خیابان؛ شکل جدید خشونت کلامی! صفحه آخر

  بزرگنمایی:
"زن زندگی آزادی"، شعاری که از شهریور ۱۴۰۱ تبدیل به مانیفستی برای آزادی خواهان ایرانی شده است. حقیقتِ در پس این عبارت نشان از ظلم و تبعیضی به درازای زیست اجتماعی و فردی زن در ایران دارد و محدود به عمر چهار دهه ای انقلاب ۵۷ نیست؛ شاید بتوان گفت از زمانی که برای "منزل" و نه "زن" اندرونی می ساختند و به صدیقه دولت آبادی در کوی و برزن برای تلاش هایش جهت آموزش زنان، سنگ می زدند.

"زن زندگی آزادی"، شعاری که از شهریور 1401 تبدیل به مانیفستی برای آزادی خواهان ایرانی شده است. حقیقتِ در پس این عبارت نشان از ظلم و تبعیضی به درازای زیست اجتماعی و فردی زن در ایران دارد و محدود به عمر چهار دهه ای انقلاب 57 نیست؛ شاید بتوان گفت از زمانی که برای "منزل" و نه "زن" اندرونی می ساختند و به صدیقه دولت آبادی در کوی و برزن برای تلاش هایش جهت آموزش زنان، سنگ می زدند.

هدف، واکاوی ریشه و اهمیت این شعار نیست، چرا که از شمالی ترین نقاط پایتخت تا جنوبی ترین مناطق شهرستانهای کم برخوردار این شعار را میشنویم و این پربسامد بودن خود، گواه فراگیری آن است. اما آنچه بعد تاریک این شعار را نشان میدهد برخورد های مناسبتی و مقطعی با این گزاره سه کلمه ایست. به عبارتی می بینیم که بخشی از جامعه (به طور اخص مردان) اهمیت آزادی را فراتر از زن و زندگی دانسته و با فهم ابتر از این مهم به پویایی و فراگیری شعار لطمه میزنند. شهروندانی که به طرق مختلف اعم از حضور فیزیکی در خیابان، شعارنویسی، بوق زدن، شرکت در اعتصابات، پیگیری مجدانه اخبار و واکنش های مجازی سعی در همراهی با این جریان دارند، اما در بدوی ترین لایه های زندگی شخصیشان کماکان زن در اولویت دوم و سببی از حضور مردان خانواده اعم از پدر، برادر، همسر و پسر است. از طرفی در برهه حساس کنونی که احساسات صرفا مبتنی بر رسانه ها و فضای مجازی، آنهم بدون آگاهی و تحلیل، غالب تصمیم گیری و کنش ورزی این روزهای بدنه مردمی را تشکیل میدهد، "زن" حاضر در شعار مردم، له شده در لابلای خشونت های جاری و ساری است. از خشونت های کلامی که در قالب شعار منحصرا، زنان نیروهای امنیتی و لباس شخصی را هدف قرار میدهد تا نگاه نابالغ مردانی که از زن و آزادی اش صرفا لچک اجباری را میبینند و کماکان گفتار و عملکرد جنسیت زده شان را در جای جای زندگی روزمره شاهد هستیم.

هر چند چهار دهه تلاش جهت تحکیم نقش زن تحت عناوینی زیر بیرق خانواده سبب شده که زنان خارج از این چهارچوب مشمول انواع خشونت کلامی، روانی، اقتصادی، سیاسی، فیزیکی و جسمی باشند؛ اما این روزها که سرعت رشد آگاهی به اندازه بارگذاری عکس و فیلمی در فضای مجازیست، بهتر است بخش مهمی از تلاش و اراده برای دگرگونی را صرف تغییر در چنین باورهای نهادینه ای شده ای بکنیم. باورهایی که در دو طرف طیف معترض و مقابله کننده به اشکال مختلف دیده میشود. شاید بتوان گفت رایجترین شکل خشونتی که این روزها در بحبوحه انقلاب، خیزش و یا جریان میبینیم انواع خشونت کلامی باشد. کلامی سرشار از دشنام که اشاره به اندام های جنسی زنان دارد. خشونتی که مرز جغرافیایی و آزادی پارلمان نمی شناسد و از برلین تا ولیعصر تهران به گوش میرسد. در این میان دیوار بلند توجیه است که از طرف داعیان و تحدید کنندگان شخصیت و حقوق زن قد علم میکند و همگی یک صدا میگویند استفاده از این عبارات طبیعی است و نمیتوان انتظار کلام عاری از خشونت را از مردم به تنگ آمده داشته باشیم! برای تفهیم بهتر موضوع، پزشکی را متصورشویم که پشت سنگر در حال انجام عمل جراحی برای حفظ جان سربازیست؛ رعایت بدوی ترین اصول کار اعم از پوشیدن دستکش و استریل کردن موضع عمل ضروری است، چرا که در صورت رعایت نکردن این موارد عفونت و مرگ دیرپا برای بیمار محرز میشود. حال اگر با توجیه شرایط، پزشک با دستانی آلوده اقدام به جراحی بکند آیا درست و قابل توجیه است؟

فراموش نکنیم که آغازگر این کنش، واکنشی به خشونت های جسمی و کلامی روا داشته شده توسط حاکمیت به یک زن بود و سعی کنیم در نظر داشته باشیم که از گفتمانی با محوریت "سبزی پلو ماهی" آزادی و زندگی نه تنها برای زن که برای هیچ یک از ایرانیان حاصل نمی شود.

زهرا کرد 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور