سخنرانی دبیرکل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران) گزارش

سخنرانی دبیرکل حاما   در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال 1378 چرا ما هستیم؟ (فلسفه وجودی حزب اراده ملت ایران)

  بزرگنمایی:
یکی از مباحث ضروری هر حزب و حرکت سیاسی، پاسخ مناسب به فلسفه وجودی خود است، و اساساً اینکه چرا یک حزب سیاسی شکل می‌گیرد و شکل‌گیری آن برای پاسخ به کدام‌یک از نیازها و خلأهای موجود در نظام سیاسی و اجتماعی آن کشور است، از مباحث بنیادی یک تشکل سیاسی محسوب می‌شود. بر این اساس هفته‌نامه اراده ملت در راستای معرفی مبانی شکل‌گیری و فلسفه وجودی حزب اراده ملت (حاما) مبادرت به انتشار سخنرانی دبیر کل حاما در جلسه افتتاحیه شاخه استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۸ زیر عنوان «چرا ما هستیم؟«نموده است. در بخش‌های قبلی این نوشتار ضمن اشاره به تجربه و توشه یک‌صد ساله اخیر و اندوخته‌های گران‌سنگ پیشتازان جنبش اصلاح‌طلبانه و فراز و نشیب‌ها، امیدها و ناکامی‌های آن، عدم وجود فرهنگ کار جمعی؛ عدم اعتمادبه‌نفس و عدم استقلال گروه‌ها و شخصیت‌های داعیه‌دار اصلاح ازجمله «علل به نتیجه نرسیدن حرکت‌های اصلاحی گذشته» دانسته شده، در این راستا ازجمله علل تشکیل حزب بیان گردید که در این شماره به بقیه علل و در ادامه به جایگاه حزب در کنار سایر گروه‌های دوم خرداد پرداخته شده است.

بعد از حماسه دوم خرداد برای اولین بار مفهوم دولت ملی و منافع ملی در کشورمان از حرف به عمل درآمد و به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و با این انتخابات بود که مردم به اهمیت رأی خودشان پی بردند که چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد. باور این نکته که مردم خودشان می‌توانند و منجی خودشان باید باشند، یواش‌یواش در ضمیر تک‌تک آحاد این کشور به وجود آمده و در حال ریشه‌یابی است.
حماسه دوم خرداد به این دلیل نقطه عطف بود که مردم با انتخاب تاریخی خود راه اصلاح قانونمند را برگزیدند چراکه کشورمان قبل از آن به‌سرعت در حال نزدیک شدن به دوراهی سرنوشتی بود که یکی از آن دو راه همان راه اصلاح قانونمند و راه دوم تحول خشونت‌بار بوده است. راه اول، راه انتخابی بود که ملت با رأی خود آن را انتخاب و به حاکمیت تحمیل کرد و الا صاحبان قدرت و انحصارطلبان به‌هیچ‌وجه حاضر به پذیرفتن واقعیت نبودند و کشور را به پرتگاه می‌بردند. اگر راه اول به نتیجه نمی‌رسید راه دوم دیگر انتخابی نبود بلکه قانونمندی‌های نظام اجتماعی و شلاق سرنوشت جامعه را به آن سمت می‌برد که واقعاً این مملکت ستم دیده تاب‌وتوان پرداخت هزینه چنین تحولی را نداشت و فروپاشی و تجزیه کمترین دستاورد چنین تحولی می‌توانست باشد. اگر نتیجه انتخابات دوم خرداد چیزی دیگر می‌شد، سقوط جامعه در مسیر تحول کور و خشونت‌بار قطعی بود. خوشبختانه حماسه دوم خرداد کشورمان را در مسیر اول انداخت، یعنی مسیر اصلاح قانونمند، این راه طولانی و پرفرازونشیب است و صبر و حوصله می‌خواهد ولی نتیجه آن به خیر و صلاح مردم و کشورمان خواهد بود.
 هنر همه اصلاح‌طلبان باید بر این اصل متمرکز شود که هزینه اصلاح به حداقل ممکن کاهش یابد و دقیقاً ما به همین دلیل هستیم. می‌خواهیم راه اصلاح بر زمین نماند و هزینه اصلاح به حداقل ممکن برسد. برخی شاخص‌های کمی که منجر به تحول کیفی دوم خرداد 76 شد، قبلاً ذکر گردید و غیرقابل‌برگشت بودن این تحول نیز به دلیل انتخاب تاریخی بود که مردم ایران انجام داده‌اند و با اطمینان در آن مسیر که همانا توسعه سیاسی و پاسداری از حقوق شهروندی، به رسمیت شناختن حقوق مخالفین، تحقق جامعه مدنی، تعلق ایران برای همه ایرانیان است، به‌پیش می‌روند و حتی حادثه‌ای مثل حادثه 18 تیرماه سال جاری کوی دانشگاه تهران و حوادث پیرامون آن می‌توانست شورش کور و یا احتمال کودتا را در این جامعه دامن بزند، عملاً با شکست مواجه شد و به‌خوبی از طرف خود مردم مدیریت شد و جریان رادیکال جبهه اصلاح را سر عقل آورد.

جایگاه حزب در کنار سایر گروه‌های دوم خرداد
حال باید به یکی دیگر از سؤالات اساسی پاسخ گفت که چرا باوجوداین همه گروه و حزب که داعیه اصلاح و رهبری و پیشبرد جنبش جامعه مدنی و توسعه فرهنگ مشارکت در جامعه را دارند، ما نیز می‌خواهیم تشکل جداگانه‌ای درست کنیم؟ چرا داخل یکی از این گروه‌ها که فکر می‌کنیم به افکار ما نزدیک است به فعالیت خود ادامه نمی‌دهیم؟ آیا ما در کنار آن‌ها هستیم؟ در مقابل آن‌ها هستیم؟ تفاوت ما با آن‌ها در چیست؟ و اساساً ما کی هستیم و چرا هستیم؟ برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده، چنین می‌توان وارد بحث شد. بعد از دوم خرداد جامعه ما وارد مرحله‌ای از تحولات سیاسی و اجتماعی شده است که برای رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه این مرحله گروه‌های موجود ناکارآمد خواهند بود.
 هرچند وجود گروه‌های موسوم به جبهه دوم خرداد در این مرحله لازم می‌باشند و هرکدام در حد توان و اندازه خود باری از اصلاحات را بر دوش دارند ولی کفایت لازم را برای تحقق اهداف روند توسعه سیاسی و جنبش جامعه مدنی را ماهیتاً دارا نمی‌باشند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه