جهان در هفته ای که گذشت(84) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت(84)

  بزرگنمایی:
نخست وزیر جدید فرانسه با ماموریتی دشوار؛ سیاستمداری که با کمیسیون اروپا مثل کف دستش آشناست/ نخست وزیر و کابینه چگونه تعیین می شوند؟/سناریوهای احتمالی برای تشکیل دولت جدید فرانسه کدامند؟/قرارهای بزرگ بعدی/پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟/طراح پیام‌رسان جهانی محبوب مجرمان و تبهکاران در استرالیا دستگیر شد/مجمع عمومی سازمان ملل پایان اشغالگری اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی را به رای می‌گذارد/ترامپ از یک رمزارز جدید رونمایی کرد و آن را «شروع یک انقلاب مالی برای توده‌های مردم» خواند/متا زیر فشار انتقاد‌ها، حفاظت از نوجوانان را در پلتفورم‌ اینستاگرام تقویت کرد

مهتاب قصابی

نخست وزیر جدید فرانسه با ماموریتی دشوار؛ سیاستمداری که با کمیسیون اروپا مثل کف دستش آشناست
رهبران اتحادیه اروپا در حالی از انتخاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر جدید فرانسه به گرمی استقبال کردند که مذاکره‌کننده سابق برکسیت به دلیل چالش‌ها و مخالفت‌های سخت داخلی ماموریت دشواری در داخل کشورش پیش رو دارد.  
رهبران اتحادیه اروپا در حالی از انتخاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر جدید فرانسه به گرمی استقبال کردند که مذاکره‌کننده سابق برکسیت به دلیل چالش‌ها و مخالفت‌های سخت داخلی ماموریت دشواری در داخل کشورش پیش رو دارد. آقای بارنیه که از اعضای با سابقه حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان در فرانسه است فردی قابل اعتماد برای امانوئل مکرون به حساب می‌آید و قرار است. برغم مخالفت‌های شدید داخلی سکان هدایت دولت این کشور را پس از دو ماه بن‌بست سیاسی در دست گیرد. آقای بارنیه سازوکارهای داخلی کمیسیون اتحادیه اروپا را مثل کف دست می‌شناسد و از این رو می‌توان روی تاکید و تلاش وی برای کاهش کسری بودجه عمومی فرانسه از بیش از 5 درصد تولید ناخالص داخلی به سطح استاندارد اتحادیه اروپا یعنی 3 درصد حساب باز کرد. جبهه مردمی جدید، ائتلافی از جناح چپ و سبزها که بدون کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی زودهنگام به دست آورد به شدت از انتخاب میشل بارنیه به عنوان نخست وزیر خشمگین است.
شکست سنگین «ماکرونیست‌ها» درانتخابات پارلمانی؛ چه سرنوشتی در انتظار حزب حاکم فرانسه است؟ آینده حزب راست میانه حاکم بر فرانسه پس از شکستی سنگین از جریان راست افراطی در دور نخست انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. برخی تحلیل‌گران و کارشناسان در این خصوص حتی احتمال انحلال و پایان حیات این حزب سیاسی را در آینده مطرح کرده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که پس از شکست حزبش در انتخابات اروپایی، دست به انحلال پارلمان زده و خواستار برپایی انتخاباتی زودهنگام برای گزینش اعضای جدید پارلمان در این کشور شده بود، یکشنبه شب پس از اعلام نتایج اولیه آرا در دور نخست این انتخابات با شکست دیگرِ ائتلاف میانه‌رو تحت رهبری خود روبرو شد. ماکرونیست‌ها در حالی با کسب 20/. 7 درصد آرا در جایگاه سوم قرارگرفتند که ائتلاف احزاب چپ، موسوم به «جبهه مردمی جدید» با اختصاص 28/. 1 درصد آرا به خود پایین‌تر‌ از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در رتبه دوم قرار گرفتند. راست افراطی که پیش‌تر نیز انتخابات اروپایی را برده بود روز یکشنبه در پی ائتلاف با بخشی کوچک از راست میانه به رهبری اریک سیوتی موفق شد با کسب 33/. 5 درصد آرا، دو برابر بیشتر از انتخابات پارلمانی پیشین در فرانسه، در صدر بایستد. بدین ترتیب تکلیف نهایی این انتخابات برای تعیین حزب یا ائتلافی که اکثریت مطلق را در پارلمان در دست خواهند گرفت در دور دوم مشخص خواهد شد.

نخست وزیر و کابینه چگونه تعیین می شوند؟
بر اساس قانون اساسی فرانسه، رئیس جمهور این اختیار را دارد که هر فردی را که می‌خواهد به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت کند.
بنابراین، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فعلی فرانسه، موظف و ملزم به معرفی فردی از بزرگترین بلوک فعلی پارلمان یعنی «جبهه مردمی جدید» نیست که در دور دوم بیشترین آرا شهروندان را به سوی خود جلب کرد. 
اما منطق مبتنی بر قانون اساسی در این کشور حکم می‌کند که نخست وزیر پیشنهادی از حمایت کافی در پارلمان برخوردار باشد تا بدین تریب با رای عدم اعتماد که سقوط دولت را به همراه دارد، مواجه نشود.
از آنجایی که در حال حاضر هیچ نیروی سیاسی توانایی تشکیل دولتی با اکثریت مطلق کرسی‌ها را ندارد، بنابراین امانوئل مکرون و جبهه جدید مردمی باید به توافق برسند.
به محض آنکه نخست وزیر از سوی رئیس جمهوری مامور تشکیل دولت شد، وی دست به انتخاب کابینه وزیران خواهد زد.
در اینجا، باز هم عرف حکم می‌کند که رئیس‌جمهوری کم و بیش در جریان انتخاب وزیران قرار داشته باشد، به‌ویژه در مورد انتصاب‌های کلیدی مانند وزرای امور خارجه و دفاع، که «حوزه‌های تحت نفوذ» غیررسمی رئیس کشور هستند.

سناریوهای احتمالی برای تشکیل دولت جدید فرانسه کدامند؟
اروان لوکور، جامعه شناس و کارشناس آشنا با احزاب راست افراطی و سبز در فرانسه می‌گوید: «ملانشون برای بسیاری از رای دهندگان دافعه دارد»، بنابراین اگر نامزد شود، مشکلی جدی ایجاد رقم خواهد زد. سناریوی دیگر پیش رو این است که امانوئل ماکرون در جهت تشکیل ائتلافی شکننده با احزاب میانه‌رو چپ و راست تلاش کند تا اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را بدست آورد. با این حال، اروان لوکور، جامعه شناس و کارشناس احزاب راست افراطی و سبز‌ها معتقد است که در فرانسه هنوز فرهنگ سیاسی لازم برای تشکیل چنین ائتلاف‌های بزرگ و متنوعی که در سایر کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان رایج است، وجود ندارد. از همین رو، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که فرانسه باید هنر سازش و مصالحه را بیاموزد در غیر این صورت، هرج و مرج در این کشور پا خواهد گرفت؛ این همان چیزی است که راست افراطی مترصد بهره بردن از آن است.

قرارهای بزرگ بعدی
قانون اساسی فرانسه به طور مشخص مهلتی برای انتصاب نخست وزیر جدید پس از انتخابات پارلمانی تعیین نکرده است.
با این حال نخستین جلسه پارلمان جدید فرانسه که برای روز 18 ژوئیه برنامه ریزی شده، به خودی خود می‌تواند اولین مهلت نانوشته برای تشکیل دولت محسوب شود.
اگر جبهه مردمی جدید و سایر احزاب نتوانند بر سر انتخاب نخست وزیر جدید به توافق برسند، فرانسه ممکن است با بن بست سیاسی و قانون اساسی بزرگی روبرو شود که کشور را در وضعیت بی‌سابقه ای فرو خواهد برد.
از سوی دیگر، امانوئل مکرون تا تابستان آینده قادر به انحلال مجلس ملی نخواهد بود و این امر امکان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید را غیرممکن می‌سازد.
در این حالت، به اعتقاد برخی کارشناسان، رئیس کشور دیگر چاره‌ای جز استعفا پیش رو نخواهد داشت.

پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟
حزب‌الله لبنان، اسرائیل را به سازماندهی حمله گسترده روز سه‌شنبه 17 سپتامبر (27 شهریور 1403) به اعضایش متهم کرد. نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مقامات آمریکایی و دیگر منابع مطلع گزارش داد که اسرائیل مواد منفجره را در دستگاه‌های منفجرشده پیجر تعبیه کرده است.
پیجرهای مورد استفاده نیروهای حزب الله که روز سه شنبه تقریباً به طور همزمان در لبنان و سوریه منفجر و باعث کشته شدن 9 نفر از جمله یک دختر 8 ساله و زخمی شدن نزدیک به 3 هزار نفر شدند، دارای برند تجاری یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» بودند.
با این حال، شرکت تایوانی گلد آپولو روز چهارشنبه اعلام کرد که پیش‌تر مجوز استفاده از نام تجاری خود را واگذار کرده است و این پیجرها در واقع توسط یک شرکت جداگانه واقع در بوداپست مجارستان ساخته شده‌اند.
بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی شرکت تایوانی «گلد آپولو» منتشر شد، پیجرهای مدل «اِی‌آر-924» توسط یک «شرکت مشاوره‌ای با مسئولیت محدود» به نام شرکت «باک – BAC» تولید شده که دفتر مرکزی آن در شهر بوداپست است.
در این بیانیه آمده است: «طبق یک توافقنامه همکاری، ما به شرکت باک اجازه دادیم تا از علامت تجاری برند ما برای فروش محصولات در برخی مناطق تعیین‌شده استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات صرفاً بر عهده شرکت باک است.»

طراح پیام‌رسان جهانی محبوب مجرمان و تبهکاران در استرالیا دستگیر شد
نیروی‌های امنیتی استرالیا روز چهارشنبه اعلام کردند که دستگیری این فرد نتیجه همکاری پلیس در 9 کشور دیگر بوده است.
پلیس فدرال استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این برنامه کاربردی با نام «Ghost» (شبح) که نوعی نرم‌افزار وب‌نوشت رمزگذاری شده است و بنا به ادعای طراح آن قابل هک کردن نیست، توسط صدها مجرم و تبهکار در اروپا، خاورمیانه و آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.»
به رغم ادعای طراح این برنامه در خصوص غیرقابل هک بودن آن، ماموران پلیس در سراسر جهان طی دو سال گذشته ضمن هک این شبکه، کاربران آن را حین گفتگو و تبادل اطلاعات درباره قاچاق مواد مخدر، پولشویی، قتل و دیگر جرائم خشونت‌آمیز رصد می‌کردند.
معاون کمیسر پلیس فدرال استرالیا می‌گوید طراح برنامه کاربردی «Ghost» که یک جوان استرالیایی است هنگام دستگیری «کمی متعجب» به نظر می‌رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل پایان اشغالگری اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی را به رای می‌گذارد
متن این قطعنامه غیر الزام‌آور که اسرائیل می‌گوید در صورت تصویب به تشدید خشونت‌ها دامن می‌زند، بر اساس نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری تهیه شده که به موجب آن اشغالگری اسرائیل از سال 1967 به این سو «غیرقانونی» است.
دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل، آورده است: «اسرائیل موظف است هرچه سریع‌تر به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی پایان دهد.»
همزمان با صدور این رای مشورتی شماری از کشورهای عربی چند روز پیش از برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشورهای عضو، خواستار برپایی یک جلسه ویژه برای رای دادن به این قطعنامه در مجمع شدند.
پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است ساعت 15 روز چهارشنبه به وقت گرینویچ به رأی گذاشته شود، «از اسرائیل می‌خواهد که حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی را بدون تأخیر پایان دهد» و این کار را «حداکثر ظرف 12 ماه پس از تصویب قطعنامه» انجام دهد.

ترامپ از یک رمزارز جدید رونمایی کرد و آن را «شروع یک انقلاب مالی برای توده‌های مردم» خواند
در مراسم رونمایی از این پلتفرم جدید که طی یک ارائه دو ساعته آنلاین برگزار شد، اطلاعات اندکی در مورد اصل پروژه رمزارز خانواده ترامپ به اشتراک گذاشته شد.
با این حال، به مردم پیشنهاد شد که «بهامُهر - tokens» دیجیتالی خود را از این پلتفرم خریداری کنند و با این کار در روند تصمیم‌گیری شرکت هم دخیل باشند.
علیرغم سوء قصد به دونالد ترامپ در باشگاه گلف‌بازی او در وست پالم‌بیچ فلوریدا، مراسم رونمایی از این پلتفرم همچنان طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی پیش رفت و این سوءقصد باعث لغو یا به تعویق افتادن آن نشد.
در این ارائه آنلاین که با چاشنی سیاست همراه بود، اعلام شد که پلتفرم جدید با نام «وُرلد لیبرتی فایننشیال - World Liberty Financial» قصد دارد خدماتی را با استفاده از فاینانس غیرمتمرکز (DeFi) ارائه دهد.

متا زیر فشار انتقاد‌ها، حفاظت از نوجوانان را در پلتفورم‌ اینستاگرام تقویت کرد
آنتیگون دیویس، معاون شرکت متا در امور ایمنی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این به‌روزرسانی مهم برای آرامش خاطر والدین طراحی شده است.»
بر اساس این تغییرات، برای حساب کاربران 13 تا 15 ساله به‌طور پیش‌فرض محدودیت‌هایی در مورد افرادی که می‌توانند با آن‌ها تماس بگیرند و محتوایی که می‌توانند مشاهده کنند، اعمال خواهد شد.
نوجوانانی که مایل به داشتن پروفایل عمومی و محدودیت‌های کمتر هستند، مانند اینفلوئنسرها، باید از والدین خود اجازه بگیرند، چه این افراد از قبل حساب کاربری در اینستاگرام داشته باشند و چه تازه وارد آن شده باشند.
دیویس افزود: «این تغییرات به منظور اطمینان از صحت اقدامات ما در این زمینه انجام شده است.»



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۳/۰۷/۰۹

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

زیر شمشیر حوادث، پای بر جاییم ما....

گفت‌وگو ابزار اصلی وفاق اجتماعی

پزشکیان از معدود مسئولینی است که هنوز از مردم حساب می برند

بیانیه روز ملی کودک 16 مهر ماه

بازگشت کودکان به پادگان‌ها!

زنان و سیاست

انواع اعتیاد در زنان

چهار اشغال!!!

سید قطب به روایت حکیمی‌پور

این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

تغییرات قوانین مالیاتی واحد های تولیدی و راههای کاهش آن

جهان در هفته ای که گذشت(85)

تعییبن دبیران استانی

جلسه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

شماره 25 فصلنامه خاطرات سیاسی منتشر شد

باغ بی برگی ؟!

این قسمت: حکایتِ از ما بهتران

یک حادثه نابهنگام در راستای اراده ملت

زنگزور، آزمون اقتدار ملی و تضاد منافع

نگاهی به مطالبات صنفی پرستاران

چرخه مدارا

او شبیه هیچ کس نبود

سقف شیشه‌ای: موانع نامرئی در پیشرفت زنان

ورود زنان به بازار کار

او مدیر شده بود

انحصار عربده کشی

فریادی بر دیوار

چراغ هایی که خاموش شدند

ابیانه یادگاری از اصالت روستاهای ایران

جهان در هفته ای که گذشت(84)

سه شنبه های گفت و گو

کمیته جوانان حاما اولین جلسه خود را برگزار کرد.

ارسال احکام ستاد نهاد ها و تشکلهای دکتر پزشکیان

کمیته امور شعب در دو ماه گذشته

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی