گفتگوی محله (2)

مسیر حرکت گفتگوی محله گزارش

مسیر حرکت گفتگوی محله

  بزرگنمایی:
در سری مقالات “گفتگوی محله” سعی بر آن می‌شود تا به حلقه مفقوده‌های کار جمعی و گروهی و کلیدواژه‌های زیرساختی اجتماعی و شهروند مسئولیت‌پذیر و پویا پرداخته شود تا این ایده‌ی راهبردی، توانمندی عملیاتیش را هر چه بیشتر به منصه ظهور برساند.

در سری مقالات “گفتگوی محله” سعی بر آن می‌شود تا به حلقه مفقوده‌های کار جمعی و گروهی و کلیدواژه‌های زیرساختی اجتماعی و شهروند مسئولیت‌پذیر و پویا پرداخته شود تا این ایده‌ی راهبردی، توانمندی عملیاتیش را هر چه بیشتر به منصه ظهور برساند.

الهام بایگان 

سیستم آموزشی ایران شایسته‌ی انتقادات شدید است. با مطالعه‌ی ده‌های اخیر که سیستم آموزشی شکل مدرن به خود گرفته، آشفتگی و سرگردانی را در میان تغییر رویه‌ها و تغییرات شکلی نظام آموزشی می‌توان دید.
با روی کار آمدن هر دولتی، تبری بر پیکره‌ی این نظام وارد شد تا با نیت حذف زوائد و اضافه کردن آنچه صلاح عمومی خوانده می‌شود خون تازه‌های به رگ‌های فرسوده‌ی این نظام وارد کنند.
به‌راستی چرا هیچ‌کدام از راهکارهای متنوع سال‌های متمادی، گامی ولو اندک به‌سمت و سوی بهبود و بهسازی نظام آموزشی ایجاد نکرد؟
چرا سیستم آموزشی با شکست مواجه شده و در یک کلام مدارس ایران را مرده می‌دانند.
ماحصل این نظام چه بوده است؟
مساله از همین سؤال و همین کلمه آغاز می‌شود،
ماحصل، نتیجه، فرآورده، محصول، خروجی، ….
آنچه از یک سیستم انتظار می‌رود این است که ورودی‌های آن سیستم بر اساس قوانین و توابع آن سیستم خروجی‌هایی قابل پیش بینی ارائه دهد.
این‌گونه سیستم‌ها در دنیای اعداد و ارقام قابل ارائه و معادله سازیست اما در نظام‌های جامعه‌محور که ورودی‌های جامعه‌ی هدف مشتمل بر انسان‌ها، طبیعت و دگر موجودات است و هر کدامشان منحصربه‌فرد خود بوده را چگونه می‌توان در قالب سیستمی تعریف شده آموزش داد و چگونه می‌توان انتظار داشت که خروجی داشته‌باشد که این خروجی قابل پیش بینی سیستم باشد،
اگر در ابتدا تکلیف با جنس ورودی‌ها روشن می‌شد آنگاه می‌شد در مورد شیوه‌ی کار با آنها اندیشید و روش‌های متفاوتی را جستجو کرد.
با این باور که فعالیت در نظام‌های اجتماعی شیوه‌های انسان شمول را می‌طلبد می‌شود دریافت که تاکنون شیوه‌ی مواجه با اجتماع، روش‌های منطقی دنیای اعداد و علم بوده، قصد و جد بر این بوده تا از انسانی با قابلیت آموزش و برنامه ریزی موجودی قابل پیش بینی به ثمر رساند و سپس این محصول که در کوتاه‌ترین زمان، قالب مطلوب معادله نویسان را به خود گرفته در بدنه‌ی اجتماع به‌عنوان کد برنامه نویسی جانمایی شود و آدرس عملکرد خود را در سیستم بگیرد و زین پس نقش ثابت خود را ایفا کند.
شکست در این سیستم به وضوح نشان‌می‌دهد که شیوه ناصحیح و درک از بالندگی یک انسان مؤثر در اجتماع توهمی بوده و نیاز به تغییر نگرش دارد.
از آن رو در سال 2010 و بر اساس مطالعات و پژوهش‌های به عمل آمده در این حوزه، بیانه‌ای از سوی نهادهای مردم‌محور سازمان ملل امضا شد.
در این بیانیه دیدگاه مدیریتی فرآورده محور را که مبنای آموزشی دارد را به‌سمت دیدگاه مدیریتی=تسهیل‌گری فرایند محور سوق داد.
این دیدگاه مدیریتی توانایی و قابلیت اجرایی شدن در حوزه‌های اجتماعی، شهری، اقتصادی، سیاسی و حتی روانی را دارد.
در این دیدگاه شیوه‌ای که مبنای رشد و بالندگی را “پرورش”شخص به شخص و فرد به فرد می‌داند به ویژگی‌های زمانی، مکانی و بستر در حال زیست آن فرد توجه می‌کند.
در این دیدگاه هر فرد نقش منحصربه‌فرد خود را در اجتماع یافته و اعلام نقش پذیری و مسئولیت پذیری می‌کند. با این شیوه شخص می‌تواند آگاهی و قدرت عمل کسب کند و ایده‌های خلاقانه‌ی خود را به منصه‌ی ظهور رساند.
داوود بیگدلی پایه‌گذار متد”گفتگوی محله” که خود یکی از ایده پردازان دیدگاه مدیریتی=تسهیل‌گری فرایند محور بود از ابتدای دهه‌ی 90 تمام همتش را بر آن گذاشت تا نه‌تنها به‌عنوان ایده دهنده بلکه به‌عنوان مجری، این روش مدیریتی را وارد فاز عملیاتی کند.
او با این نگرش صبر خود را وسعت بخشید، چرا که او دریافت الزام پرورش دهندگی و هویت بخشی به یک فرد در هر سن و هر شرایط و هر جنسیت و دیدگاه و عقیده‌ای، صبر، آگاهی و خرد می‌طلبد.
او متوجه شد که در دیدگاه مدیریتی با تغییر دید از محور عمودی به محور افقی نقش فردی به‌عنوان سلولی از جامعه از نقش و اهمیت خاص و مؤثری برخوردار می‌شود که در کنار دیگر سلول‌ها در بازسازی و بهسازی و حتی نوسازی بدنه‌ی اجتماع بسیار تأثیر گذار است.
بیگدلی عقیده دارد در سیستم مدیریتی فرایند محور، دیگر خروجی قابل پیش بینی وجود ندارد، بلکه آنچه هست چشم اندازیست به آینده، چشم اندازی که از مقاطع کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تشکیل شده که حداکثر بازه‌ی زمانی این چشم‌انداز فواصل ده ساله می‌باشد که بعد از هر ده سال شیوه‌های عملکردی، تفکری و باوری قابل‌تجدید نظر و به‌روزآوری است.
او با این نگرش و برای برون رفت از مسائل موجود در اجتماع سعی کرد تا در خرد مقیاس متد” گفتگوی محله “ را با رویکرد فرایند محور در پیش گیرد تا آن را به شهر محور تا ایران عزیز و جهان وطن گسترش دهد.
اینک با حفظ شاخصه‌ی پرورش دهندگی گستره‌ی دامنه‌ی فعالیتهای فرایند محور گفتگوی محله به شهرها و استان‌های اسلام‌شهر، کرج، تهران، گلستان، زنجان، رباط کریم و ورامین رسیده است.
سعی می‌شود در مباحث آتی با ارائه مستندات میزان تأثیرگذاری و حضور پذیری محلات را به محضر خوانندگان گرامی پیشکش کرد.
در قسمت سوم به بررسی فعالیت گفتگوی محله در محله‌ی سالور اسلام‌شهر پرداخته خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه