نقش حیاتی نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی ویژه نامه‌ها

نقش حیاتی نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی

  بزرگنمایی:
روز شنبه ۲ تیر ماه ۱۴۰۳ در ستاد مرکزی نهادهای مدنی دکتر مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزگردتخصصی تحت عنوان بررسی نقش و اهمیت نهادهای مدنی با حضور آقایان دکتر افشین فرهانچی دبیر کل محترم حزب اراده ملت ایران و شمس افرازی زاده رئیس محترم دفتر سیاسی حزب ملت ایران برگزار شد.در این میزگرد براهمیت نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی و مردم-سالاری تاکید شد و راهکارهایی برای تقویت این نهادها ارائه گردید که در ادامه می خوانید:

فاطمه قدم 
روز شنبه 2 تیر ماه 1403 در ستاد مرکزی نهادهای مدنی دکتر مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزگردتخصصی تحت عنوان بررسی نقش و اهمیت نهادهای مدنی با حضور آقایان دکتر افشین فرهانچی دبیر کل محترم حزب اراده ملت ایران و شمس افرازی زاده رئیس محترم دفتر سیاسی حزب ملت ایران برگزار شد.در این میزگرد براهمیت نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی و مردم-سالاری تاکید شد و راهکارهایی برای تقویت این نهادها ارائه گردید که در ادامه می خوانید:
در آغاز این میزگرد، دکتر افشین فرهانچی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کنار اعضای حزب اراده ملت ایران، هواداران و تمامی ملت عزیز ایران، تأکید کرد که حزب اراده ملت ایران مسئولیت ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی دکتر پزشکیان را در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برعهده گرفته است. وی بیان کرد که این میزگرد برای بررسی نقش و اهمیت نهادهای مدنی در جامعه برگزار شده است.
نقش نهادهای مدنی در تقویت دموکراسی:
فرهانچی به طیف وسیع نهادهای مدنی اشاره کرد و توضیح داد که این نهادها شامل شوراها، سازمان‌های غیردولتی، احزاب، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری هستند. او بیان کرد که نهادهای مدنی نقش مهمی در تقویت دموکراسی و مردم‌سالاری در یک کشور دارند. وی تأکید کرد که بدون نهادهای مدنی، حتی یک رئیس جمهور باهوش و قدرتمند نیز نمی‌تواند دموکراسی را نهادینه کند. نهادهای مدنی مردم را از حالت توده‌ای بی‌شکل به گروه‌های سازمان‌یافته تبدیل می‌کنند و این گروه‌ها حاملین دموکراسی هستند.
مرور تاریخ مبارزات آزادی خواهانه در ایران:
دبیرکل حزب اراده ملت ایران به تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران اشاره کرد و نقاط عطفی مانند انقلاب مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت و دوم خرداد را مرور کرد. وی بیان کرد که نهادهای مدنی در ایران پس از دوم خرداد مقاومتی از خود نشان دادند که بخش‌های قدرت‌طلب حاکمیت نتوانستند آنها را از صحنه بیرون کنند. حزب اراده ملت ایران با هدف توسعه دموکراسی و مردم‌سالاری، در این دوره از انتخابات حضور فعال داشته است. وی افزود که حزب اراده ملت ایران تصمیم گرفت در ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی دکتر پزشکیان حضور یابد تا به نهادهای مدنی کشور اهمیت و نقش آنها را نشان دهد.
 در ادامه مهمان دیگر این میزگرد تخصصی، شمس افرازی؛ با اشاره به سیر فلسفه سیاست در غرب و جامعه مدنی، سخنان خود را آغاز کرد. او با استناد به کلام توماس هابز در کتاب لویاتان، بیان کرد که انسان ناگزیر از این است که قدرت را به نوعی رها کند. وی ادامه داد که در جوامع پیشرفته، پس از جدال بین حاکمیت و شهروندان، احزاب و نهادهای مدنی شکل گرفتند و تقویت شدند.
نقش نهادهای مدنی در جامعه:
افرازی به هرم اجتماعی جامعه اشاره کرد که در آن حاکمیت در راس هرم، نهادهای مدنی و احزاب در وسط هرم و شهروندان در دامنه هرم قرار دارند. او توضیح داد که نهادهای مدنی برای مطالبه‌گری شهروندان از حاکمیت ایجاد شده‌اند، زیرا ذات قدرت علاقه به تمرکز دارد. وی تأکید کرد که در جوامع دموکراتیک، نهادهای مدنی و احزاب به عنوان موتور محرک دموکراسی عمل می‌کنند.
چالش های عدم تحقق نهادهای مدنی:
این کنشگر سیاسی بیان کرد که حکومت دموکراتیک، حکومتی است که قدرت سیاسی را به شهروندان اجتماعی ارائه می‌کند. او به تاریخ تحولات سیاسی ایران اشاره کرد و بیان کرد که عدم شکل‌گیری و تحقق احزاب و نهادهای مدنی باعث رنجوری جامعه ایرانی شده است. وی همچنین به نقش مهم سلبریتی‌ها در جوامعی که احزاب و نهادهای مدنی ضعیف هستند، اشاره کرد و تأکید کرد که این امر باعث ناامیدی و یأس در جامعه می‌شود. وی بیان کرد که جامعه راه خود را به صورت طبیعی پیدا می‌کند و در صورت نبود احزاب و نهادهای مدنی، این انتقال قدرت و مطالبات به صورت منطقی صورت نمی‌گیرد.
جمع بندی:
این میزگرد با هدف بررسی نقش و اهمیت نهادهای مدنی و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نهادهای مدنی و ارتقاء سطح دموکراسی در ایران برگزار شد. شرکت‌کنندگان به اهمیت نهادهای مدنی در فرآیند دموکراسی و مردم‌سالاری تاکید کرده و نقش این نهادها را در جامعه حیاتی دانستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی