مبارزه برای زندگی گزارش

مبارزه برای زندگی

  بزرگنمایی:
“عادی‌سازی” اصطلاحی است که این روزها در مواجهه با نمایش جریان عادی زندگی در فضای مجازی و گفت‌وگوهای روزمره می‌شنویم. عبارتی که گویندگانش داعیه کنش ورزی اجتماعی و سیاسی دارند و معتقد هستند که تن دادن به جریان زندگی روتین و نشان دادن این واقعیت، اقدامی نکوهیده است؛ چراکه این رویه را خلاف مشی آزادی‌خواهی و ابزاری جهت بی‌اهمیت انگاشتن اتفاقات اخیر می‌دانند.

“عادی‌سازی” اصطلاحی است که این روزها در مواجهه با نمایش جریان عادی زندگی در فضای مجازی و گفت‌وگوهای روزمره می‌شنویم. عبارتی که گویندگانش داعیه کنش ورزی اجتماعی و سیاسی دارند و معتقد هستند که تن دادن به جریان زندگی روتین و نشان دادن این واقعیت، اقدامی نکوهیده است؛ چراکه این رویه را خلاف مشی آزادی‌خواهی و ابزاری جهت بی‌اهمیت انگاشتن اتفاقات اخیر می‌دانند. در این گفتمان اغلب صحبت از تحریم و طرد جشنواره‌ها، مناسبات فرهنگی اجتماعی، رویدادها و برنامه‌های مردمی است و جریان عادی زندگی را مغایر بامشی آزادی‌خواهی قلمداد می‌کنند.

مبارزه یا زندگی؟!
علی خلیلی پور عضو ارشد حزب اما در پاسخ به تقابل زندگی و مبارزه چنین پاسخ داد: ما مبارزه می‌کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. ما زندگی می‌کنیم تا علیه بی‌عدالتی و نابسامانی‌ها مبارزه کنیم. این دو مقوله هرگز با یکدیگر مغایرت و تضاد ندارند و پایاپای هم، تاروپود کیفیت زیست انسان را معنا می‌بخشند؛ اما نکته بسیار مهم پیرو معنای زندگی در عین مبارزه، این است که بدانیم چه می‌کنیم وزندگی خود را بر چه مداری پیش می‌رانیم.

تحریم جشنواره؛ آری یا خیر؟
خلیلی پور نسبت به تحریم و یا طرد رویدادهای اجتماعی و جشنواره‌های ملی نظیر جشنواره فجر، گفت: تحریم، یک ابزار غیرمسلحانه و غیر تخریبی برای بیان اعتراض است. برای اینکه موجودیت یک نظر و اندیشه را به شیوه‌ای مسالمت‌جویانه بیان کند. کارساز بودن تحریم بسته به شرایط موجود است. اگر در چنین برنامه‌ها و جشنواره‌هایی، ما شاهد تنوع و تکثر اندیشه و آزادی عمل در هیئت‌داوران، آثار نمایشی و برگزیدگان باشیم تحریم و طرد کردن، جایگاه و اثربخشی خودش را ندارد. اما اگر شاهد یکدست‌سازی و بیان اندیشه انحصاری در چنین رویدادهایی باشیم، تحریم می‌تواند یک گزینه برای اعلام مخالفت باشد.

پویایی یک جریان
این فعال سیاسی باسابقه ضمن اشاره به ماهیت جریان‌های اجتماعی یک دهه اخیر ایران، پویایی مطالبه گری و آزادی‌خواهی را در بستر زندگی روزمره چنین تشریح کرد: مردم ایران در هر دوره، به دنبال جرقه‌هایی نظیر انتخابات، گرانی بنزین و اخیراً فوت مهسا امینی با روش‌های مختلف به بیان نارضایتی از مجموعه مدیریتی کلان کشور پرداختند. مجموعه‌ای که در فهم خواست قاطبه مردم دچار مشکل است. اما بااین‌وجود من هرگز جریان مبارزه و اعتراضات اجتماعی را خاموش نمی‌بینم و منافاتی هم بین این جریان و زندگی روزمره قائل نیستم. چراکه این قبیل حرکات اعتراضی نظیر آتش زیر خاکستر باقی می‌مانند و با جرقه‌ای، مجدد شعله‌ور می‌شوند. 

نقش احزاب
خلیلی پور، مشاور شورای مرکزی اما دررابطه‌ با نقش احزاب در تداوم مطالبه گری و حفظ مشی آزادی‌خواهی در جریان زندگی روزمره معتقد است: تاریخ نشان داده است که شعله‌های آتش زیر خاکستر را احزاب و نهادهای مدنی پرفروغ و مانا نگه می‌دارند. در واقع این احزاب هستند که می‌توانند با آگاهی مردم و همراه کردن آن‌ها، این جریان تاریخی را تداوم بخشند.
خلیلی پور ”در رابطه با”  رویکرد حاکمیت در مواجهه با احزاب که اغلب در جهت تضعیف و یا حذف آن‌ها عمل می‌کند گفت: در چنین شرایطی که از یک‌سو امکان کار تشکیلاتی و حزبی را به روش‌های مختلف سخت و پرهزینه کرده‌اند و از سوی دیگر مردم به احزاب اعتماد ندارند، راه برون‌رفت احزاب این است که تکلیف خود را با ساختارهای حاکمیت مشخص کنند. چراکه نمی‌شود به دریا رفت و خیس نشد! بااین‌وجود احزابی نظیرما (حزب اراده ملت ایران) توانسته‌اند ضمن احترام به‌تمامی موازین قانونی جامعه به بیان مطالبه گری و دفاع از مزدبگیران جامعه بپردازند.

برمدار امید
دبیر حامای سمنان به بررسی سیر تاریخی جنبش‌های اجتماعی پرداخت و بیان کرد: از زمان مشروطه نیز ما شاهد چنین افت‌وخیزهایی در جنبش‌های اجتماعی بودیم. افت‌وخیزهایی که چونان نخ تسبیح، مشروطه را به 30 تیر و سپس مرداد 32 و بعد هم انقلاب 57 رساند و منطقی است که بگویم این مسیر برمدار زندگی و امید به آینده تا به اینجا کشیده شده است.



زهرا کرد


نظرات شما

admin-magz

فریبا صفایی

بسیار زیبا و درست فرمودند استاد

۱۴۰۱/۱۱/۰۷

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران