ذهن قصه گوی انسان اندیشه

ذهن قصه گوی انسان

  بزرگنمایی:
ذهن انسان برای تشخیص الگوها تنظیم شده است و بیشتر به مثبت های دروغ گرایش دارد تا به منفی های دروغ، همین نرم افزار ذهنی که ما را نسبت به چهره های انسانی بسیار هشیار می کند باعث میشود که در ابرها حیوان یا در روی توری کباب پز روی گوشت، عیسی مسیح را ببینیم و یا در همین یک سال پیش، مردم انگلستان تصویر ملکه انگلستان را پس از مرگ در آسمان در ابر دیدند.

فاطمه امامی 
ذهن انسان برای تشخیص الگوها تنظیم شده است و بیشتر به مثبت های دروغ گرایش دارد تا به منفی های دروغ، همین نرم افزار ذهنی که ما را نسبت به چهره های انسانی بسیار هشیار می کند باعث میشود که در ابرها حیوان یا در روی توری کباب پز روی گوشت، عیسی مسیح را ببینیم و یا در همین یک سال پیش، مردم انگلستان تصویر ملکه انگلستان را پس از مرگ در آسمان در ابر دیدند.  از دیدگاه روان شناسان، این بخشی از طراحی ذهن» است که به ما کمک میکند در محیط اطرافمان الگوهای معنادار پیدا کنیم. 
تصویری از یک چهره در سیاره ی مریخ که سفینه ی وایکینگ  در سال 1976 ثبت کرده است. در حالی که عده ای آن را گواه وجود نوعی تمدن مریخی می دانستند، تفکیک بیشتر تصویر نشان داد که یک تپه ی معمولی است.
این نشان می دهد ما انسان ها دوست داریم از هر چیزی داستان های مهیج بسازیم.
اشتهای ما برای الگوهای معنادار به گرسنگی برای داستان ترجمه میشود. همان طور که جیمز والیس نویسنده و طراح بازیهای ویدیویی می گوید، انسانها قصه را دوست دارند. مغز ما نه تنها به لذت بردن از روایت ها و یادگیری از آنها بلکه به آفرینش آنها نیز گرایش دارد به همان صورتی که ذهن شما یک الگوی انتزاعی را می بیند و آن را به یک چهره تبدیل میکند، تخیل شما نیز الگویی از رویدادها را میبیند و آن را به یک داستان تبدیل میکند مطالعات زیادی وجود دارند که نظر والیس را تأیید میکنند و نشان میدهند که چگونه ما به طور خودکار از اطلاعاتی که دریافت میکنیم قصه بیرون میکشیم و چنانچه قصه ای هم در کار نباشد، چگونه شادمانه آن را ابداع میکنیم.  
 به همین ترتیب در اوایل قرن بیستم یک فیلم ساز به نام روس لف کولشوف، فیلمی با تصویرهای بدون روایت تولید کرد: جسدی در یک تابوت، یک زن جوان دوست داشتنی و یک کاسه سوپ. کولشوف در میان این تصویرها، نماهایی از چهره ی یک بازیگر را هم جای داد. مخاطبان متوجه این نکته شدند که وقتی سوپ نشان داده می شد، بازیگر حالت گرسنگی پیدا می کرد هنگامی که جسد نشان داده می شد غمگین به نظر می رسید. و هنگامی که زن جوان دلربا ظاهر می شد، هوس بر چهره ی بازیگر می نشست.
در واقع این هنر پیشه هیچ گونه حسی از خود بروز نمی داد. پس از هر نما، کولشوف دقیقاً همان تصویر را از بازیگر گذاشته بود که خیره به دوربین نگاه می کرد. در چهره ی ،بازیگر نه گرسنگی بود، نه اندوه، و نه هوس؛ همه ی این  حس ها را بینندگان در چهره ی او قرار می دادند. تجربه ی کولشوف نشان می داد که ما تا چه حد از بی قصه بودن روی گردانیم، و با چه اشتیاقی ساختار قصه را بر یک مونتاژ بی معنا تحمیل می کنیم.
 پس انسان ها برای گذران زندگی نیاز به داستان سرایی دارند هر چقدر داستان قشنگ تر، لحظات  زندگی زیباتر می گردد. این موضوع در کتاب حیوان قصه گو، جاناتان گاتشال به آن اشاره شده است. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی