بنیاد شرطی بودن قوانین سخن سردبیری

  بزرگنمایی:
دلسوزان بسیاری در عرصه‌های گوناگون به ویژه مدیریت کلان سیاسی پیوسته تلاش کرده و می‌کنند تا راهکارهای ملی برای مدیریت انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی و ملی تدبیر کنند که بیراه نیست اگر ادعا شود

دلسوزان بسیاری در عرصه‌های گوناگون به ویژه مدیریت کلان سیاسی پیوسته تلاش کرده و  می‌کنند تا راهکارهای ملی برای مدیریت انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی و ملی تدبیر کنند که بیراه نیست اگر ادعا شود، بقای ایران‌زمین را در لبه مخاطرات بی‌سابقه‌ای قرار داده است. اما به دلایلی نامعلوم تلاش‌های بی‌وقفه و بی‌منت وطن‌پرستان، دستاوردهای عینی نداشته است. در این موجز تلاش می‌شود تا نکاتی کلی و مختصر پیرامون یکی از موانع اصلی خنثی‌کردن تلاش‌های دلسوزانه و صادقانه، ارایه شود.
برخی صاحب‌منصبان، صرفنظر از دستاوردها و نظر افکار عمومی، عملکرد و جایگاه خود را با استناد به قانون(نظم حقوقی) توجیه می‌کنند. به عنوان مثال، برخی صاحب‌منصبان و نهادها، بی‌توجه به شرایط معیشت شهروندان، وضعیت نابسامان اقتصادی، بهداشت و درمان، دانشگاها، روابط خارجه، انتظامی، آموزش و پرورش و ... با تکیه بر جایگاه حقوقی خود پیوسته بر اظهار نظرها، راهکارها و سیاست‌های ناکام و ناکارآمد اصرار می‌ورند. شاید حصول درک مشترک پیرامون چیستی و کارکرد قانون(نظم حقوقی) بستری کاربردی برای ارزیابی و تغییر رفتار برخی صاحب‌منصبان ناکارآمد، بی‌اخلاق، غیرصادق و سوداگر باشد.
قانون، به کلی و کاربردی‌ترین بیان معطوف به ایجاد نظم از طریق هماهنگ کردن رفتار تعدادی عناصر، اجزاء و پدیده ها(از هر نوعی) به منظور تحقق یک یا تعدادی هدف خاص و از پیش تعیین شده، می‌باشد. بنابراین، کارکرد قانون معطوف به سازوکار اجرایی تحقق یک هدف به منظور تحقق برخی نیازها است. اگر تعریف کلی و کاربردی فوق منطقی تلقی شود، آنگاه، وظیفه قانون، تحقق هدف(اهداف) از طریق ایجاد نظم و هماهنگی است.
بیان چند مثال، چیستی و کارکرد قانون(قوانین) را قابل درک‌تر می‌کند. تابلوی راهنمایی و رانندگی از رانندگان می‌خواهد که در یک خیابان خاص 60 کیلومتر برانند. به بیانی کلی، تابلو به ما می‌گوید در صورتی که در این خیابان 60 کیلومتر برانیم، هم از سلامت خود و هم از سلامت دیگران صیانت می‌کنیم. شرایطی را در نظر بگیرید که رانندگان از قانون 60 کیلومتر تبعیت می‌کنند، اما پیوسته تصادفاتی رخ می‌دهد که هم به خود راننده و هم به دیگران آسیب وارد می‌شود. “اگر با وجود تصادفات منجر به آسیب‌های جانی و مالی برای رانندگان و دیگران، متولیان راهنمایی و رانندگی از رانندگان بخواهند از قانون 60 کیلومتر تبعیت کنند، آنگاه، رفتار منطقی، مطلوب و کاربردی شهروندان(رانندگان) در قبال درخواست یا الزام راهنمایی و رانندگی چیست؟”  آیا رانندگان باید از قانون 60 کیلومتر در ساعت تبعیت یا سرپیچی کنند؟  به عبارتی، مبنای تصمیم و قضاوت انسانها در برابر شرایط مخاطره‌آمیز، آسیب‌زا، نامطلوب و... چیست؟ یا در شرایطی که اگر سازوکار قوانین به شکلی است که به  صاحب‌منصبی(شهرداری) که در طول هشت سال شهردار بودن نه تنها آلودگی هوا و معضل ترافیک و... بلکه ابتدایی‌ترین معضلات شهری را نتوانسته حل و فصل کند، اجازه می‌دهد در جایگاهی حساس‌تر فعالیت کند، وظیفه شهروندان در قبال قوانین چیست؟ یا در شرایطی که میلیون‌ها زن از برخی محدویت های اجتماعی ناخشنود هستند، چه رفتار و نظری باید در قبال نظم حقوقی داشته باشند؟ و...
در راستای ایجاد آرامش اجتماعی و مدیریت عقلانی، بسیار کاربردی است که درک کنیم و بپذیریم که رابطه قوانین و رفتار شهروندان، رابطه‌ای دوسویه، بدین معنی که اعتبار قوانین، مشروط به تامین انواع نیازهای شهروندان است. بنابراین، رفتار شهروندان در قبال قوانینی که نیازهای ابتدایی و گوناگون آنها را تامین نکند، کاملا طبیعی، منطقی و کاربردی است. به عبارتی تبعیت از قوانین تابع کارکرد یا سودمند بودن قوانین می‌باشد. به عنوان مثال، معنی و کارکرد قوانین برای زباله‌گردها، کولبرها، سوخت‌برها، افرادی که به واسطه نیاز مالی اجزاء بدن خود را می‌فروشند، خانواده‌هایی که بخاطر شرایط اقتصادی بد فرومی‌پاشند و...، چیست؟  آیا خطاست اگر گفته شود که نظر شهروندان(انسان‌ها) نسبت به قوانین، که برآیند کیفیت زیست عینی است، تنها و کاربردی‌ترین سنگ محک به منظور اعتبارسنجی قوانین اجتماعی می‌باشد. 
اگر تبیین و استدلال فوق پیرامون مبانی قوانین، کاربردی و منطقی تلقی شود، آنگاه، باید نتیجه‌گیری شود که “مبانی توجیهی” انواع و انبوه اظهارنظرها و عملکردها در عرصه مدیریت کلان سیاسی، نه قوانین، که نظر افکار عمومی که برآیند کیفیت زیست عینی است، می‌باشد. به بیانی کاربردی، فقر گسترده و ناامیدی، معیار کاربردی برای ارزیابی عملکرد و انبوه اظهار نظرهای عناصر ساختار مدیریت کلان سیاسی می‌باشد و نه “جایگاه حقوقی”.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور