موسیقی کودکان (1)
بزرگنمایی:
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
محمد هادی خوشکلام
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
1. بررسی نحوه آموزش امروزی موسیقی در مجارستان
2. تجزیه و تحلیل جز به جز کار زولتان کودای در عرصه آموزش موسیقی
3. تجزیه و تحلیل اثر موسیقی بر حیات اجتماعی ما
4. بررسی آموزش موسیقی و تاثیر آن بر فرد به دلیل پیچیدگی موضوع
تجزیه و تحلیل و بررسی نکات پیش گفته بدون پاسخ دادن به پرسشهای زیر مشکل است ، آیا در دنیای امروز نیاز به موسیقی یک نیاز واقعی است ؟ در این زمانه که سر و صدای همسایه سکوت محیط ما را میشکند ، زمانی که گوش دادن دقیق به موسیقی موجب پیوند میان چند نفر میشود ، زمانی که فشار شستی یک ساز و طنین آوای آن چه در ارکستر استادان چیره دست و چه در دسته نوازندگان دوره گرد نیاز انسان را برآورده میکند آیا کسانی هستند یا خواهند بود که بلیط کنسرت دلخواه خود را با رغبت بخرند ؟
امروز این سوال ها اهمیت درجه اول دارند و ما را با واقعیتی غیر قابل انکار روبرو میکنند . درباره موقعیت و جایگاهی که موسیقی امروز در زندگی مردم پیدا کرده است ، به این پرسش بسنده میکنیم که چرا در سالهای اخیر آموزش موسیقی به طور روزافزون در مرکز توجه قرار گرفته است ؟ مواد آموزشی برنامههای درسی و درسنامهها بازدید کننده خود را متقاعد میکنند که این فعالیتها تماماً از نظریات زولتان کودای نشئت گرفتهاند . به همین دلیل مجارستان از لحاظ انسجام و پیشرفت چشمگیر آموزش موسیقی از موقعیتی کم نظیر برخوردار است . در پرتو چنین چهره احترام انگیز جهانیست که امروز توجه جهانیان به مجارستان امری قابل بررسی است.
کار آموزشی کودای بالاتر از همه ، با ابداع فناناپذیر ، توان خستگی ناپذیر ، توجه به مسائل کوچک جنبی و این شعار دموکراتیک و همه جانبه او که موسیقی متعلق به همه است مشخص میشود . این ویژگیها در سرتاسر زندگی کاری او نمود دارد به عبارت دیگر حضورش در « آکادمی موسیقی لیست » در بوداپست بر استاد یاران و هنرجویان تاثیری حیاتبخش و ماندگار گذاشت . آموزش موسیقی با نام او اعتبار یافت و بر اثر کار خلاقانه سزاوار احترامی شایسته شد. وی برای مبارزه با بیسوادی موسیقایی کودکان و نوجوانان مجال دهها سال عمر صرف کرد . همه کسانی که امروز در مجارستان در کار تدریس موسیقیاند حتی کسانی که تنها چند صباحی شاگردش بودهاند به خود میبالند. بسیاری به دلیل انتقادی که از وی شنیدهاند ، یا تشویقی از او دلگرمشان کرده است ، یا حتی راهنماییها ، تذکرهای دوستانه و توصیههایش که امروز به صورت قانون زندگی درآمدهاند خاطرهاش را گرامی میدارند . هزاران خواننده گروه کر که در کودکی جوانی یا سنین بالاتر در حضور وی موسیقی اجرا کردهاند همچنان شخصیت پرجاذبه و دوست داشتنی او را به خاطر دارند.
مرگ هم گوهر شخصیت او را از میان نبرده است زیرا در دل کسانی که با او دیدار کردهاند زنده است و در آوای موسیقیاش به هنگام اجرا جاریست . بسیاری از بازدید کنندگان خارجی معتقدند که آموزش موسیقی در مجارستان صرفاً یک روش نیست ، بلکه فلسفهای درباره نقش موسیقی در جامعه ، در زندگی کودک ، جوان و بزرگسال است . امروز این نگرش اساساً خوشبینانه به موسیقی از باور عمیق ما به آموزش درست موسیقی سرچشمه میگیرد ، زیرا چشم انداز موسیقی به هیچ وجه تیره نیست ، مجارها این نگرش سالم و سازنده به موسیقی و نیز روش آموزش موسیقی را به زولتان کودای مدیونند.
ساختار آموزش موسیقی در مجارستان همگون و بررسی آن آسان است. همه مهد کودکها از الگوی یکسان تبعیت میکنند و کودکان 3 تا 6 ساله را آموزش میدهند . این مهد کودکها دارای کلاسهای منظم کار و آواز بازی هستند و برخی از آنها این کلاسها را با دو دوره فوق برنامه نیم ساعته در هفته تکمیل میکنند . در این کلاسها کودکان با برنامههای پرورش گوش و آشنایی با ریتم ، دقیق و درست خواندن آواز و اصول کلی ریتم و ملودی تعلیم میبینند.
ادامه دارد ...
- حزب اراده ملت ایران , حاما , افشین فرهانچی , احمد حکیمی پور , سوسیال دموکراسی , اصلاحات , اصلاح طلب , حسین اکبری بیرق , رحیم حمزه , پیام فیض , مسعود خادمی , زهره رحیمی