جهان در هفته‌ای که گذشت (82) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

  بزرگنمایی:
ترامپ در دیدار با نتانیاهو در عمارت مار-ئه-لاگو: «اگر پیروز نشوم، شاید جنگ سوم جهانی شروع شود»/ کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران؛ چه گزینه‌هایی پیش‌روی تهران است؟/ تلگراف: موساد برای ترور اسماعیل هنیه چند نیروی سپاه «انصار‌المهدی» را استخدام کرده بود/ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی شد/ بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو: آمریکا متعهد به دفاع از اسرائیل در برابر «همه تهدیدهای ایران» است/ ابعاد کشته شدن اسماعیل هنیه و چرایی ترور او در تهران و نخستین روز کاری پزشکیان چیست؟ / ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم /تنش در خاورمیانه و درخواست برلین از تهران؛ پزشکیان و ماکرون در مکالمه تلفنی چه هشدارهایی دادند؟

مهتاب قصابی 

ترامپ در دیدار با نتانیاهو در عمارت مار-ئه-لاگو: «اگر پیروز نشوم، شاید جنگ سوم جهانی شروع شود»
دیدار نتانیاهو و دونالد ترامپ:  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در عمارت مار-ئه-لاگو در ایالت فلوریدا دیدار کرد. این نشست به دنبال سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا انجام شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه 26 ژوئیه (5 مرداد 1403) به دنبال ترمیم روابط شخصی خود با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 بود. نتانیاهو در این دیدار، نسبت به توافق احتمالی آتش‌بس در باریکه غزه ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای کرد. ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای در مورد این دیدار اعلام کرد که «نخست وزیر نتانیاهو از پرزیدنت ترامپ و دولت او به خاطر تلاش برای ارتقای ثبات در منطقه از جمله بسیاری از دستاوردهای تاریخی همچون توافقات ابراهیم، انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان،  پایان دادن به توافق هسته‌ای با ایران و همچنین مبارزه با یهودستیزی در آمریکا و خارج از آن، تشکر کرد. 

کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران؛ چه گزینه‌هایی پیش‌روی تهران است؟
کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک ایران؛ چه گزینه‌هایی پیش‌روی تهران است؟ کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، نقش تعیین کننده‌ای در چگونگی شکل‌گیری تحولات آتی در خاورمیانه دارد و به نوشته شبکه‌های خبری آمریکا، جزئیاتی را که تهران به عنوان روایت خود از این ماجرا انتخاب و بر آنها تمرکز می‌کند، واکنش آینده این کشور را نیز ترسیم خواهد کرد. اسماعیل هنیه میهمان مقامات ایران بود و قتل او آنهم در تهران، به این معنی است که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نتوانسته امنیت ساده دیدار یکی از متحدانش آنهم در پایتخت کشورش را تضمین کند. تلویزیون دولتی ایران نیز اگرچه اسرائیل را مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه دانست، اما تا این لحظه صرفا به گفتن این موضوع که قتل هنیه آتش‌بس در غزه را چند ماه به تعویق می‌اندازد و گروه‌های شبه‌نظامی منطقه تلافی می‌کنند، بسنده کرده است.

تلگراف: موساد برای ترور اسماعیل هنیه چند نیروی سپاه «انصار‌المهدی» را استخدام کرده بود
اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس، روزنامه بریتانیایی تلگراف بنابر اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه در ایران گزارش داد که موساد برای بمب‌گذاری در سه اتاق مجزای سکونتگاه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس چند نیروی سپاه «انصار‌المهدی» را استخدام کرده بود و رهبر حماس بر اثر انفجار این بمب‌ها کشته شد. بنابر گزارش این روزنامه، موساد در ابتدا قصد داشت اسماعیل هنیه را در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پیشین ایران ترور کند، با این حال به دلیل جمعیت زیاد و احتمال بالای شکست، عملیات لغو شد. یک مقام دیگر سپاه پاسداران در گفتگو با تلگراف ترور اسماعیل هنیه را «تحقیر جمهوری اسلامی ایران و یک نقص بزرگ امنیتی» دانست. یکی از دستیاران نزدیک آقای پزشکیان در گفتگو با تلگراف گفت که ممکن است این ترور کار خود سپاه پاسداران باشد که با هدف ضربه زدن به اعتبار رئیس جمهوری انجام شده است.

ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی شد
در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برای بررسی این موضوع شده است.
آقای کنی در گفتگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، تقاضا کرده است که وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی «به منظور بررسی و محکومیت این اقدام» جلسه‌ای را برگزار کنند.
سرپرست وزارت خارجه ایران همچنین در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس از مکالمات تلفنی با وزرای امور خارجه عمان، اردن، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، الجزایر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر‌کل سازمان ملل متحد خبر داده است. 

 بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو: آمریکا متعهد به دفاع از اسرائیل در برابر «همه تهدیدهای ایران» است
کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت واشنگتن متعهد به دفاع از امنیت اسرائیل «در برابر همه تهدیدات ایران شامل گروه‌های تروریستی نیابتی آن حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها» است.
بنابر دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا، در این تماس آقای بایدن همچنین بر «تلاش‌های مداوم برای کاهش تنش‌های گسترده‌تر در منطقه» تاکید کرده است.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل
گزارش شده که این گفتگوی تلفنی حدود «30 دقیقه» به طول انجامیده است.
تماس بین رهبران اسرائیل و ایالات متحده پس از آن صورت گرفت که تل‌آویو اعلام کرد فؤاد شکر فرمانده نظامی حزب‌الله را در بیروت حذف کرده است.
دولت بنیامین نتانیاهو با این حال تا کنون مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران را نپذیرفته است.


 ابعاد کشته شدن اسماعیل هنیه و چرایی ترور او در تهران و نخستین روز کاری پزشکیان چیست؟ 
اسماعیل هنیه پیش‌تر در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان گفته بود که «پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد آتش‌بس غزه با اصول مطرح شده در طرح پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مطابقت دارد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به طور جداگانه گفت که در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو خواسته تا هر چه زودتر با حماس به توافق آتش‌بس دست یابد تا ده‌ها گروگان در دست این گروه در غزه بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. قطر و مصر که به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس عمل می‌کنند نیز روز چهارشنبه اعلام کردند که کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس می‌تواند تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه را به خطر بیندازد. اما شاید کمتر کسی انتظار این را داشت که کمتر از 2 روز پس از گفتگوی مسعود پزشکیان با رئیس جمهوری فرانسه و هشدار منتخب ایران نسبت به عواقب جدی برای اسرائیل در صورت حمله به حزب الله لبنان، رهبر سیاسی حماس در تهران هدف قرار گیرد.

 ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه هشدار داد که توافق جدید با ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای نمی‌شود. وی در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «نخستین ماموریت ما جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است. » وی با اشاره به توافق سال 2015 با ایران گفت که این توافق راه را برای ایران به سمت بمب [هسته‌ای] هموار کرده است و صدها میلیون دلار آزاد شد. وی با این حال درباره زمزمه‌ها درباره توافق‌های دیگر گفت: «ما همچنین به [آمریکایی‌ها] می‌گوییم که به نظر ما توافق‌های محدودتر که توافق کوچک نامیده می‌شود، در راستای هدف ما نیست و با آن نیز مخالفیم. نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل برای دفاع از خود در برابر «تجاوزات ایران» چه در پرونده هسته‌ای و چه درباره «تروریست‌های نیابتی‌اش» هر کاری که نیاز باشد انجام می‌دهد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که یک مقام غربی چند روز پیش به رویترز گفته بود که هدف از توافق قریب الوقوع هسته‌ای بین ایالات متحده و ایران جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران است. این مقام گفته بود: «اگر ایرانی‌ها اشتباه محاسباتی کنند احتمالا پاسخ قوی اسرائیل چیزی است که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم. به گفته منابع دیپلماتیک متعدد در هفته‌های اخیر، ایالات متحده آمریکا و ایران به یکسری تفاهم‌های نانوشته نزدیک شده‌اند که به موجب آن آمریکا در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌ها را کاهش می‌دهد.

تنش در خاورمیانه و درخواست برلین از تهران؛ پزشکیان و ماکرون در مکالمه تلفنی چه هشدارهایی دادند؟
دولت آلمان از تمام طرف‌های درگیر در مناقشه خاورمیانه، به ویژه ایران خواسته است تا در جهت جلوگیری از تشدید تنش در این منطقه تلاش کنند. فرانسه نیز خوستار توقف حمایت ایران از بازیگران برهم زننده ثبات در منطقه شد.
این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که اسرائیل وعده داده است به حمله مرگبار راکتی صورت گرفته به بخش اشغال شده بلندی‌های جولان که منجر به کشته شدن 12 کودک و نوجوان شد، پاسخ دهد.
از سوی دیگر، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران نیز در گفتگو با همتای فرانسوی خود هشدار داد که حمله به لبنان عواقب جدی برای اسرائیل به همراه دارد.
به گزارش رویترز، کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی میان روسای جمهوری ایران و فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون در این ارتباط نسبت به ادامه حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین هشدار داده است.
بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری فرانسه در عین حال ضمن یادآوری نقش مهم ایران در جلوگیری از تشدید تنش میان لبنان و اسرائیل،‌ تاکید کرده است که تهران باید دست از حمایت از بازیگران بر هم زننده ثبات در منطقه بکشد.
امانوئل ماکرون سپس با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به روند پیشرفت این برنامه ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری تهران با سازمان‌های بین‌المللی شده است.
در نهایت، موضوع آزادی سه گروگان فرانسوی در بند در تهران از جمله نکات دیگری بوده است که بر اساس بیانیه الیزه، آقای ماکرون بر آن تاکید کرده و تحقق آنرا برای بهبود روابط ایران و فرانسه ضروری دانسته است.


نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۳/۰۵/۲۰

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی