جلسات هفتگی و گفت و گو محور حزب اراده ملت ایران

ازدواج 2 ویژه نامه‌ها

ازدواج 2

  بزرگنمایی:
زمان: سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰ مکان: دفتر حزب واقع در خیابان جمالزاده شمالی موضوع: ازدواج اعضا: رضا باقری/ مریم کوشکی/ مهدی صادقیها/ زهرا زمانی/ امیرعماد فراهانی/ محمد مهدی میرصادقی/ علیرضا اسکندری‌نژاد/ تسهیلگر و جستارگشا: مهدی صادقیها

جستارگشایی
ازدواج که پیوند زناشویی نیز نامیده می‌شود، یک پیوند فرهنگی و اغلب قانونی/حقوقی به رسمیت شناخته شده بین افرادی به نام همسر یا شوهر است. این پیوند حقوقی تعهداتی را بین افراد پیوند داده شده و نیز بین آنها و فرزندانشان و بین آنها و خویشاوندان سببی‌شان برقرار می‌کند. ازدواج تقریباً یک پدیده جهان فرهنگی است اما تعریف ازدواج بین فرهنگ‌ها و مذاهب و در طول زمان متفاوت است. به‌طور معمول، ازدواج نهاد اجتماعی است که در آن روابط بین فردی، معمولاً جنسی، تأیید یا نفی می‌شوند. در برخی فرهنگ‌ها، ازدواج قبل از انجام هر گونه فعالیت جنسی اجباری است یا به آن توصیه می‌شود.
طلاق به معنی پایان شرعی و قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام ازدواج از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

طلاق با بطلان ازدواج متفاوت است؛ بطلان ازدواج به معنای این است که ازدواج صورت گرفته از ابتدا باطل و بی‌اعتبار بوده‌است. شیوه انجام طلاق در قوانین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، اما در اغلب کشورها نیاز به تأیید یک دادگاه یا مرجع رسمی حقوقی دارد. مذاهب مختلف نیز رویکردهای متفاوتی به طلاق دارند؛ طلاق در اسلام به اختیار شوهر انجام می‌شود اما زن نیز در شرایط خاصی ممکن است حق طلاق را به دست بیاورد.
بر اساس گزارش دنیای اقتصاد آمار طلاق در سال 1396 رکورد زده و به عدد 175 هزار رسیده‌است و اما همزمان با ثبت رکورد جدید در طلاق، شمار ازدواج‌ها نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده و به 609 هزار مورد رسیده‌است. در هر ساعت 20 طلاق در ایران ثبت می‌شود و به ازای هر هزار مورد ازدواج، 318 مورد طلاق رخ می‌دهد.
در ابتدای جلسه خلاصه جلسه قبل گفته شد: موضوعاتی مثل؛ مهریه، حق طلاق، درآمد، آشنایی پیش از ازدواج و....
زهرا زمانی: ازدواج اتفاق خوبی است اما اگر درست و اصولی انجام نشود مجرد بودن بهتر از ازدواج نادرست انجام دادن است پس بین ازدواج نادرست و مجرد بودن انتخاب من مجرد بودن است. 
اما ازدواج خوب شرایطی دارد مثل؛ 6ماه تا یک سال آشنایی، مراجعه به روانشناس و مشاوره های قبل از ازدواج، داشتن حداقل های زندگی و...
دلایل مثبت ازدواج می‌توان به؛ آرامش روحی، استیبل بودن شرایط زندگی، پیشرفت، نظم گرفتن زندگی و مسئولیت پذیری افراد اشاره کرد.
دلایل منفی ازدواج هم می‌توان به؛ بالا رفتن آمار طلاق، زیاد شدن بچه‌های طلاق، افزایش افسردگی و شکست های مالی در اثر دادن مهریه. 
امیرعماد فرهانی: ازدواج باید در سنین پایین اتفاق بیافتد تا زندگی آن شکلی که میخواهد را بگیرد چون با ازدواج حال روحی افراد خوب می‌شود، زندگی نظم میگیرد و حتی حس غرور مردانه آقایان در این رابطه که یک زندگی را ساپورت می‌کنند ارضا می‌شود. و اگر سن ازدواج بالا برود ممکن است کمالگرایانه تر نگاه کنیم و ازدواج سخت بشود.
 نوع ازدواج هم بهتر است که سنتی باشد مثلا یک خانمی را دورا دور بشناسیم و بعد به خانواده معرفی کنیم و همزمان با خانواده‌ها باهم آشنا شوند.
محمدمهدی میرصادقی: ازدواج بهتر است که از نوع سنتی باشد چون کسانی که از نوع سنتی ازدواج می‌کنند که به وضعیت مالی خوبی رسیده‌اند و مهم‌ترین رکن زندگی انسان ها هم وضعیت اقصادی است آمار طلاق در این افراد پایین تر است.
انسان ها به چیز های مختلف تعلق پیدا می‌کنند که ازدواج یکی آنها است انسان با ازدواج کردن خودش را متعلق به کسی می‌داند.
مریم کوشکی: ازدواج سنتی مال چند سال پیش است و همان زمان هم نتیجه می‌داده الان اینطور نیست و حتی نتیجه عکس میدهد بهتر است قبل از ازدواج شناخت کامل بشود.
رضا باقری: ازدواج سنتی یعنی آشنایی دو نفر با داشتن خط قرمزها و زیاد هم باهم نیستند. و شیوه سنتی نقد می‌شود چون امکان ریسک و خطر طلاق را بالا می‌برد.
تشکیل نهاد خیلی مهم است و یکی از دلایل ازدواج هم باید تشکیل نهاد باشد که به رشد جامعه کمک می‌کند.
خانواده در هر شکلی باید وجود داشته باشد چون به استجکام جامعه کمک می‌کند. 
علیرضا اسکندری‌نژاد: ازدواج یک سنت است و اصلا چیزی به اسم ازدواج مدرن نداریم اگر  بخواهیم این را داشته باشیم باید فرایند ازدواج را بکوبیم و از نو بسازیم. مثل همباشی یا  کوه هبی نز که به اشتباه به آن ازدواج سفید می‌گویند. فرایند ازدواج با خواستگاری شروع می‌شود. و خانواده یک نهاد اجتماعی است و از خانواده گسترده رسیدیم به خانواده هسته ای که حتی فرزند هم ندارند. و وضعیت مالی هم اصلا تاثیر گذار نیست در حوزه تشکیل یا شکست خانواده چه بسا در خانواده هایی که وضعیت مالی پایین است ازدواج بیشتر است.
شرط ازدواج؛ شرط اصلی ازدواج همکف بودن خانواده‌ها است، همزبانی از مهمترین شروط ازدواج است، دو نفر و سن از 35 سالگی به بعد ازدواج دیگر معنی ندارد.
ویژگی‌های مثبت ازدواج؛ ازدواج کردن فراتر از هر چیز برای هر کس این است که باعث می‌شود ما منافع فردیمان را فدای منافع جمع کنیم و این خیلی مثبت است، ازدواج افسردگی و خودکشی را کاهش می‌دهد، کاهش بیماری،کاهش بیکاری، کاهش جرم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه

راهبرد جلسات حزبی

زیر شمشیر حوادث، پای بر جاییم ما....

گفت‌وگو ابزار اصلی وفاق اجتماعی

پزشکیان از معدود مسئولینی است که هنوز از مردم حساب می برند

بیانیه روز ملی کودک 16 مهر ماه

بازگشت کودکان به پادگان‌ها!

زنان و سیاست

انواع اعتیاد در زنان

چهار اشغال!!!

سید قطب به روایت حکیمی‌پور

این قسمت: سوگ‌نامه سیاست در ایران

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

تغییرات قوانین مالیاتی واحد های تولیدی و راههای کاهش آن

جهان در هفته ای که گذشت(85)

تعییبن دبیران استانی

جلسه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

شماره 25 فصلنامه خاطرات سیاسی منتشر شد

باغ بی برگی ؟!

این قسمت: حکایتِ از ما بهتران

یک حادثه نابهنگام در راستای اراده ملت

زنگزور، آزمون اقتدار ملی و تضاد منافع

نگاهی به مطالبات صنفی پرستاران

چرخه مدارا

او شبیه هیچ کس نبود

سقف شیشه‌ای: موانع نامرئی در پیشرفت زنان

ورود زنان به بازار کار

او مدیر شده بود

انحصار عربده کشی

فریادی بر دیوار

چراغ هایی که خاموش شدند

ابیانه یادگاری از اصالت روستاهای ایران

جهان در هفته ای که گذشت(84)

سه شنبه های گفت و گو

کمیته جوانان حاما اولین جلسه خود را برگزار کرد.

ارسال احکام ستاد نهاد ها و تشکلهای دکتر پزشکیان

کمیته امور شعب در دو ماه گذشته