منطق مردم، منطق حکومت و دموکراسی مدیر مسوول

  بزرگنمایی:
سؤال مهمی که پیشروی هر ایرانی دلسوز قرار دارد این است که آیا اساساً حال کشور خوب است یا نه؟ از دو منظر می‌توان به این پرسش پاسخ داد، منظر مردم و منظر حاکمیت تا جایی که تجربه زیسته نشان‌می‌دهد از هر دو منظر حال کلی خوب نیست

رحیم حمزه 

سؤال مهمی که پیش روی هر ایرانی دلسوز قرار دارد این است که آیا اساساً حال کشور خوب است یا نه؟ از دو منظر می‌توان به این پرسش پاسخ داد، منظر مردم و منظر حاکمیت. تا جایی که تجربه زیسته نشان‌می‌دهد از هر دو منظر حال کلی خوب نیست (تأکید و تصریح می‌کنم تجربه زیسته، چون به‌خاطر فقدان داده‌های شفاف و غیر قابل استناد به‌علت وجود پشت پرده‌های بسیار، امکانی غیر از تجربه زیسته جهت بر ساختن چارچوب تحلیلی وجود ندارد) لکن این دو منظر به لحظه منطق درونی خود، با استدلال‌های تقریباً متفاوت و متمایز و از برخی جهات متضاد از هم به این نتیجه می‌رسند و بر این اساس نسخه‌های شفا بخش هر کدام ناهم جهت و یا در تقابل، مسیری دیگرگونه تجویز می‌کنند.
و اما نمونه‌ها، از پیش ثبت نام انتخابات این دوره مجلس تا اصل 85 شدن لایحه حجاب و عفاف. حکومت دل به مشارکت حداکثری بسته چون فکر می‌کند با مشارکت حداقلی حال کشور خوب نیست، در نقطه مقابل مردم همان‌طور که در انتخابات قبلی نشان دادند این‌گونه می‌اندیشند که با مشارکت حالشان خوب نمی‌شود و با اتخاذ شیوه قهر با صندوق راه‌حل مشکلات را در هر چه حداقلی‌تر شدن مشارکت جستجو می‌کنند. در مورد حجاب نیز همین داستان به‌نحو بارزی ظهور و بروز پیدا کرده حکومت با تمسک به ایدئولوژی مشروعیت بخش خود رواج بدحجابی و بی‌حجابی در بدحال شدن جامعه دخیل تلقی می‌کند به جهاتی که می‌دانیم و می‌دانند و بر عکس مردم با عبور از برساخته‌های ایدئولوژیک و فربه‌تر و کارآمدتر دیدن دین از ایدئولوژی تحمیلی، خیر جامعه را در گسترش دامنه اختیار و افزایش فعالیت خود در انتخاب سبک زندگی خود می‌بینند.
پس با این وجود گره‌های فروبسته‌ای در تمشیت امور ملک و ملت می‌افتند که گشودن آنها به این سادگی‌ها ممکن نمی‌شود مگر در بستری مبتنی تعامل و اینکه مردم حکومت را از خود و برای خود بدانند، چرا که در تقابل مردم و حکومت آنچه که تعیین کننده است اراده و منطق جمعی مردم خواهد بود و لا غیر. مطلوبیت دموکراسی از این زاویه قابل ارزیابی بوده و در طول تاریخ به‌عنوان تجربه بشری مورد اعتنا و التفات ویژه همه جنبش‌های مدنی و آزادی‌خواه و عدالت طلب قرار گرفته است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور