زخم هایی که نو می شوند سخن سردبیری

  بزرگنمایی:
وقت بودجه نویسی که می شود انگار زخم های لخته بسته ما را دوباره باز می کنند و خون میاندازند تا دیگر بار یادمان بیافتد که در کجا زندگی می کنیم و چه کسانی را بر سرنوشتمان حاکم کرده ایم.

زخم اول
وقت بودجه نویسی که می شود انگار زخم های لخته بسته ما را دوباره باز می کنند و خون میاندازند تا دیگر بار یادمان بیافتد که در کجا زندگی می کنیم و چه کسانی را بر سرنوشتمان حاکم کرده ایم.
همیشه اسفند ماه از این جهت سخت است و یادآور نابخردی ها و ظلم ها. تازه ما عوام هستیم و با آنچه پراکنده خوانده ایم و یاد گرفته ایم اینگونه هستیم. وای به حال آنها که عمیق تر و دقیق تر از اقتصاد سر در میآورند و تبعات این تصمیم گیری ها را نه در کوتاه مدت که در بلندمدت می دانند.
نحوه تخصیص بودجه ها، هزینه تراشی های بی مورد، معافیت های مالیاتی رانتی، تخفیف های مصرفی، فروش اموال مردم، اولویت بندی های نابجا همه نیشتری هستند که بر زخم های کهنه شده ما زده می شود.
قبل تر لااقل چشم امیدی داشتیم به کارشناسان زبده ای که در اتاقهای هزارتوی سازمان برنامه و بودجه می نشستند و با نگاهی منصفانه تر دست به تدوین برنامه ها می زدند. اکنون از این امید هم، تهی شده ایم.
سالهاست که بودجه ریزی تبدیل شده است به روشی که مختصر درآمد کشور صرف منافع گروه ها و افراد خاص می گردد تا بتوانند جایگاه و پایگاهی برای خود ایجاد نمایند. و سالها میگذرد بدون اینکه گشایشی پایدار و محسوس در شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور رخ بنماید.
زخم دوم
پنج روز مانده به نوروز 1367؛ کشور غرق در التهاب جنگ است. جنگی که تداومش پس از فتح خرمشهر محلی از اعراب دارد. تنها یک اتفاق احسن کننده حال ملت است، که آن هم با نگرش مسئولین وقت تحقق نمی‌یابد و آن، پایان جنگ است. ناگهان حمله شیمیایی 12 ساعته حلبچه، جان 5000 نفر از کردهای عراق را گرفت. اتفاقی که تحت عملیات انفال به‌قصد هلاکت و زنده‌به‌گور کردن بیش از 180 هزار کرد به وقوع پیوست. برگ جدیدی از نسل‌کشی‌های عصر حاضر که در آن غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفتند و به‌قدری رعدآسا رخ داد که پستان در دهان کودک شیرخوار خشک شد.
اما این روزها؛ کمتر از یک هفته به نوروز 1402 باقی‌مانده است. علی‌رغم تمامی شرایط و روزهایی که در سال جاری برگ خونینی بر تاریخ این مرزوبوم بود، بهار تمام توانش را به کار گرفته تا رنگ سبزی و نو شدن به تن این کشور و مردمانش بپوشاند. اما عملیاتی گسترده، نه محدود به یک روستا و قوم که در سرتاسر ایران به مدت نامشخصی روان دختران کودک و نوجوان را هدف گرفته است. 
نکته مهم این عملیات نامشخص بودن عامل این عملیات است. در بمباران حلبچه طرف حساب رژیم صدام حسین بود اما در این اتفاق شوم طرف حساب کیست؟! مادامی‌که نوع حمله، پایگاه تأمین‌کننده عملیات و هدف آن نامشخص باشد بی شک مواجهه به‌موقع و نتیجه‌بخشی رخ نخواهد داد و ماحصلش تباهی و سیاهی است.
سبقه سوادآموزی زنان در مدارس ناموس و فروغ بر پایه تلاش‌های صدساله بی‌بی خانم استرآبادی‌ها، نمایانگر دستاوردی پرشکوه از مبارزه و تلاش مدنی دگراندیشان تاریخ بوده که این روزها مورد حمله قرار گرفته است. اما حالا زمین این بازی وحشتناک، مدرسه است. مکانی که هزاران نفر برای برپایی‌اش جان‌ها و هزینه‌ها داده‌اند. 
دخترانی که نسیم آزادی را در لابه لای موهایشان حس کرده بودند و می‌خواستند “جهان دیگری بسازند از برابری به همدلی و خواهری” اما تفکر واپس‌گرا و انحصار طلبی که دختر را به واسطه زن شدن ارج می‌نهد و کارش را فقط تولید نسل می‌داند، به‌حکم همین زن بودن، وجود آگاهش را برنمی‌تابند و تمام همتش را به کار می‌گیرد که این جوانه‌های نورسته را خزان زده کند. خزانی که در قرن 21 با حمله شیمیایی به مدارس و 100 سال پیش با سنگ زدن به صدیقه دولت آبادی خود را نشان می‌داد. اما هدف و انگیزه یکی است. انقیاد و استثمار زنان!



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور