معرفی فیلم:آکیلا و مسابقه هجی کلمات معرفی و پیشنهاد

معرفی فیلم:آکیلا و مسابقه هجی کلمات

  بزرگنمایی:
این درام هیجان بخش ۱۱۲ دقیقه‌ای در سال ۲۰۰۶ ساخته‌شده است و ماجرای دختری ۱۱ ساله به نام آکیلا را روایت می‌کند.

(برداشته‌شده از یادداشت جلال جلیلی خبرنگار ایسنا)

«آن چیزی که باعث موفقیت من شد، عشق من به مردم بود» این عبارت، آخرین جمله بازیگر کودک فیلم آکیلا و مسابقه کلمات بود. داستان فیلم مربوط به «آکیلا» دختربچه یازده‌ساله سیاه‌پوستی است که زندگی سختی دارد، پدرش مرده و مادرش هم او را فراموش کرده و برادرش یک خلاف‌کار خیابانی است. ولی «آکیلا» نمی‌خواهد به این شکل به زندگی ادامه دهد. او از همان روستای خود در مسابقات هجی کردن کلمات شرکت می‌کند و معلمش به او کمک می‌کند که استعداد بی‌نظیرش شکوفا شود. آکیلا روزگار سختی دارد اما با تلاشی که دارد به مرحله منطقه‌ای و ایالتی و کشوری راه پیداکرده و سرانجام به حق خود می‌رسد.

اما آنچه در این فیلم قابل‌تأمل است، رفتار آگاهانه و عاقلانه این کودک 11 ساله است. آکیلا و دیگر دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مسابقات هیچ‌گاه به این مسابقه به معنای رقابت برای حذف نگاه نمی‌کنند و حتی به یکدیگر کمک می‌کنند. تا آنجا که در مرحله آخر، وقتی آکیلا صدای پدر دیلین- آخرین رقیب مرحله کشوری مسابقه- را می‌شنید که می‌گفت “باید برنده شوی”، تصمیم می‌گیرد که خود را از دور مسابقات حذف کند و به همین دلیل به اولین سؤال خود جواب اشتباه می‌دهد ولی دیلین که متوجه منظور آکیلا می‌شود، در همان لحظه به سراغ او رفته و از او می‌خواهد که برای پیروزی مسابقه بدهد و این‌چنین می‌شود که هر دو پا به‌پای هم مسابقه داده و داوران نیز هر دو را برنده اعلام می‌کنند. در بخش دیگری از این فیلم که مربوط به مرحله ایالتی مسابقه است، مادر آکیلا وارد استودیو شده و او را که بی‌اجازه در مسابقات شرکت کرده، از مسابقه بیرون می‌کشد تا علت رفتار او را سؤال کند. اما رقیبان آکیلا این‌قدر پاسخ دادن خود را طول می‌دهند تا این‌که آکیلا دوباره به سن برمی‌گردد و از اتفاق برنده این دور می‌شود. این فیلم، سراسر آموزه‌های تربیتی برای یک زندگی آگاهانه است.

اگر امروز، اقتصاد ما، یک اقتصاد درمانده شده و اجتماع ما با آسیب‌های اجتماعی روبرو شده است، چرا دانش‌آموختگان نخبه و به‌اصطلاح تیزهوش تاکنون کاری نکرده‌اند؟ بدون شک یکی از دلایل آن، نظام آموزشی فرسوده و حافظه محور و رقابتی ماست که به‌جای آسیب‌شناسی و رفع مشکلات آن، مدام آن را وصله‌پینه کرده‌ایم. ارزیابی کودکان بر اساس نمره، روشی منسوخ در نظام آموزشی و سمی برای پرورش شخصیت کودکان ماست. رقابت‌هایی که بر سر نمره ایجاد می‌کنیم، در خیابان و تصادف‌های رانندگی‌ جلوه می‌کند، در نابودی محیط‌زیست و آلودگی‌ هوا خودنمایی می‌کند. شکاف طبقاتی را بیشتر می‌کند و مهاجرت نخبگان را افزایش می‌دهد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه