رئیس ستاد تشکل ها ونهادهای مدنی دکترپزشکیان شهرستان ابهر

آنچه مجموعه های مردم نهاد در قامت دکتر پزشکیان می بینند پرونده ویژه

آنچه مجموعه های مردم نهاد در قامت  دکتر پزشکیان می بینند

  بزرگنمایی:
تشکیل حکومت در نزد انسان را می توان حلقه انتهایی مرحله ابتدایی تکامل او دانست و هم چنین نهاد سازی در متن حکومت را می توان گام ابتدایی مرحله دوم تکامل اجتماعی انسان برشمرد زیرا از این مرحله به بعد است که تصمیم گیری منظم به تصمیم سازی می شود و با تخصصی شدن پیچیدگی می یابد.

حسین صالحی 
تشکیل حکومت در نزد انسان را می توان حلقه انتهایی مرحله ابتدایی تکامل او دانست و هم چنین نهاد سازی در متن حکومت را می توان گام ابتدایی مرحله دوم تکامل اجتماعی انسان برشمرد زیرا از این مرحله به بعد است که تصمیم گیری منظم به تصمیم سازی می شود و با تخصصی شدن پیچیدگی می یابد.
اما این همه ی داستان نیست بلکه کار از آنجا با اهمیت و خطیر تلقی می شود که نهادها و سازمان های رسمی، بدلیل توسعه ظرفیت های انسان در یافتن استیلای بر طبیعت  که افزونی تولید و تنوع در طبقات را در پی دارد و به تبع خود پیچیدگی روز افزونی را بر مدیریت چالش های حاصله، تحمیل می کند مجبور می شوند که بخش های بزرگی از مسئولیت خود را به مردم وا گذارند تا ضمن برخورداری از همه جانبه نگری موجود در مجموعه های مردم نهاد سرعت و دقت تصمیم سازی های مورد نیاز  را افزون سازند .
پس امروز اگر دولت های مدرن خود را وامدار شکل گیری جامعه مدنی ( بخش هایی از جامعه که بیرون از دولت وظایفی از حاکمیت را برعهده می گیرند )می بینند و تلاش می کنند تا در درون یک سرزمین مشخص با ایجاد رابطه دولت - ملت متوازن به کنترل ابزارهای قهر برای فرازمند سازی ساختار غیر شخصی قدرت موفق شوند، برای آن است که بتوانند روند مستمر توسعه و تعالی روز افزون را بر سرنوشت مردم حاکم سازند و با دادن آموزش لازم، مردمی آموزش یافته و مشارکت جو تربیت و تابعی از مشروعیتی بسازند که می تواند برای مردم، وظیفه تعریف کرده و آنها را مشتاقانه به انجام آنها هدایت کند.
پس اگر امروز خواسته تاریخی مان ،پیدایش و استقرار چنین دولتی می باشد باید تداوم حمایت خود از دکتر پزشکیان را براین درخواست منوط سازیم که :
ایشان وعده تشکیل دولت مدرن را ابلاغ کنند و در برنامه و عمل، خود را متعهد به انجام این خواسته نشان دهند تا ما نیز با ایقان به این حتمیت که چنین اتفاقی خواهد افتاد خود را متعهد بدانیم که با مشارکت جدی و سازمان یافته در تولید محتوای موثر بر تصمیم سازی های علمی  ایشان را یاری دهیم که برای استقرار دولت مدرن پای فشارند زیرا تنها راه گذر از تنگناهای موجود که هر روز مجاری ورودی و خروجی شان تنگتر می شود در این است که دولت با مشارکت دادن به جامعه مدنی مخصوصا در عرصه های فرهنگی و سیاسی این اطمینان را با حمایت های لازمه ی کار به دغدغه مندان بدهد که می توانند در یک مطالعه گسترده راه-هایی برون رفت از دولت بروکراتیک و ورود به عرصه ی ایجاد دولت مدرن را در محدوده ای که به سازمان های مردم نهاد مربوط می شود احصاء کنند و ضمن ابلاغ تعهد عملی خود به رعایت و عمل بدان از دولت بخواهند که بر جاری ساختن نتایج این تحقیق پای فشارد.
 البته باید یاد آوری شود که رسیدن به چنین موقعیتی نیازمند آن است که دولت پزشکیان بتواند آرامش کاملی را در همه ی عرصه های اجتماعی حاکم سازد تا در لوای چنان آرامشی امکان پاسخ به این سئوال که چگونه می شود با گذر از جامعه سنتی و دست یابی به جامعه مدنی به چابک سازی سیستم و دولت کمک کرد فراهم آید و گرنه در فضای بلبشوی سیاسی موجود که از هر سری صدایی و از هر تریبونی نوایی بر می خیزد نمی توان به شکل گیری جامعه مدنی و دست یابی به دولت مدرن امیداوار شد. 
با تامل و تعمق در واقعیت ها و آرزوهای مشروحه فوق است که ستاد تشکل ها و نهادهای مدنی  انتخابات ریاست جمهوری دکترپزشکیان که خود را در سپهر اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی کشور موثر و سهامدار می بیند، از همه مجموعه های فعال در حوزه تشکل های مردم نهاد می خواهد که از کاندیداتوری دکتر پزشکیان حمایت کنند تا با کسب پیروزی و هموار کردن بخش عمده راه، امیدوار بمانیم که دولت مدرن شکل بگیرد و با مشارکت دادن به بخش های دغدغه مند جامعه مدنی ،گستره تصمیم سازی برای اتخاذ تصمیم هایی کلان و رهایی بخش از دولت متمرکز به همه موجودیت نظام تعمیم یابد  .
چرا باید به ندای "هل من ناصر"ایشان لبیک گفت واجابت کرد، برای جانفشانی وخدمتگزاری او، آماده نصرت ویاری ایشان شد. چون به رساترین شکل ممکن از عمق وجودش،با راستی ودرستی با ملت عهد بسته است آنجا که می گوید: "مهم ترین عهد من باشما؛صداقت است.گردنم در گرو وعده های"
بنابراین عهد وپیمان می بندیم.چه امروز، از همان فردای انتخابات وپیروزی،به او وفادارباشیم.
حال،چه باید کرد؟وظیفه چیست؟ الزامات این عهد چگونه باید باشد.انتظار از عهدگزاران چیست؟
عقل هدایتگر چه می گوید.؟
خداوند در آیه 172 سوره اعراف که به آیه میثاق شهرت دارد می فرماید."و آنگاه  که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ،ذریه آنان را برگرفت و ایشان را برخودشان گواه ساخت که:آیا پروردگارشما نیستم؟گفتند: چرا،گواهی دادیم (واین گواهی را گرفتیم )تا مبادا روز قیامت بگویند ما ازاین (امر) غافل بودیم".
در زیارت عاشورا می خوانیم:" من درصلح و سازشم با کسی که با شما درصلح است ودرجنگم با کسی که با شما درجنگ است ودوستم با کسی که شمارا دوست بدارد و دشمنم باکسی که شما را دشمن بدارد".
پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم ،اساس بیعت با علی وامامان معصوم علیهم السلام را بنیان گذاشت و دستور داد که همه مردان و زنان مسلمان با او به عنوان جانشین وحجت الهی بعدازاو، بیعت کنند. این بیعت، انجام شد واغلب صحابه و تابعین به آن شهادت دادند وهمه تواریخ آن را ثبت نمودند. بنابراین عهد و بیعت و پیمان با حجت های الهی و امامان معصوم، امری واجب است.
در داستان حضرت ابراهیم درقرآن، آنگاه که خداوند ،مقام امامت رابه او داد:"هنگامی که پروردگارِ ابراهیم،اورا با حوادث گوناگونی آزمایش کرد و او به خوبی از عهده آزمایش برآمد. خداوند به او فرمود:"من تو را امام قرار دادم،ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز(امامانی قرار بده)،خداوند فرمود:پیمان من به ستمکاران نمی رسد(وفقط آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم باشند شایسته این مقام هستند)"
امام معصوم ،تجلّی تمام نمای خداوند در زمین است وپذیرش ولایت معصومی که ازجانب خداوند به مقام امامت رسیده است، در حقیقت میثاق با خدا و عهدی الهی است و خداوند در روز قیامت، از وفای به این عهد، سوال خواهد کرد.(وَاَوفُوا بِالعَهدِ اِنَّ العَهدَ کانَ مَسوُولاً (
ما به تجربه دیدیم، وقتی مردم به عهد خود عمل نکردند مورد ظلم و تعدی واقع شدند .و عهدشکنی ها موجب حرمان میشود.
حال که اجتماع قلوب حاصل شده است ما در راه وفای به عهد وپیمانی که بر دوش داریم همدل ویک صدایم.
خدایا مارا،ازیاران ومددکاران و دفاع کنندگان از او قرارده و در پایداری براین پیمان، استوارمان دار.چرا که رسم یاوری جزاین نیست.
بی گمان برهه انتخابات که به نوعی حضور سهم خواهانه در تعیین سرنوشت خویش است، به پایان آمد و شما منادیان هم اندیشی و همرایی با تاسی به آیه شریف فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ و با حضور در پای صندوق های رای به وظیفهی متعهدانه خود عمل نمودید. حال که به پایان این بخش از راه رسیده ایم همان بخش از راه که در طول مسافت آن، همه ی ما تلاشمان را براین بنا نهاده بودیم که به یاری دکتر پزشکیان بیاییم لازم است که به نکاتی چند توجه کنیم: 
1- از روز شنبه ی فردای انتخابات - فصل نویی از رفاقت ها آغاز می شود که می باید فرم و محتوای آن را اندیشه ورزان با ارائه طرح و پروژه برای تامین کمبودها و نیازمندی های منطقه سروشکل دهند تا در ادامه راه با شوقی بیش ازکوران مبارزات انتخاباتی وهمسو با منافع منطقه و کلان کشوری حرکت کنیم.
کار ما  تنها پس از پیروزی در جمعه و با خروج موفقیت آمیزاز پای صندوقهای رای پایان نمی یابد بلکه دقیقا برای هم افزایی و هم پوشانی آغاز می شود تا مبادا ضعف ها و کاستی های مشارکت در فصل مبارزات انتخاباتی مانعی بر همدلی و همزبانی شود.
2- باید بپذیریم آنچه اتفاق افتاد همان چیزی است که در طول مبارزات انتخاباتی خواست ما تلقی می گردید اما ، ما نباید رئیس جمهور را ازآنِ خط وجریان سیاسی و فکری خود بدانیم. دکتر پزشکیان از آنِ همه ی کسانی است  که درقالب حمایت از ایشان در انتخابات شرکت کردند ودر فضای سنگین ویأس آور،شور و نشاط وامید به فردای بهتر برای ایران خلق کردند. 
دکتر پزشکیان  رئیس جمهور هشتاد وپنج میلیون ایرانی است. نباید آراء مردم را به صرف حضور چند روزه در ستادهای ایشان مصادره کنیم اگر چنین باشد خیانت به آرمان و اعتماد رأی دهندگان است. باید با هر امکانی که برایمان مقدور است به یاریش بشتابیم چون او آمده است تا با همت و همراهی همه ی ما تغییری و تحولی را بنیان نهد که مورد خواست عموم مردم و در راستای منافع همه ماست و این ممکن نمی شود مگر آنکه باور نماییم که دست خدا با جماعت است وآنجا که دست خدا حامی مردمان است نه شکست و نه تفرقه، نمی تواند اثر تعیین کننده ای داشته باشد و از راه بازمان دارد. شایسته سالاری منهای خط و خطوط سیاسی، راه برون رفت کشور از مشکلات است.
3- آنچه که در این مدت واقع شد مجموعه تلاشی هایی بود که درراستای برگزار شدن هرچه باشکوهتر انتخابات و شکل گیری نتیجه ای مطلوب و مصادف با اهداف ایمانی مردم صورت گرفته ،ودرمجموع، سعی برآن شد، آن چه که خیر است واقع شود و برای تقویت نقاط مثبت تلاش نمود تا راه آغاز شده به روند مستمر وانمایی شرایط و ظرفیت ها و مدیریت منابع و فرصت ها در منطقه بیانجامد.
4- تا بدین جای کاررا باهم آمدیم  به وظیفه و رسالت خود عمل نمودیم و مطمئنا بعد از این هم باهم خواهیم ماند اما با این تفاوت که تا به اینجا کوشیدیم تا دشت و راه همواری را آماده نماییم و ازاین جا به بعد تلاش خواهیم نمود تا فوندانسیون کاخ آرزوهایی را برافرازیم که بر آنها سرزمینی آباد و سرفراز برای نسل های آینده ساخته شود و این ممکن نمی شود مگر آنکه باهم بمانیم و باهم بخواهیم.
ودرنهایت لازم است که دوباره و در کنار هم و تا رسیدن به خواسته های  واقعی، آموزه های طرح شده تا به امروز را دوباره مرور کنیم تا مبادا نفس اماره و شیطان حیله گر با قرار دادن مظاهر گول زننده ای از تعصبات ،تردیدها و خدای ناکرده منفعت طلبی ها رأیمان را به جیب کسانی و افکاری واریز نماید که تنها برای بالا نشینی و میوه چینی خود را به صحنه انتخابات وارد نموده اند که اگر این چنین شود باید گفت که ما در تمام مدت راه به عبث پیموده ایم. پس با دوباره خوانی این شعار که همه باهم در انتخابات شرکت می کنیم خود را موظف می دانیم که مواظب باشیم تا رأیمان جز در مسیر تحقق اهداف عالیه اسلام و ایران وراه پویندگان آن بکار گرفته نشود.
و السلام علی من اتبع الهدی. (قرآن کریم، سوره طه، آیۀ 47) و درود بر آنکس که از راه راست پیروی نماید.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی