پایان یا آغازی دوباره

نگاهی به وضعیت احزاب پس از انتخابات گزارش - پیشنهاد سردبیری

  بزرگنمایی:
دو انتخابات بزرگ دیگر در خردادماه امسال (۱۴۰۰) برگزار شد و کماکان نقش احزاب در این دو انتخابات بسیار کمرنگ بود و قافیه را به کار جناحی واگذار کردند. در این یادداشت به‌صورت کلی و بدون ورود به جزئیات به وضعیت احزاب و نهادهای مرتبط با ایشان در بعد از انتخابات می‌پردازیم.

دو انتخابات بزرگ دیگر در خردادماه امسال (1400) برگزار شد و کماکان نقش احزاب در این دو انتخابات بسیار کمرنگ بود و قافیه را به کار جناحی واگذار کردند. در این یادداشت به‌صورت کلی و بدون ورود به جزئیات به وضعیت احزاب و نهادهای مرتبط با ایشان در بعد از انتخابات می‌پردازیم.
1. احزاب جناح اصول‌گرا:
این احزاب گرچه متعلق به جناح برندگان نهایی دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بودند ولی به علت نوع عملکرد غیر حزبی روسای دو قوه مجریه و مقننه به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از دولت و مجلس جدید هستند و گه‌گاه به انتقاد از انتصابات و برنامه‌ها دست می‌زنند. تقریباً تمام احزاب این دسته تلاش کردند و می‌کنند که نیروهای خود را به روش‌های مختلف در مناصب مختلف دولتی بالا بکشند. دراین‌بین جبهه پایداری وضعیت بهتری دارد و توانسته است که نیروهای خود را بیشتر مطرح کند. حزب موتلفه نیز به دلایل مختلف در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته است و امید دارد که در آینده نزدیک و با شکست خوردن طرح‌های غیرعملیاتی اصول‌گرایان جای پای خود را در دولت و مجلس محکم‌تر نماید. شاخه‌های استانی این احزاب بشدت در شوراهای شهر فعال هستند و تلاش می‌کنند که منصب‌های مختلف را به دست آورند ولی به‌صورت حزبی و تشکیلاتی فعالیت نمی‌کنند و حتی در تهران نیز قالب تشکیلاتی منسجمی را در شورای شهر ندارند.
2. احزاب جناح اصلاح‌طلب:
در دو حزب بزرگ کارگزاران و اتحاد دبیرکل‌ها تغییر پیدا کرده است و این نوید حرکت‌های جدیدتری را در این دو حزب می‌دهد. در بقیه احزاب فعل و انفعالات زیادی مشاهده نمی‌شود و بیشتر در قالب جبهه اصلاحات به دادن بیانیه اکتفا می‌شود. به نظر این احزاب منتظر وقایع کلان مملکتی هستند و برنامه کنشی خاصی را دنبال نمی‌کنند. نشانه‌هایی برای تجدید ارتباط با بدنه اجتماعی معترض در حوزه‌های مختلف نیز از این احزاب تا به الآن مشاهده نمی‌شود.

تاریخ

موضوع همایش

6 آبان ماه 1400

تاثیر تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران

30 دی ماه 1400

اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین


اعضاء متعلق به این احزاب نیز خصوصاً کسانی که صاحب مناصب دولتی هستند ترجیح داده‌اند که سکوت کنند تا وضعیت نحوه برخورد با اصلاح‌طلبان داخل مشاغل اداری مشخص‌تر گردد.
3. احزاب با گرایش‌های اعتدالی:
این دسته از احزاب طور کل سکوت کرده‌اند و سعی دارند از ترکش برخوردهای جناح جدید مدیریتی و منتقدان دور بمانند. ایشان ترجیح داده‌اند بتوانند نیروهایی از خود را که در درون ساختار هستند حفظ کنند، لذا حتی در حد دادن بیانیه و اعلام مواضع نیز ورود نمی‌کنند.
4. احزاب مستقل:
با توجه به اینکه نحوه برخورد حاکمیت در دور جدید با احزاب مستقل مشخص نشده است این احزاب بروز چندانی نداشته‌اند. و طبق روال قبلی کار خود را به‌صورت محدود جلو می‌برند. نهضت آزادی در رابطه با مسئله اصفهان و مسئله هسته‌ای اعلام موضع کرده است ولی از بقیه احزاب این دسته اخباری بیرون نمی‌آید.
5. احزاب استانی:
نقش این احزاب در ماه‌های اخیر کم‌رنگ‌تر شده است و خصوصاً با غلبه تشکیلاتی جناح راست بر مجلس و شوراهای شهر بزرگ کنش ایشان بسیار کم شده است. و حتی نتوانسته‌اند به شوراهای شهر راه پیدا کنند. اکثر اعضا این تشکل‌ها - طور خاص آن‌هایی که به جناح راست نزدیکی دارند - تلاش کرده‌اند تا دراین‌بین یا جایگاه‌های خود را در استان‌ها حفظ نمایند و یا برای خود جایگاهی دست‌وپا کنند.
6. خانه احزاب:
سال سوم و آخر فعالیت این دوره خانه احزاب از تیرماه شروع شد و حسین کمالی مسئولیت ریاست را از شهاب‌الدین صدر تحویل گرفته است. به نظر برنامه کوتاه‌مدت آن‌ها مشارکت در انتخاب نماینده احزاب در کمیسیون ماده 10 است چراکه در دور قبل از جهت نصاب حضور، مشکل وجود داشت. مهم‌ترین فعالیت خانه احزاب در ماه‌های اخیر برگزاری دو همایش یک‌روزه بوده است
7. کمیسیون ماده 10:
جلسات کمیسیون تقریباً به‌صورت مرتب و ماهانه انجام می‌شود. آقای محسن اسلامی به‌عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور دبیری این کمیسیون را از آقای امرائی تحویل گرفته است. ایشان از مدیران باتجربه و باسابقه وزارت کشور هستند. (محمدباقر خرمشاد رئیس کمیسیون است) وزارت کشور نیز برای تعیین نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ده تکاپویی داشته است و ظاهراً قرار است در زمستان این انتخابات صورت گیرد. (مدت قانونی حضور دو نماینده احزاب در کمیسیون آذرماه پایان میابد که درخواست استمهال شده است). رویکرد جدید این کمیسیون هنوز به‌خوبی مشخص نیست ولی با تأیید مجمع عمومی زنان اصلاح‌طلب نشان دادند که قصد همراهی با احزاب- حتی احزاب منتقد- را دارند.

                                                                                                                        

جلسه

تاریخ

رییس

دبیر

مصوبات

هفتم

08/06/1400

جمال عرف

حمزه امرائی

آئین نامه انتخابات کمیسیون ماده 10

الزام به ارائه مستندات کنگره‌ها

هشتم

29/06/1400

محمدباقرخرمشاد

حمزه امرائی

تائید کنگره کانون تربیت اسلامی

تائید شعب 7 حزب

نهم

10/08/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

انتخاب هیئت نظارت بر انتخاب نمایندگان احزاب

پروانه فعالیت حزب احیاگران تمدن ایرانی اسلامی

تائید مجمع عمومی جامعه اسلامی کارگران

تائید مجمع عمومی حزب مستقل و اعتدال ایران

دهم

08/09/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

پروانه فعالیت حزب مجمع زنان اصلاح طلب

تائید حزب مجمع شاهد ایران اسلامی

تائید شعب 12 حزب

جلسه هم اندیشی خانه احزاب با حضور معاون سیاسی وزارت کشور

یازدهم

22/09/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تأسیس حزب همدلی و توسعه ملی

تأسیس حزب جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی

تائید مجمع عمومی حزب نیروهای خط امام

حزب انجمن اسلامی دانشگاهیان اصفهان

تائید مجمع عمومی حزب آزادی

دوازدهم

06/10/1400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تاسیس حزب رفاه و سلامت استان آذربایجان شرقی

ارائه گزارشی از آخرین وضعیت برگزاری مجامع عمومی احزاب

سیزدهم

04/11/400

محمدباقرخرمشاد

محسن اسلامی

تائید مجمع عمومی کشاورزان ایران

تائید مجمع عمومی باشگاه فرهنگی - ورزشی ارامنه آرارات

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران

تائید مجمع عمومی انجمن زرتشتیان شریف اباد اردکان

تائید مجمع عمومی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال

تائید مجمع عمومی حزب اسلامی کار




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه