جهان در هفته‌ای که گذشت (81) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (81)

  بزرگنمایی:
صفحه‌های آبی‌رنگ مرگ؛ چگونه یک به روزرسانی «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاریخ» را رقم زد؟/آیا جنگ مانع ترانزیت نفت روسیه از اوکراین به اروپا شده است؟/ممنوعیت نماد «روباه بی‌صدا» در برمن آلمان؛ دلیل حساسیت به گرگ‌های خاکستری چیست؟ /نگرانی اروپا از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ؛ داستان زیان ۱۵۰ میلیارد یورویی چیست؟/نگرانی اتحادیه اروپا از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین؛ بورل قطعنامه کنست اسرائیل را محکوم کرد/حمله داعش در روسیه، احضار تاجیک‌ها در فرانسه؛ /کمیسیون اروپا ویکتور اوربان را به دلیل سفرهایش به مسکو و چین تحریم کرد /جزئیات حمله انصارالله به قلب تل‌آویو؛ چگونه پهپاد یمن به اسرائیل رسید؟/پلیس اسپانیا یک شبکه خرید اجزای پهپادهای انتحاری مرتبط با حزب‌الله را متلاشی کرد /رویترز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای: ایران در حال توسعه تولیدات موشکی است/حمله داعش در روسیه، احضار تاجیک‌ها در فرانسه؛

مهتاب قصابی 
صفحه‌های آبی‌رنگ مرگ؛ چگونه یک به روزرسانی «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاریخ» را رقم زد؟
شرکت امنیت سایبری Crowdstrike اعتراف کرد که به‌روزرسانی نرم‌افزار باعث قطعی جهانی فناوری اطلاعات شده است. شاید تا به حال نام شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک CrowdStrike» به گوشتان نخورده باشد، اما کاری که آنتی‌ویروس این شرکت به نام «فالکون» انجام داد، تأثیر شدیدی بر میلیون‌ها کامپیوتری که سیستم عامل ویندوز داشتند، گذاشت. شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» اذعان کرد که این قطعی به دلیل «نقص» در به روز رسانی نرم‌افزار خود در سیستم‌های ویندوز ایجاد شده است. آقای کورتس روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرد و اعتراف کرد که این قطعی ناشی از یک وصله «پچ» معیوب برای کامپیوترهای دارای سیستم‌ عامل ویندوز بوده است. به نظر می‌رسد این مشکل مربوط به به‌روزرسانی نرم‌افزار Falcon Sensor در سیستم عامل ویندوز است که باعث ایجاد به اصطلاح «صفحه‌های آبی‌رنگ مرگ – BSOD» می‌شود.
کراود استرایک با ریزش بزرگی در ارزش سهام و درآمد خود مواجه است، به طوری که معاملات اولیه روز جمعه منجر به زیان 20 درصدی، تقریباً 16 میلیارد دلاری (14.7 میلیارد یورویی) از ارزش‌گذاری آن شد.
مهندسان این شرکت گفته‌اند که اکنون راه حل این مشکل را یافته‌اند، اما کارشناسان معتقدند که این اختلال می تواند تا مدتی ادامه یابد و آن به این دلیل است که هزاران مشتری این شرکت به زمان نیاز دارند تا تمام سیستم‌ها و دستگاه‌‌های آسیب دیده خود را از نو بازیابی کنند.

آیا جنگ مانع ترانزیت نفت روسیه از اوکراین به اروپا شده است؟
نگارش از یورونیوز فارسی
به گزارش یورونیوز:آیا جنگ مانع ترانزیت نفت روسیه از اوکراین به اروپا شده است؟ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه وقفه در ترانزیت نفت روسیه از طریق اوکراین را برای خریداران نفت متاثر از این مسئله یک بحران جدی خواند. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در عین حال یادآور شد که امکان مذاکره با شرکت‌های ترانزیتی اوکراینی بسیار محدود است زیرا این موضوع از ماهیت سیاسی برخوردار شده است. در همین راستا، اسلواکی و مجارستان به تازگی اعلام کرده‌اند که در پی ممنوعیت ترانزیت محصولات نفتی روسیه توسط اوکراین، دیگر محموله‌های نفتی را از شرکت روسی «لوک‌اویل» دریافت نمی‌کنند. با وجود جنگ در اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، روسیه همچنان گاز طبیعی و نفت خود را از طریق اوکراین به اروپا صادر می‌کند. شرکت نفت و گاز مجارستانی مول MOL در این کشور و نیز اسلواکی که به خشکی محصور هستند، پالایشگاه‌هایی را اداره می‌کند. این پالایشگاه‌ها از طریق شاخه جنوبی خط لوله دروژبا، نفت خام خود را دریافت می‌کنند. دروژبا بزرگترین خط لوله انتقال نفت خام جهان به طول 4000 کیلومتر است که از روسیه آغاز شده و پس از گذر از کشورهای اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان تمامی اروپای شرقی را پوشش می‌دهد. دمیتری پسکوف که روز جمعه در یک کنفرانس تلفنی روزانه با خرنگاران سخن می‌گفت، اعلام کرد: «فکر نمی‌کنم که ما امکان برقراری تماس با شرکت‌های اوکراینی که خدمات ترانزیت را ارائه می‌دهند، داشته باشیم. چنین تصمیمی نه در سطح فنی، بلکه در سطح سیاسی اتخاذ شده است.

ممنوعیت نماد «روباه بی‌صدا» در برمن آلمان؛ دلیل حساسیت به گرگ‌های خاکستری چیست؟ 
به گزارش یورونیوز مقامات برمن آلمان استفاده از نماد «روباه بی‌صدا» را در مدارس این شهر به دلیل ارتباط آن با جنبش ملی‌گرای ترکیه ممنوع کرده‌اند. 
مقامات برمن آلمان استفاده از نماد «روباه بی‌صدا» را در مدارس این شهر به دلیل ارتباط آن با جنبش ملی‌گرای ترکیه ممنوع کرده‌اند. با این حال این علامت دست به دلیل شباهت بصری آن به «سلام گرگ»، نماد سیاسی گروه ملی‌گرا و راست افراطی «گرگ‌های خاکستری» در ترکیه، به تدریج قرار است از مهدکودک‌ها و مدارس در شهر برمن آلمان حذف شود. نماد روباه بی‌صدا عمدتا در مدارس به عنوان نشانه سکوت به کار برده می‌شود در حالی که این ژست کاملاً در آلمان ممنوع نشده است، حرکت مقامات برمن یک تغییر قابل توجه در رویکرد مقامات این شهر محسوب می‌شود. اردوغان خود پیش از این به دلیل استفاده از سلام گرگ مورد انتقاد قرار گرفته است. «بوز قوردها» یا همان گرگ‌های خاکستری در دهه شصت میلادی ابتدا به عنوان شاخه جوانان حزب حرکت ملی ترکیه که یک تشکل راست افراطی است، تأسیس شد.

نگرانی اروپا از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ؛ داستان زیان 150 میلیارد یورویی چیست؟
 به گزارش یورونیوز احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تهدیدی جدی برای اقتصاد منطقه یورو محسوب می‌شود و اقتصاددانان هشدار می‌دهند که ممکن است این امر به ضرر 150 میلیارد یورویی معادل حدود 1 درصد تولید ناخالص داخلی منطقه منجر شود. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که افزایش عدم قطعیت در سیاست های تجاری که قبلاً تولید صنعتی منطقه یورو را در سال های 2018 و 2019 به میزان 2 درصد کاهش داده بود، اکنون می‌تواند منجر به کاهش 1 درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو شود. در نتیجه، برآورده کردن نیاز به هزینه‌های دفاعی 2 درصدی تولید ناخالص داخلی ناتو و جبران کاهش احتمالی کمک‌های نظامی آمریکا می‌تواند سالانه معادل 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا هزینه داشته باشد. با این حال، گلدمن سکس معتقد است که مزایای یک سیاست مالی آزادتر آمریکا برای اقتصاد اروپا اندک خواهد بود و تنها می‌تواند به افزایش 0.1 درصدی تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا منجر شود.

نگرانی اتحادیه اروپا از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین؛ بورل قطعنامه کنست اسرائیل را محکوم کرد
به گزارش یورونیوز فارسی در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است که این پول در قالب کمک‌های بلاعوض و وام، در سه پرداخت بین ژوئیه و سپتامبر (مشروط به پیشرفت در برنامه اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین) پرداخت خواهد شد. مقامات فلسطینی همچنین می‌گویند از زمان حمله شبه‌نظامیان حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل وضعیت به شدت بدتر شده است؛ زیرا اسرائیل نیز انتقال بخشی از درآمدهای مالیاتی را که از طرف تشکیلات خودگردان جمع آوری می‌کرد و منبع اصلی تامین مالی این منطقه بود، متوقف کرده است. خبر اعطای این کمک مالی کمک 435 میلیون دلاری، استقبال مقامات تشکیلات خودگران فلسطین را در پی داشت که آن را «گامی مهم برای کاهش بحران مالی و اقتصادی خفقان‌آوری» خواندند که مردم این منطقه از آن رنج می‌برند و با جنگ اسرائیل و حماس بدتر شده است. این اقدام کنست، واکنش جوزپ بورل مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا را در پی داشت که بیانیه‌ای صادر و از قطعنامه کنست در رد تشکیل کشور فلسطین ابراز تاسف کرد.

حمله داعش در روسیه، احضار تاجیک‌ها در فرانسه؛ 
تروریسم اسلامی مهم‌ترین دغدغه پاریس پیش از المپیک است
 به گزارش یورونیوز ،  تیمور ورقی، روزنامه‌نگار و شاعر تاجیکی مقیم فرانسه اواخر ماه مارس گذشته چند روز پس از آنکه تعدادی از شبه‌نظامیان داعش از کشورش در یک قتل عام در مسکو دست داشتند، تماس نگران کننده ای از سوی پلیس پاریس دریافت کرد. او به پلیس فرانسه گفت که تعداد کمی تاجیک را در اینجا می‌شناسد که اغلب هموطنانی مهاجر و مخالف دولت کشورشان هستند. وی در عین حال به ماموران پلیس فرانسه گفت هیچ فرد تاجیک را در این کشور نمی‌شناسد که عضو گروه‌های اسلامگرای افراطی موسوم به «جهادی» باشد. سرویس‌های امنیتی فرانسه در آستانه المپیک پاریس که از 26 ژوئیه آغاز می‌شود در تکاپوی رفع نقاط کور اطلاعاتی و ارتباط بیشتر با تاجیک‌ها و سایر اتباع کشورهای آسیای مرکزی هستند. به گفته منابع آگاه، دستگاه امنیتی فرانسه در همین ارتباط تاکنون با شماری از مقامات فعلی و سابق اطلاعاتی، پلیس، دیپلمات‌ها و مهاجران آسیای مرکزی تماس برقرار کرده است. این اقدامات بی‌سابقه در پی دو حمله بزرگ اخیر صورت گرفته که مقامات عاملان آن را اعضای تاجیک‌تبار داعش خراسان معرفی کرده‌اند. داعش خراسان یک شاخ منطقه‌ای از گروه موسوم به خلافت اسلامی است که در جنوب آسیای مرکزی و عمدتاً افغانستان فعال هستند. گروه داعش خراسان همچنین اواخر مارس گذشته مسئول تیراندازی مرگبار در تالار کروکوس سیتی مسکو، محل برپایی یک کنسرت شناخته شد؛ فاجعه‌ای که بیش از 130 کشته به جا گذاشت.

کمیسیون اروپا ویکتور اوربان را به دلیل سفرهایش به مسکو و چین تحریم کرد 
به گزارش یورونیوز در تاریخ16/07/2024 کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا ریاست شش ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا را در واکنش به سفرهای جنجالی ویکتور اوربان به مسکو و پکن تحریم کند. اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا عصر دوشنبه 15 ژوئیه (26 تیر 1403) گفت: «با توجه به تحولات اخیر در آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان، اورزولا فن در لاین ریاست این کمیسیون تصمیم گرفته است تا جلسات غیر رسمی کمیسیون اروپا تنها در سطح کارمندان ارشد برگزار شود. این دیدار که معمولاً در آغاز دوره شش ماهه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا انجام می‌شود، رویداد مهمی است که نماد همکاری و هماهنگی بین کمیسیون اروپا و کشور عضو است. با این حال، زمان و مکان این سفرها و استفاده از لوگوی رسمی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به عنوان سوء استفاده از قدرت تعبیر شده است. شایعاتی مبنی بر تحریم هماهنگ اوربان در بروکسل منتشر شده و یک دیپلمات به یورونیوز گفت هدف این بوده که «اوربان کمتر دیده شود.
سی‌ان‌ان: آمریکا در هفته‌های اخیر از تلاش ایران برای ترور دونالد ترامپ مطلع شده بود 
به گزارش یورونیوز، به گفته خبرگزاری  سی‌ان‌ان، آمریکا در هفته‌های اخیر از تلاش ایران برای ترور دونالد ترامپ مطلع شده بود
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه به نقل مقام‌های آگاه امنیتی گزارش داد که مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر اطلاعاتی را مبنی بر تلاش ایران برای ترور دونالد ترامپ از فردی مطلع دریافت کرده بود و بر همین اساس، سطح حفاظت از رئیس جمهوری سابق ایالات متحده افزایش یافته بود.
با این وجود، سی‌ان‌ان به نقل از منابع امنیتی تاکید کرده که هیچ ارتباطی میا توماس متیو کروکس، جوان 20 ساله ضارب و تلاش‌ ایران برای ترور آقای ترامپ پیدا نشده است.

جزئیات حمله انصارالله به قلب تل‌آویو؛ چگونه پهپاد یمن به اسرائیل رسید؟
به گزارش خبر آنلاین در تاریخ 29/4/1403ساعت سه صبح امروز یک پهپاد انصارالله یمن توانست عملیات موفقیت آمیزی را برای هدف قراردادن ساختمانی در قلب تل‌آویو انجام دهد. این پهپاد چگونه به اسرائیل رسید و چرا ارتش این کشور نتوانست آن را رهگیری کند؟ 
رسول سلیمی: پلیس اسرائیل گفته است که حدود ساعت 3 صبح صدها گزارش از یک انفجار شدید» دریافت کرده است. به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه، این انفجار به یک ساختمان در خیابانی در نزدیکی سفارت امریکا در اسرائیل اصابت کرد.سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که تل آویو از این پس ناامن و هدف اصلی و در تیررس سلاح های این کشور است. به نوشته وبگاه قطری «العربی الجدید»، ارتش اسرائیل افزود سخنان درباره «اتفاق بدی» است که نباید رخ می‌داد، در حالی که نیروی هوایی مسؤولیت کامل دفاع از حریم هوایی اسرائیل را بر عهده دارد. در همین راستا رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو رسما تایید نکرده است که ارتش یمن پشت پرتاب این پهپاد بوده است «اما نیروی هوایی همچنان باید مسیری را که طی کرده و چگونه توانسته از سامانه‌های شناسایی و رادارها فرار کند، بررسی کند. حوثی ها در یمن ماه هاست که در مورد گسترش برد هواپیماهای بدون سرنشین خود برای رسیدن به دریای مدیترانه سخن می گویند و این اولین موفقیت عملیاتی آنها برای هدف قرار دادن قلب اسرائیل است.

پلیس اسپانیا یک شبکه خرید اجزای پهپادهای انتحاری مرتبط با حزب‌الله را متلاشی کرد 
 به گزارش یورونیوز در تاریخ 19/07/2024مقامات اسپانیایی روز پنجشنبه اعلام کردند که سه نفر در اسپانیا و یک نفر دیگر در آلمان به ظن عضویت در شبکه‌ای که قطعاتی برای ساخت پهپادهای انتحاری به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان می‌رساند، دستگیر شده‌اند. 
در بیانیه پلیس آمده است که تحقیقات در اسپانیا زمانی آغاز شد که پلیس اسپانیا «عملیات مشکوک» چند شرکت‌ اسپانیایی متعلق به اتباع لبنانی را شناسایی کرد. این شرکت‌ها با مقادیر زیادی مواد و اجزای قابل استفاده برای تولید پهپادهایی با قابلیت حمل مواد منفجره سر و کار داشتند.
مقامات بر این باورند که حزب‌الله ممکن است صدها پهپاد با این اجزا ساخته باشد.
به گفته تیم تجسس، این شرکت‌ها احتمالا مانند تعداد زیادی شرکت دیگر در اروپا و سراسر جهان، دست به خرید اقلام لازم برای ساخت این پهپادها، از جمله قطعات هدایت الکترونیکی، ملخ‌های پیشران، موتورهای بنزینی، بیش از 200 موتور الکتریکی و فلزات لازم برای تولید بدنه و بال‌ها و غیره خریداری کرده‌اند.
برخی قطعات کشف‌شده، در ساخت پهپادهای مورد استفاده شبه‌نظامیان حزب الله در حملات علیه اسرائیل استفاده شده‌اند.

رویترز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای: ایران در حال توسعه تولیدات موشکی است
تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از این تلاش‌ها، به گفته دو محقق آمریکایی نشان می‌دهد که ایران در پی افزایش تولید موشک‌های بالستیک است، تخمینی که به ادعای رویترز توسط سه مقام ارشد ایرانی تایید شده است. بر اساس ادعای مطرح شده در این گزارش، تهران در پی توافق اکتبر 2022 با مسکو که به موجب آن پذیرفت موشک‌هایی را که روسیه به دنبال آن برای استفاده در جنگ اوکراین بود در اختیار این کشور قرار دهد، دست به توسعه و گسترش مراکز تولید این نوع تسلیحات زده است. سه مقام ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفتگو با رویترز تایید کردند که پایگاه نظامی مدرس و مجتمع خجیر برای افزایش ظرفیت تولید موشک‌های متعارف بالستیک توسعه می‌یابند. نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست رویترز برای اظهارنظر در خصوص این اظهارات و نیز خبر توسعه مجتمع‌های یاد شده پاسخ نداده است.



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۳/۰۵/۲۰

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۳/۰۵/۰۹

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی