها و برنامه‌های دولت دکتر پزشکیان راهنمایی و مدیریت نماید. با توجه به فرهنگ اسلامی جامعه ایران، منبع بسیاری از قوانین جاری احکام فقهی است. بنابراین تسلط به احکام فقهی و حقوق اسلامی، بخش زیادی از چالش‌های احتمالی آینده را خنثی خواهد کرد.
از طرف دیگر گسترش ارتباطات بین‌المللی در عصر کنونی و مشکلات اساسی که ما در سطح بین‌المللی با آن روبرو هستیم، شناخت و تسلط بر جنبه‌های مختلف حقوق در سطح بین‌المللی را ضروری کرده است.
غالب حقوق‌دانان با توجه به باورشان به نگاه علمی و تخصصی و ضرورت رعایت حقوق مصرح در قانون اساسی و توجه به مطالبات جامعه از حامیان دولت دکتر پزشکیان بوده‌اند و در این میان باید برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری شخصی را منصوب نمود که ضمن توانمندی، به این راه ایمان داشته و برای راهنمایی دولت در شرایط خاص، مورد اعتماد و امین باشد و با توجه به شناخت و اعتبار حقوقی و فقهی، بتواند از اساتید طراز اول رشته‌های مختلف حقوق در سطح داخلی و بین‌المللی برای موضوعات پیش‌رو بهترین بهره بگیرد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی