صعود به کازبک معرفی و پیشنهاد

صعود به کازبک

  بزرگنمایی:
مطابق برنامه ریزی های انجام شده توسط گروه کوهنوردی بین المللی آلفا پس ازثبت نام متقاضیان، اعضای تیم پس از اجرای اردوهای انتخابی و سنجش توانایی و تخصص و سابق کوهنوردی افراد شرکت کننده طی یک ماه، در نهایت به تعداد ۲۲نفر جهت انجام این صعود برگزیده شدند.

ناصر شفیعی 
مطابق برنامه ریزی های انجام شده توسط گروه کوهنوردی بین المللی آلفا پس ازثبت نام متقاضیان، اعضای تیم پس از اجرای اردوهای انتخابی و سنجش توانایی و تخصص و سابق کوهنوردی افراد شرکت کننده طی یک ماه، در نهایت به تعداد 22نفر جهت انجام این صعود برگزیده شدند.
لوازم و تجهیزات سفر
لـوازم ضـروری سفر که حتما باید همراه داشته باشید:
کیسه بار: کوله 45لیتری روز قله، کیسه خواب پر خوب، کفش تک پوش سنگین با قابلیت فیکس گرامپون، چادر دوپوش مناسب و زیر انداز زیرچادر، کاپشن و شلوار گرتکس، کاپشن و شلوار پلار، کاپشن پر، گتر، زیرانداز انفرادی کیسه خواب، پیراهن و شلوار بیس (لایه اول)، کلاه وعینک آفتابی، کلاه طوفان و عینک طوفان، دستکش بیس، دستکش پر، جوراب حوله ای دو جفت، هد لمپ، باتون کوهپیمایی، کلنگ یخ، فلاکس چای کوچک قمقمه آب، گرامپون، صندلی فرود (هارنس)، طنابچه انفرادی و دو عدد کارابین پیچ، وسایل پخت و پز مخصوص کوهنوردی، لوازم بهداشتی، کیت کمکهای اولیه انفرادی، کرم ضد آفتاب، koveaچراغ خوراک پزی با گاز.
اختلاف ساعت تفلیس با ایران: نیم ساعت عقب تر
مدت زمان پرواز: 2:30دقیقه
کل مسافت پیماش رفت و برگشت: 35کیلومتر
واحد پول: لاری که هر لاری حدودا معادل 200000ریال ایران می باشد.
قله: کازبک بلند ترین قله در شمال شرقی گرجستان و سومین قله بلند در گرجستان پس از قله شخارا 5068 متر، همچنین دومین قله بلند آتشفشانی در قفقاز پس از قله البروس در روسیه است. قله جانگا 5059 درجه سختی این کوه با درجه سختی قلل رشته کوه هیمالیا برابری میکند به همین خاطر به اورست کوچک
مشهور است. کازبک توسط داگلاس فرش فیلد، مور و تاکر با یک راهنمایی سوئیسی برای اولین بار در سال 1868صعود شد و همچنین برای نخستین بار غیور مردان ایرانی در سال 1382فاتح اورست کوچک قله کازبک شدند. این قله هفتمین قله بلند رشته کوه قفقاز و دومین قله بلند اروپا بعد از البروس شمرده
می شود. بهترین زمان صعود قله کازبک از اواخر تیرماه آغاز و تا اواسط شهریور ادامه دارد، و جالب است که بدانید این قله بخاطر قرار گرفتن در میان دو دریاچه جهان دریاچه کاسپین و سیاه، از باد های شدید و کولاک ها و مه زیادی برخوردار است که در گاهی از موارد هم قابل پیش بینی نمی باشد. 
گزارش برنامه:
با مشخص شدن قطعی نفرات و ایجاد هماهنگی ها و برنامه ریزی های اختصاصی برنامه و تشکیل جلسات بصورت مجازی در گروه واتساپ و توضیح دقیق تمام جزییات و چک دقیق تمامی تجهیزات از لحاظ کمی و کیفی و استاندارد بودن همه افراد انتخابی در صبح روز سه شنبه در فرودگاه بین المللی تهران جمع شدند وپس چک کردن مدارک وتحویل کوله ها وگرفتن کارت پرواز، در نهایت در تاریخ 18/05/1401گروه تهران را به مقصد تفلیس ترک نمودیم. پس از رسیدن به تفلیس با ماشینی که از قبل هماهنگ شده بود به سمت هتل رفتیم و بعد از استراحت و صرف ناهار عصر را به گشت شهری در تفلیس گذراندیم. صبح روز بعد با کوله های بسته شده و کاملا سرحال و پر انرژی راهی روستای کازبکی شدیم. مسیر حدود 170کیلومتر بود که به دلیل اینکه مسیر و طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز بود از فرصت استفاده نموده و کلیساها و مناظر طبیعی و آثار باستانی مشاهده کردیم. در طول مسیرهرکدام از همنوردان جوک ها ولطیفه های جالب وخنده داری را تعریف می کردند و آنچنان با خوشی وشادی گذشت که هیچکدام احساس خستگی در این مسافت طولانی راه که با گذشتن از جاده های پرپیچ وخم و کوه‌های مرتفع نمی کردند وهمه سرحال وآماده اجرای برنامه صعود بودند.
در نهایت پس ازدیدن مناظر زیبا وکوههای بلند ومرتفع وپوشیده از جنگل به روستای بسیار زیبا و جذاب و سرسبز کازبکی رسیدیم. ابتدا به هتلی که از قبل جهت اسکان مشخص کرده بودند رفته واتاق هایم مشخص وپس از استقرار وکمی استراحت سپرست برنامه در خصوص صعود روز بعد توضیحات وآموزش‌های فنی لازم را برای همنوردان همراه با چک کردن مجدد تجهیزات وبرای کسانیکه تجهیزاتشان مشکل داشت به مجتمع کوهستانی رفتیم. جهت تهیه وسایل وتجهیزات مورد نیاز از قبیل کپسول گاز کفش، هارنس، کرامپون، گورتکس طناب جهت اجاره و جهت خریداری موجود بود. (پس اگر ازین وسایل را جاگذاشتید نگران نباشید) بعد از خرید ها وتهیه مایحتاج مورد نیاز وگشت در آن روستای زیبا ودیدن مناظر وبه محل اسکانمان برگشته وشب در آن هتل استراحت وصبح روز بعد ساعت 5بیدار شده وپس از صرف صبحانه وجمع کردن تجهیزات جهت صود وبستن کوله ها وگذاشتن وسایل اضافی در هتل همگی پس از حضور غیاب ساعت 7کنارسه دستگاه ون دلیکا نیز جهت رسیدن به ابتدای مسیر پیمایش (کلیسای گرگتی) نیز که اجاره نموده و آماده بود و همگی بسیار آماده و سرحال با هیجانی وصف ناپذیر جهت صعود اورست کوچک سوار بر ون ها شده و وارد مسیر زیبا و سرسبز کازبکی به کلیسای گرگتی شدیم. بعد از حدود 25دقیقه با افزایش ارتفاعی حدود 150متر به کنار کلیسا رسیدیم. اینجا اسبهای باربر نیز جهت حمل کوله وجود داشتند بعد ازتحویل وکوله ها به صاحبان اسب ها که قبلا هماهنگ شده بود آماده حرکت به سمت یخچال گرگتی وقرارگاه میتو شدیم بعد از انجام نرمش و گرم کردن با نام و یاد خدا و تعیین سرقدم و عقبدار تیم به خط شده و گام در دامان سرسبز و مخمل گونه و بسیار زیبای کازبک گذاشتیم گویی خالق کوهها تمام هنر خود را جهت نقاشی این منطقه به کار برده بود.
ابتدای مسیر با شیبی نسبتا تند شروع شد حدود 150متر افزایش ارتفاع داشتیم و سپس بعد از طی تروارسی حدودا 300متری و چندین پستی و بلندی و لذت تمام از مناطق زیبای جنگل گونه ی اطراف و برداشتن آب از چشمه های مسیر به پناهگاه اول رسیدیم که در ارتفاع حدود 3000قرار داشت و کنار پناهگاه هم آب وجود داشت. بعد از گرفتن عکس با کمی بده بستان و عبور از آب به ابتدای یخچال گرگتی رسیدیم . طبق نظر سرپرست محترم جهت بالا بردن ضریب ایمنی کرامپونها را بستیم و با احتیاط کامل و کامل منظم و در یک خط یخچال را هم پشت سر نهادیم. در نهایت بعد از حدود 7ساعت و پیمایشی حدود 9کیلومتر به کمپ متئو استیشن که ساختمانی بزرگ و دارای اتاق های فراوان 4تخته وفروشگاه جهت خرید مواد غذایی و وسایل وتجهیزات کوهنوردی بوده رسیدیم و مبلغ اجاره برای هرشب 200لاری بوده کسانیکه بخواهند آنجا بخوابند وجود داشت اما ما ترجیح دادیم که در داخل چادرها بخوابیم وسپس بعد از مشخص کردن محل برپاکردن چادرهایمان خیلی زود کمپها را دایر کردیم و وارد چادرها شده و پس از دایرکردن چادرها و به خوردن غذا و استراحت پرداختیم. به جهت هم هوایی و استراحت و لذت تا پاسی از شب بیدار بودیم و خیلی هم خسته با توجه به برنامه ریزی انجام شده سرپرست اعلم کرد که امشب ساعت 3باید همه بیدار وآماده حرکت باشند بالاخره تعدادی خوابیدند وتعدادی مثل ما هم خوابشان نبرد وبعداز بیداری راس ساعت مقررهمه با پوشیدن تجهیزات فنی آماده حرکت شدند کلیه نکات فنی مرور شد و آموزشی در این زمینه پس از چک تجهیزات نفرات یاد آوری وهد لایت ها روشن وسرقدم حرکت راشروع که سمت راست مسیر کامل دیواره های بودند که کامل سنگ سست ریزشی وگاهگاهی شروع به ریزش وصدای ریزش همه انعکاس پیدا می کرد وپس از طی چهار ساعت به یخچالها رسیده . سپس کرامپونها را بستیم و وارد یخچال شدیم . در ارتفاع 4180در دشت پلوتو مرز گرجستان و روسیه تشکیل شد با حمایت یکدیگر و استفاده از کلنگها یخچالهای بسیار عظیم را یکی پس از دیگری پشت سر نهاده و همچنین با گذر از دشتی یخی و سفید پوش با گردشی کامل به دور قله از مسیر شمالی و شمال غربی به خط الراس رسیدیم و وارد شیب 60درجه زیر قله در هوایی کاملا مه آلود و کاملا زمستانه شدیم هرچه جلو تر می رفتیم مشتاق تر بودیم، گویی سختی مسیر را متوجه نمیشدیم. قله آلبروس سمت چپمان نیز خودنمایی می کرد. در نهایت بعد از طی 7کیلومتر راس ساعت 4:30کل اعضا تیم در سلامت کامل گام بر اورست کوچ نهادیم و شادی بسیار زیاد از صعودی زیبا و سرسخت و سرد و پرچالش همه ی دوستان را فرا گرفته بود و ما را یارای ترک قله نبود و همگی سرمست از زیبایی منطقه سفید پوش بودیم .
اما وزش باد و افزایش میزان مه مدام اعلام ترک قله را مینمودند . خیلی سریع عکسها گرفته شد و مجدداً گروه ها عزم فرود کردند.
در این لحظه همگی به قله چشم دوختیم که مه را کنار زده بود تا تصویری زیبا از خود در ذهن همه ی ما حک کند. و با دیدن شیبهای بسیار تند زیر قله در حالی که مه کنار زده شده بود بار دیگر شکر ایزد را به جای آوردیم و ممنون همت و اراده بلند تیم و تدبیر و کاردانی سرپرست و مربی تیم شدیم. قدری استراحت نموده و تجدید قوایی کردیم و سرشار از انرژی قله به فرود ادامه دادیم وارد شکاف یخی های بسیار زیاد و خطرناک شده و با احتیاط کامل از شکاف یخی ها را یکی پس از دیگری عبور کردیم همچنین مراقب سمت چپ که مدام ریزش سنگ داشت و گاها تا زیر پای ما هم سنگها پرتاب میشد نیز بودیم. به پایان یخچال ها رسیده کرامپون‌ها را باز کرده و مسیر را تا کمپ متئو استیشن ادامه داده راس ساعت 20به چادرها رسیده وشام خوردیم و با اعلام سرپرست که فردا صبح حرکت به سمت پایین بود به استراحت و انتقال عکسها پرداختیم شب سوم را در منطقه کازبک گذراندیم صبح روز بعد ساعت 7:30به سمت کلیسای گرگتی حرکت کردیم اینبار سرحال تر وشادتر قراربر گشت شهری در تفلیس را گذاشته و گشت مختصری مجدد داشتیم و شب را در هتل به صبح رسانده و روز بعد که روز آزاد برنامه بود را هر فرد به دلخواه گذراند و شب همگی با حضور در هتل بوده وصبح روز بعد جشنی که توسط گروه تدارک داده شده بود شرکت کردیم. صبحی بسیار زیبا و به یاد ماندنی و ثبت لحظاتی خوش سپری شد ومدال های خوشرنگ نقره ولوح صعو د به اعضای صعود کننده داده شد وظهر همانروزبه به فرودگاه رفته و به تهران برگشتیم و در فرودگاه با استقبال گرم خانواد ه ها مواجه شدیم.
خلاصه روز شمار برنامه:
روزاول: پرواز از تهران به تفلیس وترانسفربه هتل بعد از پذیرایی واستراحت تا پاسی از شب گشت شهری.
روزدوم: ترانسفر از تفلیس به شهرکازبک ودیدار از جاذبه های زیباوطبیعت بکر آن درمسیر رفت وتعین هتل محل اسکان وساماندهی در اتاق ها وزصرف نهار واستراحت وبعد گشت در کازبک وتهیه کمی وکسری وسایل موردنیاز.
روزسوم: ترانسفر با ماشین های هماهنگ شده (ون ها)تا کلیسای گرگتی وتحویل کوله ها ه قاطرچی ها و اسب ها تا کمپ میتو وبرپایی چادرها واستراحت.
روز چهارم: حرکت از کمپ میتو به سوی قله وصعود وبرگشت به کمپ واستراحت.
روز پنجم: برگشت ازکمپ میتو بسوی کازبک وترانسفر به تفلیس.
روز ششم: گشت شهری واقامت در هتل وبرپایی جشن صعود وبرگشت به تهران اینگونه بود که پرونده سفر و صعود کازبک با سلمت و موفقیت کامل بسته شد.
به به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی وما رستگار



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی