حمید سپهری

خشمی که پاسخ داده نمی‌شود در پی تغییر است اندیشه

خشمی که پاسخ داده نمی‌شود در پی تغییر است

  بزرگنمایی:
یک نظام دموکراتیک یا ساختاری که پیشرفت و رشد جامعه (نظامی از کنش) برایش اهمیت دارد از فرصت‌های بدست آمده در تجدید حوزه حیات عمومی، گسترش دموکراسی و ایجاد تعادل میان ارزش‌ها و محیط‌های جامعه برای رفع ناسازگاری وناهماهنگی ها یعنی جنبش‌های اجتماعی بهره می‌برد.

نوشته: حمید سپهری

یک نظام دموکراتیک یا ساختاری که پیشرفت و رشد جامعه (نظامی از کنش) برایش اهمیت دارد از فرصت‌های بدست آمده در تجدید حوزه حیات عمومی، گسترش دموکراسی و ایجاد تعادل میان ارزش‌ها و محیط‌های جامعه برای رفع ناسازگاری وناهماهنگی ها یعنی جنبش‌های اجتماعی بهره می‌برد.
اما نظام‌های بسته که واقعیت جهان امروز و شهروند جهانی شده امروز را نادیده می‌انگارند و سعی در کنترل‌های پلیسی و دیگر اقدام‌های مشابه می‌کنند قطعاً فرصت برای دگرگونی تدریجی و آرام در بستری بدون خشونت و با عقلانیت ارتباطی را از دست می‌دهند.
ضمناً نادیده انگاشتن کنش جمعی جنبش و به کارگیری زور و ارعاب جنبش را با حالتی رادیکال و عملگرایی صرف مواجه می‌کند که حتی می‌تواند منجر به محو شدن جنبش در مقطع زمانی شود و این امرجامعه را با خسرانی افزون روبرو می‌کند.

خشمِ بدون پاسخ در پی تغییر است
دلایل شکل گیری جنبش‌های اجتماعی را می توان از دو منظر روانشناختی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد. رویکرد روانشناختی موضوع مؤلفه های فردی را در بین مشارکت کنندگان و شکل گیری جنبش‌ها دخیل می‌داند؛
موضوعاتی مانند نارضایتی اجتماعی، ناسازگاری اجتماعی، محرومیت نسبی و به حاشیه رانده شدن از مؤلفه های فردی مورد توجه است و در این میان محرومیت نسبی به عنوان عامل شکل گیری جنبش‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.
محرومیت نسبی و اینکه پاسخگویی برای میزان خشم‌هایی که با توجه به نارضایتی‌ها و سرخوردگی ها به وجود آمده است وجود ندارد عاملی پررنگ خواهد بود تا فرد خواهان تغییر وضع موجود باشد.
زمانی که فرد میان فضای ذهنی مورد انتظار خود و آنچه که در واقعیت شاهد آن است هیچگونه هماهنگی و سازگاری و خوانشی نمی‌یابد قطعاً فضایی آکنده از محرومیت را تجربه خواهد کرد و چنانچه این تحقیرشدگی و محرومیت مادام بر وی حاکم باشد در پی راهی برخواهد آمد تا بتواند دگرگونی در احوال ایجاد کند.

جنبش‌ها هماهنگی میان محیط جامعه و ارزش‌ها را موجب می‌شوند
در تببین نگاه جامعه شناختی نیز سه رویکرد مورد توجه است: 
گاهی طبقات و روابطی که میان طبقات تعریف می‌شود می‌تواند منبع شکل گیری جنبش‌هایی کلان و بنیادین باشد که تمامی ساختار موجود را مورد سرزنش قرار داده و خواستار تحول در تمام ساختار است مانند جنبش‌های کارگری 
در دسته دوم که ساختاری-کارکردگرایی است، شناختِ ساخت اولویت دارد به شناختِ دگرگونی و در این حوزه هنجار، ارزش، نقش و جمع مورد توجه است.
کلید فهم این قسمت همان ارزش هاست؛ به عبارت دیگر زمانی که میان محیط جامعه و ارزش‌ها ی آن سازگاری و هماهنگی وجود نداشته باشد جنبش‌ها برای ایجاد این دگرگونی و برقراری تعادل وارد میدان می‌شوند و چنانچه نظام حاکم دموکراتیک باشد قطعاً فضایی را برای ایجاد این دگرگونی در نظر خواهد گرفت تا جامعه یک گام به جلو گام بردارد.
سومین نظریه جامعه شناختی مطرح در این حوزه مرتبط به جامعه شناس تورن است که در نهایت در همان نظریه کارکردگرایی یا دسته دوم جای می‌گیرد و جنبش‌ها را جایگاه خلق ارزش‌های نوین با عامل تاریخیت، کنش تاریخی و دگرگونی اجتماعی می‌داند.
در جنبش‌های اجتماعی نوین که اکنون دیگر ماهیتی فراملی و جهانی با کارکردهایی چون دموکراسی خواهی، تجدید حیات حوزه عمومی، هویت سازی و ... در پی ارتقای محیط زیست، حقوق زنان، صلح و حقوق بشر و ... هستند و به یاری فناوری تونسته‌اند جامعه مدنی جهانی را شکل دهند، حاکمان توتالیتر و نظام بسته به راحتی نمی‌توانند دست به سرکوب و نادیده انگاشتن این حقوق جهانی شوند وبرای آن‌ها بسیار هزینه خواهد داشت.
جنبش‌های اجتماعی نوین که اعضای آن بر اساس آرمان‌ها و خواست‌های مشترک با محوریت تغییر گرد هم می‌آیند در پی تجدید حیات عمومی و گسترش دموکراسی، به چالش کشیدن مشروعیت نظام‌های سیاسی فرهنگ و ایدوئولوژی حاکم و دگرگونی وضع موجود هستند، حال چه انسانی است جامعه بشری در عقلانیتی ارتباطی در تعامل با نظام حاکم بدون هیچ خشونتی در روندی تدریجی شاهد این دگرگونی های اجتماعی باشد تا جامعه نیز یک گام به جلو بردارد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی

شب مژگان احمدیه

علامه دهخدا

چه کسی باید بر من حکومت کند؟

تأثیر پسماندهای ساختمانی بر محیط زیست شهری و راهکارهای مدیریت پایدار آن

چاه آرتزین و کاربرد آن در ایران

چگونه من به پلاستیک نه گفتم 2

بیمه مسکونی در ایران

روزنگار رئیس جمهور ایران

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

ترامپ در خدمت اسرائیل

ماه عسل پروژه وفاق در کشور خیلی زود به پایان رسید

و آگاهی، همین است که زمان را، فهم کنیم

پیام نوروزی کار گروه محیط زیست حاما

پیام نوروزی الهام اسکندری

پیام نوروزی دبیر خانه حاما

پیام نوروزی رییس دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

پیام نوروزی دبیرکل حزب اراده ملت ایران