آموزش های تشکیلاتی (4)

شهروند آگاه، شهروند مسئول صفحه آخر

  بزرگنمایی:
یکی از رفتارهایی که در جایگاه مسئول تشکیلاتی، به کرات در مواجهه با متقاضیان محترم عضویت در حزب مشاهده می‌کنم، در متن زیر برایتان توضیح خواهم داد. صادقانه بگویم که این رفتار از نظر سیاسی نادرست است و شایسته است که شهروندانِ انتقادپذیر، به آن توجه نمایند و درصدد اصلاحش برآیند.

ضرورت کسب آگاهی در مورد پدیده‌های مختلف اجتماعی که زندگی ما را متاثر می‌کنند، بر هیچ فرد خردمندی پوشیده نیست. با اینحال برخی شهروندان با بهانه‌های متفاوتی نه تنها از آموختنِ این مباحث سر باز می‌زنند بلکه آموزش‌دهنده‌ها را نیز از ذوق و اشتیاق آموختن بازمی‌دارند. از جمله‌ی این خرده‌گیری‌ها و بازداشتن‌ها، پیرامونِ آموزش‌های حزبی صورت می‌گیرد. با این فرم که در رویارویی با آموزه‌های حزبی شما، بلادرنگ و قاطع می‌گویند: «کدام حزب؟ ما که در ایران حزبی نداریم». واکنش ما اینست که این دست نقادی‌ها و عذرآوری‌ها، نمی‌تواند و نباید که مانع ترویج مطالب آموزنده و آگاهی‌بخش در باب احزاب و تحزب در ایران شود. نکته دیگر در ادامه همین ماجرا اینکه، شخصا در کشورهای دیگر دنیا یا با ملت‌هایی از فرهنگ‌ها و آموزشهای متفاوت، کار تشکیلاتی سیاسی انجام نداده‌ام و تنها تجربه تشکیلاتی من، کار با ایرانیان و در ایران بوده است. لذا جانب احتیاط را رعایت می‌کنم و هنگام انتقال تجاربم، می‌نویسم که در فضای مدنی ایران، معمولا چنین است و چنان است. لذا این‌دست رفتارهای مخاطبان شاید در سایر جوامع نیز رایج باشد ولی من آنرا تجربه نکرده‌ام.
یکی از رفتارهایی که در جایگاه مسئول تشکیلاتی، به کرات در مواجهه با متقاضیان محترم عضویت در حزب مشاهده می‌کنم، در متن زیر برایتان توضیح خواهم داد. صادقانه بگویم که این رفتار از نظر سیاسی نادرست است و شایسته است که شهروندانِ انتقادپذیر، به آن توجه نمایند و درصدد اصلاحش برآیند.
فرض کنید که به یک مرکز نشر مراجعه می‌کنیم و این مجموعه انتشاراتی، کتابهای رمان و داستانی را به مخاطبان عرضه می‌کند. ما نمی‌توانیم هنگام مراجعه به این مرکز، چنین نقدی را مطرح کنیم که: «چرا انتشارات شما کتابهای درسی و کنکوری را منتشر نمی‌کند!». چرا که اگر ما به دنبال واحدهای انتشاراتیِ درسی و کنکوری هستیم، باید به مراکز مربوط به آنها مراجعه کنیم. چون یک انتشاراتی در حوزه رمان و داستان، از پیش و طبق برنامه‌ای، اعلام کرده یا جا انداخته است که در چنین محوری، آثار و کتابهای خود را ارائه می‌کند و لاغیر. 
شاید برای خیلی از خوانندگان این سطور، چنین تذکری، نالازم و بیهوده به نظر برسد و رعایت چنین نکته‌ای را توسط مراجعین، از بدیهیات فرض کنند. اما دقیقا این رفتار نادرست و غریب، هنگام مواجهه بسیاری از شهروندان با احزاب و تشکل‌های سیاسی رخ می‌دهد. 
برای مثال یک تشکیلات سیاسی و حزبی، از پیش، جناح و رویکرد و مرام سیاسی خود را از طریق مستنداتش به جامعه اعلام کرده است. یعنی به جامعه اظهار کرده که «من، اینطور هستم و این ماهیت را دارم». بااین‌وجود، یکی از رایجترین برخوردهای نامتناسب در متقاضیانِ عضویت اینست که مدام از نیروهای تشکیلاتی حزب می‌پرسند: «شما چرا بجای ماهیت و موضع فعلی، آنطور دیگر نیستید یا چرا فلان ماهیت را ندارید؟!». رُک و پوست‌کنده‌‌ترین پاسخ به این نقادان، از این قرار است که: «شما اگر به دنبال فلان مدل و فلان ماهیت حزبی هستید، آنرا جای دیگری در جامعه سیاسی کشور جستجو کنید. لطفا به جای مراجعه به ما که تابع چنین الگو و مدلی هستیم، برای رفع تقاضای خود، به جای درست و به تشکیلات درستش مراجعه بفرمایید.»
چراکه بدیهی است تشکل‌های سیاسی قرار نیست که باتوجه به ذائقه متقاضیان، ماهیت و موجودیت خود را تغییر دهند. برای رفع سوء‌تقاهم‌های رایج، در کنار این تذکر بدیهی، تاکید بر تمایز سه موقعیت را هم، خدمت خوانندگان گرامی ضروری می‌شمرم. تفکیک این سه وضعیت می‌تواند به درک دغدغه‌ای که مطرح می‌کنم، کمک نماید. 
یک زمان نهادهایی از جمله رسانه‌ها در جامعه، حزب شما را در خصوص تصمیمات و موضع‌گیری‌هایش مورد پرسش و نقد قرار می‌دهند. واضح است که حزب در چنین مواردی، باید پاسخگوی مواضع خود در برابر پرسش‌های مطرح‌شده نهادهای مختلف باشد و هر تشکیلات سیاسی مردمی، طبق مناسباتش تاحدودی این امر را محقق می‌کند.
یک زمان دیگر، حزب شما توانسته که با آرای مردم، به قدرت و به کرسی‌های تصمیم‌ساز و تاثیرگذار در قدرت برسد، البته که از زمانِ به قدرت‌رسیدن، تا هر زمان که تاثیر تصمیمات حزب در جامعه باقیست، باید پرسشها و نقدهای مخاطبان را بپذیرد و پاسخگوی آنها باشد.
اما یک زمان، متقاضیان عضویت هنگام ورود به تشکیلات سیاسی شما، حزب را برای ماهیتی که دارد به نقد می‌گیرند. این رفتار از سوی متقاضی عضویت، نادرست و از روی کم‌سوادی سیاسی است. چون قرار نیست که احزاب سیاسی بر اساس ذائقه متقاضیان عضویت، خود را تغییر بدهند و متقاضی عضویت نیز چنانچه این مرام و جناح و اندیشه سیاسی را برای عضویت خویش نمی‌پسندد، می‌تواند به نهادهای سیاسی دیگری برای عضویت مراجعه نماید که نزدیکتر به اندیشه و علائق و مرام مورد پسند اوست، نه اینکه حزب‌ها را برای آنچه نیستند به نقد بگیرد. این حالت سوم، در واقع تمرکز و تاکید این جلسه از آموزش تشکیلاتی ماست.

زهره رحیمی
مسئول کمیته آموزش و توانمندسازی حزب اراده ملت ایران


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران