موسیقی اروپا در سده های میانه

بتهوون؛ ستایشگر آزادی معرفی و پیشنهاد

بتهوون؛ ستایشگر آزادی

  بزرگنمایی:
بدون حاشیه و مقدمه چینی بحث شماره ی قبل را ادامه می‌دهیم؛ امروز شاید برای تفسیر گرانی که گمان می کنند با تحلیل‌های فنی شان بتهوون را کشف کرده‌اند عجیب باشد که بگوییم موسیقی بتهوون در روزگار خودش بهتر از امروز فهمیده می شد، در آن زمان شنوندگان آثارش موسیقی او را می فهمیدند و او خود نیز می کوشید که موسیقی اش فهمیده شود.

بدون حاشیه و مقدمه چینی بحث شماره ی قبل را ادامه می‌دهیم؛ امروز شاید برای تفسیر گرانی که گمان می کنند با تحلیل‌های فنی شان بتهوون را کشف کرده‌اند عجیب باشد که بگوییم موسیقی بتهوون در روزگار خودش بهتر از امروز فهمیده می شد، در آن زمان شنوندگان آثارش موسیقی او را می فهمیدند و او خود نیز می کوشید که موسیقی اش فهمیده شود. از سوی دیگر افسوس نمیخورد که عناوینی به آثارش بدهند، مثلاً اعلام کنند که سمفونی اروئیکا را برای یک رهبر قهرمان مردمی ساخته است و از این قبیل لقب ها و صحبت ها  ... در تفسیر هایی که بعدها از حملات منتقدان موسیقی شناس بر بتهوون به عمل آمد اغراق بسیار شده است ، اینان نمایندگان مردم نبودند بلکه نویسندگان تحصیل کرده و خدمتگزاران مطبوعات بدنام کننده انقلابیون بودند. و به ارتجاعی ترین نیروهای آن روزگار در وین خدمت می کردند. آنها می کوشیدند با زدن مهر ناشیگری، بدسلیقگی، ناآگاهی از قواعد درست و ابتذال بر کار، رئالیسم نوین را نابود کنند. اما با تمام این اوصاف مجبور بودند بتهوون را به عنوان نابغه ای که گویا رو به دیوانگی می رود بپذیرند. مردم یعنی طبقه متوسط شهری به کنسرت های او یوریو می آورد او بعد تمام ذهن ها و نیروهای آینده‌نگر و مترقی آن روز شده بود شیندلر دوست و نخستین نویسنده زندگینامه بتهوون از مخالفت بی پایان او با تمام نهادهای سیاسی موجود می نویسند و می‌گوید که بهتون از دیدگاه احساسات سیاسی یک جمهوری خواه . دوره سوم تقریباً از 1814 تا لحظه مرگ بتهوون دوره های اسرار آمیز بوده است. پس از انتشار پیاپی و فعالانه آثار سمفونیک وقفه ای 11 ساله از 1812 تا 1823 دیده می‌شود که در آن بتهوون هیچ سمفونی ای نمی نویسند و پس از آن نیز فقط سمفونی عظیم نهم را ارائه می دهد ، این دوره، دوره آخرین سونات های بزرگ برای پیانو و کوارتت های زهی است، علت بنیادین این تغییر رویدادهای پس از شکسته ناپلئون است . امپراطور مستبد شکست خورده بود ، ولی بلافاصله سهمگین ترین ارتجاع سیاسی بر اوضاع مسلط شده بود و مستبدان دوباره بر تخت پادشاهی نشسته بودند و دیگر بار کوشش شورای وین و اتحاد مقدس برای خفه کردن جنبه های دموکراتیک در هر جایی که خودنمایی می کردند حتی در کشورهای دوردست قاره آمریکا آغاز شد. بتهوون در چنین شرایطی تسلیم یأس و نامیدی نمی شود بلکه احساس مبارزه که می تواند معرف مایه ی شخصیت وی باشد منجر به خلق آثاری می‌شود که مؤید آرامش و تایید ایمان به زندگی ست، وقتی بتهوون سمفونی شماره 9 را آماده می‌کرد گویی احساس می‌کرد که در این وین جدید دیگر اثری از آن فضای پرکشش و بیدار کننده تالار کنسرت باقی نمانده است . بدون این شالوده ، معنی اجتماعی سمفونی « ناب » همچنان که می پنداشت ، دیگر فهمیده نمی شد، به همین علت آخرین موومان ( بخش ) سمفونی شماره ی 9 را متناسب با قصیده ای در وصف نشاط، اثر شیلر، و ستایش از برادری میان انسان ها تنظیم کرد . بخش اعظم این موومان را به سبک کُرهای اپرای فیدلیو تصنیف کرد و نغمه ی در طنین گسترده ای را به عنوان ملودی اصلی آن آفرید که این نغمه از نوعی بود که در همان بار نخست به مغز راه می یافت و در لبها زمزمه می شد . مهمترین جنبه رئالیسم بتهوون، سازمان یافتگی کلی موسیقی اوست که از چیزی جز حرکت و اقدام دراماتیک واقعی پیروی نکرده است، و ذهن اجتماعی بزرگی قادر به درک آنها ست که ستیزهای اجتماعی روزگاران خودش را فهمیده باشد . او برای از میان بردن چنین ستیزی گام در میدان نبرد نهاده بود و حرکت بزرگ و پیشرونده آزادی را در قلب این مبارزات مشاهده می‌نمود .

محمد هادی خوشکلام 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران