جهان در هفته‌ای که گذشت (79) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (79)

  بزرگنمایی:
برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است/پکن و واشنگتن باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم/ اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح تحریم گاز مایع روسیه/یک مقام امریکایی: «همه چیز برای آتش‌بس به دست یحیی السنوار است»/اعتراض دانشجویان به طرح ریاضت اقتصادی در آرژانتین/سقوط ارزش ین ژاپن /یک غیرنظامی اسرائیلی در حمله موشکی حزب‌الله لبنان کشته شد/بازداشت یکی از وزرای دولت زلنسکی/آمریکا ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه را آغاز کرد/باران‌های سیل آسا در پرجمعیت‌ترین استان چین/کشف یک گور دسته جمعی در بیمارستان «ناصر» غزه/دادگاهی در روسیه سخنگوی شرکت آمریکایی متا را غیابا محکوم کرد/شلیک ۳۵ موشک به شمال اسرائیل توسط حزب الله/تصویب قانون ضد ایرانی توسط مجلس نمایندگان آمریکا/پرونده احیای برجام روی میز بایدن/گزارش شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی از تنش دیدار نتانیاهو و وزیر امورخارجه آلمان در تل آویو

مهتاب قصابی 
برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت مادامی که متحدان پیمان آتلانتیک شمالی به وعده‌های خود مبنی بر تحویل تسلیحات بیشتر به کی‌یف عمل کنند، برای «پیروز شدن اوکراین» بر روسیه دیر نیست. وی در جریان یک سخنرانی در برلین گفت: «در ماه‌های اخیر متحدان ناتو نتوانسته‌اند حمایتی را که ما قول آن را داده بودیم ارائه کنند. اما هنوز برای پیروزی اوکراین دیر نیست، زیرا حمایت‌های بیشتری در راه است.» نیروهای اوکراینی طی ماه‌های اخیر به دلیل کمبود مهمات و تسلیحات در میدان نبرد متحمل شکست از نیروهای روسیه شده‌اند. با این حال آقای استولتنبرگ تاکید کرد که با تصویب لایحه کمک چندین میلیارد دلاری کنگره آمریکا در حمایت از اوکراین و همینطور تعهدات جدیدتر سایر کشورها از جمله بریتانیا، آلمان و هلند وضع می‌تواند عوض شود.دبیرکل ناتو در این باره گفت: «اکنون این مسئولیت ماست که تعهدات را به تحویل واقعی سلاح و مهمات تبدیل کنیم و این کار را به سرعت انجام دهیم.» استولتنبرگ در سخنرانی خود همچنین چین را مورد انتقاد قرار داد و پکن را متهم کرد که با به اشتراک گذاشتن فناوری پیشرفته‌ای که می‌تواند برای تولید موشک، تانک و هواپیما به کار گرفته شود، «اقتصاد جنگی روسیه را تقویت می‌کند.» وی اضافه کرد: «چین می‌گوید که خواهان روابط خوب با غرب است. در عین حال پکن همچنان به دامن زدن به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ادامه می‌دهد.» برلین و پکن به طور سنتی از روابط اقتصادی نزدیکی برخوردار بوده‌اند و شرکت‌های آلمانی مبالغ هنگفتی را در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و کالاهای زیادی را به اقتصاد شماره دو جهان صادر می‌کنند.

پکن و واشنگتن باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به پکن سفر کرده است روز جمعه 26 آوریل در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بر ظرورت مدیریت اختلاف‌های میان دو کشور تأکید کرد. شی جین‌پینگ هم در دیدار با آنتونی بلینکن گفت که چین و آمریکا باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب هم. سفر بلینکن به پکن در حالی انجام شده است که آمریکا و چین در خصوص موضوع‌های مهمی مانند روسیه، تایوان و امور تجاری با یکدیگر درگیر هستند. بلینکن گفت که در دیدار با شی با او در خصوص حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین و همچنین موضوع‌های دیگر مانند تایوان، حقوق بشر و امور تجاری گفتگو کرده و هشدارهای لازم را داده است. او همچنین گفت که از چین خواسته است تا از نفوذ خود برای قانع کردن ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده کند. بلینکن همچنین گفت که از پکن خواسته است تا کره شمالی را برای انجام گفتگوها متقاعد کند. بلینکن همچنین با شی درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی گفتگو کرده و بر حمایت آمریکا از فیلیپین تاکید کرده است. شی جین‌پینگ در این دیدار با اشاره به دیدار سال گذشته خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که «برخی پیشرفت‌های مثبت» در روابط دو کشور رخ داده است اما هنوز مسائلی هستند که باید حل‌ و فصل شوند و فضا برای تلاش‌های بیشتر وجود دارد.رئیس جمهوری چین با بیان این که پکن از دیدن آمریکای مرفه و در حال توسعه خوشحال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز بتواند دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد. به گفته شی، اگر این مشکل اساسی حل شود، روابط چین و آمریکا می‌تواند «تثبیت شود، بهتر شده و رو به جلو حرکت کند.»بلینکن در حالی با رئیس جمهوری چین و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان را امضا کرده بود. چین از کمک‌های مالی آمریکا به تایوان انتقاد و آن را به عنوان یک اقدام «خطرناک» محکوم کرده است. وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با رئیس جمهوری چین، با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد. بلینکن در آغاز مذاکرات خود با وانگ یی با تأکید بر اینکه «بسیار صریح» خواهد بود، گفت که امیدوار است در خصوص موضوعاتی که روسای‌جمهور آمریکا و چین بر سر آن‌ها توافق کرده‌اند، پیشرفت کنند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که دو کشور باید «حتی‌الامکان» در رابطه با مواردی که با هم اختلاف دارند، شفاف باشند تا از این طریق از «سوء‌تفاهم‌ها و محاسبات اشتباه» جلوگیری کنند. وزیر خارجه چین هم در این دیدار با تأکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع «اختلاف فزاینده» بین دو کشور، گفت که در غیر این صورت روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان رو به وخامت خواهد گذاشت. او با بیان اینکه روابط دو کشور پس از دیدار جو بایدن و شی جین‌پینگ در نوامبر گذشته رو به «تثبیت» گذاشته است، گفت: «اما در عین حال، عوامل منفی در رابطه دو کشور همچنان در حال افزایش و شکل‌گیری هستند و این رابطه با انواع موانع مواجه است.» او در ادامه با طرح این پرسش که «آیا چین و آمریکا باید در مسیر درست رو به جلو و با ثبات حرکت کنند یا به یک سیر نزولی برگردند؟»، گفت این یک پرسش اساسی در مقابل دو کشور است که «صداقت و توانایی» واشنگتن و پکن را محک می‌زند.
وزیر خارجه چین با تأکید بر اینکه حقوق توسعه مشروع کشورش به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده و منافع اصلی چین با چالش‌هایی روبه‌رو است، خواستار احترام به منافع اصلی یکدیگر شد.

 اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح تحریم گاز مایع روسیه
دو دیپلمات اتحادیه اروپا می‌گویند که کمیسیون اروپا در حال بررسی طرح تحریم‌ گاز طبیعی مایع روسیه (ال‌ان‌جی) است. این اولین بار است که بروکسل قصد دارد بخش گاز مسکو را تحریم کند. بنا بر گزارش پلیتیکو، در حالی که بیش از دو سال از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، کمیسیون اروپا در حال آماده‌سازی چهاردهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه است و به گفته این دو منبع، تحریم‌های جدید می‌تواند شامل محدودیت‌هایی بر سه پروژه «ال‌ان‌جی» روسیه و صادرات مجدد «ال‌ان‌جی» روسیه از مسیر بنادر اتحادیه اروپا باشد. اگرچه بروکسل تاکنون توانسته بود ممنوعیت‌هایی را بر صادرات زغال سنگ و نفت خام روسیه اعمال کند، اما مخالفت‌های کشورهایی مانند مجارستان که بشدت به واردات از مسکو وابسته هستند، باعث شده بود که این اتحادیه نتواند در موضوع وضع محدودیت‌ها بر صادرات گاز روسیه به توافقی برسد. اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه، به کمک دیگر تامین کنندگان بین‌المللی توانسته است از وابستگی خود به گاز روسیه به میزان دوسوم بکاهد.قرار است نمایندگان اتحادیه اروپا در اوایل ماه آینده درباره این طرح کمیسیون گفتگو کنند. گفتنی است تحریم ها روسیه پس از جنگ اوکراین توانسته تا حد زیادی جلوی رشد اقتصادی این کشور را بگیرد اما به دلیل حفظ ارزش روبل اقتصاد این کشور تاکنون با بحران روبه رو نشده است.

یک مقام امریکایی: «همه چیز برای آتش‌بس به دست یحیی السنوار است».
 یک مقام امریکایی اعلام کرد که:« تصمیم برای آتش‌بس و تبادل اسرا در دست  یحیی سنوار از فرماندهان حماس و رئیس این جنبش در غزه است و ما پیشنهادی ارائه کردیم که تقریباً تمام خواسته‌های حماس در آن مد نظر قرار گرفته است.»به گزارش روسیا الیوم، روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از یک مقام امریکایی نوشت:« تنها کسی که اکنون می تواند به پیشرفت مذاکرات آتش بس و توافق مبادله بین حماس و تل آویو کمک کند، یحیی سنوار، فرمانده جنش حماس در غزه است». این مقام امریکایی مدعی شد که:« در مذاکرات شش هفته گذشته رویکرد تل آویو تغییر کرده و توافقی که در حال حاضر روی میز مذاکره است، تقریبا تمام خواسته‌های ارائه شده از سوی حماس را برآورده می کند. وی تاکید کرد: این تصمیم به یک نفر یعنی شخص یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه بستگی دارد.این مقام امریکایی بدون آنکه مسئولیتی را متوجه رژیم صهیونیستی بداند، حماس را مسئول اصلی شکست مذاکرات معرفی کرد و  گفت: توافق آزادسازی  اسرا منجر به آتش‌بس طولانی در نوار غزه خواهد شد».

اعتراض دانشجویان به طرح ریاضت اقتصادی در آرژانتین
خیابان‌های بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین صحنه اعتراضات گستردۀ عمدتا دانشجویی به سیاستهای دولت خاویر میلی، رئیس جمهوری این کشور و بویژه اعتراض به کاهش بودجه آموزش بود.خاویر میلی در تلاش برای رسیدن به کسری بودجه صفر، دست به اقداماتی از جمله تعطیلی برخی وزارتخانه‌ها، کاهش بودجه مراکز فرهنگی، اخراج کارکنان دولتی و قطع یارانه‌ها زده است. او همچنین دانشگاه‌ها را «سنگرهای سوسیالیسم» نامیده که در آن اساتید چپ افراطی دیدگاههای خود را به دانشجویان تلقین می‌کنند و بر همین اساس در کشوری که همه آموزش‌های عمومی رایگان است، درصدد کاهش هرچه بیشتر بودجه آموزش برآمده است. به همین دلیل انبوهی از دانشجویان و اساتید دانشگاه روز سه‌شنبه کلاسهای درس را ترک کردند و به تظاهرکنندگانی که در مرکز شهر تجمع کرده بودند، از جمله اعضای اتحادیه‌های کارگری و احزاب سیاسی مخالف پیوستند.

سقوط ارزش ین ژاپن 
تصمیم بانک مرکزی ژاپن در روز جمعه برای بدون تغییر نگه داشتن نرخ‌های بهرۀ فوق‌العاده پایین خود و خودداری از اقدامی برای افزایش دوباره ارزش ین، باعث شد که ارزش پول واحد این کشور در برابر دلار، به پایین‌ترین حد در 34 سال اخیر برسد. البته تصمیم روز جمعه این بانک برای حفظ نرخ معیار بین صفر تا 0.1 درصد، از پیش هم قابل انتظار بود و بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که این «شرایط مالی تطبیقی فعلا حفظ خواهد شد». کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته گفته بود که اگر سقوط ارزش ین «آنقدر زیاد شود که نتوان نادیده گرفت». آنگاه بانک مرکزی احتمالا سیاست پولی خود را تغییر می‌دهد. اگرچه ین ضعیف‌تر برای صادرکنندگان ژاپنی بهتر است اما قیمت واردات را بالا می‌برد. بر همین اساس حدود ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه به وقت محلی، هر دلار آمریکا به بهای 156.70 ین داد و ستد شد.

یک غیرنظامی اسرائیلی در حمله موشکی حزب‌الله لبنان کشته شد
اسرائیل می‌گوید یک غیرنظامی اسرائیلی که قراردادی پیمانکاری با ارتش این کشور داشته است در حمله شبانه حزب‌الله با موشک ضدتانک به منطقه کشتزارهای شبعا در مرز لبنان کشته شده است. هویت این مرد شریف سعاد، ساکن شهر بادیه‌نشین سلامه در نزدیکی شهر کرمیئیل اعلام شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در زمان وقوع حمله موشکی، سعاد در حال انجام «فعالیت زیرساختی» برای ارتش اسرائیل در منطقه شبعا بوده است. حزب الله پیشتر گفته بود که دو خودروی ارتش اسرائیل را در منطقه هدف قرار داده است. مرگ سعاد اندکی پس از اصابت یکی از دو موشک ضدتانک به خودروی وی اعلام شد.

بازداشت یکی از وزرای دولت زلنسکی
دادستانان در اوکراین روز جمعه اعلام کردند که:«میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور به ظن «فساد مالی» در بازداشت به سر می‌برد.»دستگیری این عضو دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در چهارچوب تحقیق در یک پرونده فساد مالی چند میلیون دلاری صورت گرفت. هنوز جزئیات بیشتری در مورد خبر بازداشت وزیر کشاورزی اوکراین منتشر نشده است. او این هفته برای کناره‌گیری از مقامش اعلام آمادگی کرد و وعده داد که با مقام‌های مسئول در پرونده همکاری خواهد کرد.

آمریکا ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه را آغاز کرد
آسوشیتدپرس بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای از ساخت‌ یک اسکله بزرگ در سواحل غزه خبر داد. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به‌زودی ساخت یک اسکله در سواحل غزه را برای ارسال کمک‌های ضروری به ساکنان این باریکه آغاز خواهد کرد. یک مقام ارشد نظامی آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که:«کشورش قصد دارد ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را از طریق دریا از اوایل ماه مه آغاز کند».

باران‌های سیل آسا در پرجمعیت‌ترین استان چین
باران‌های سیل‌سا در گوانگدونگ پرجمعیت‌ترین استان جنوبی چین این کشور را در حالت هشدار وضعیت قرمز قرار داد. چین در بعدازظهر سه‌شنبه این هشدار قرمز را لغو کرد، با این حال باران‌های سیل آسای مرگبار منجر به تخلیه بیش از صدهزار نفر از ساکنان پرجمعیت‌ترین استان آن شد. این هشدار که به عنوان بالاترین سطح در این کشور شناخته می‌شود، از ساعت 3 صبح به وقت گرینویچ در شهر شنژن در مرز هنگ کنگ با 17.7 میلیون نفر به اجرا درآمد. از روز پنجشنبه، باران های سیل آسا در استان گوانگدونگ، پرجمعیت ترین استان چین با 127 میلیون نفر و نماد قدرت تولیدی چین با ده‌ها هزار کارخانه صادرات محور این شهر را درگیر کرده بود. این باران ها تا کنون حداقل 4 نفر کشته بر جای گذشته است.

کشف یک گور دسته جمعی در بیمارستان «ناصر» غزه
سازمان «دفاع غیر نظامی فلسطینی» در غزه از بیرون کشیدن 283 پیکر از یک گور جمعی در بیمارستان «ناصر» در خان یونس در جنوب نوار غزه خبر داد. این سازمان می‌گوید برخی از این افراد در جریان محاصره بیمارستان توسط نیروهای ارتش اسرائیل و برخی در جریان یورش ماه گذشته این ارتش به بیمارستان کشته شدند. درپی عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از خان‌ یونس مردم با هدف جستجوی پیکر و دفن عزیزانشان در گورهای دائمی به محوطه این بیمارستان بازگشتند. محمود باسل، سخنگوی سازمان دفاع غیرنظامی فلسطینی در غزه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که این افراد به دست سربازان اسرائیلی به قتل رسیده‌اند. او همچنین افزود که برخی از این افراد شکنجه شده بودند. باسل گفت: «مشکلاتی در فرآیند شناسایی این افراد وجود دارد، با این حال سازمان دفاع غیرنظامی فلسطینی به تلاش خود ادامه می‌دهد.»

دادگاهی در روسیه سخنگوی شرکت آمریکایی متا را غیابا محکوم کرد
آسوشیتدپرس به نقل از یک پایگاه خبری مستقل روسی به نام مدیازونا گزارش داد که دادگاهی در روسیه روز دوشنبه اندی استون، سخنگوی شرکت آمریکایی «متا» را به اتهام توجیه کردن مقوله تروریسم محکوم کرده و در یک محاکمه اجمالی غیابی برایش حکم شش سال زندان و چهار سال محرومیت از مدیریت وب‌سایت‌های مختلف صادر کرد.شرکت فناورانه متا مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است.به گفته این نشریه، اتهامات آقای استون، مدیر روابط عمومی متا، در پیوند با اظهارات وی در سال 2022 پس از تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در 24 فوریه همان سال بوده است. اندی استون در آن زمان، به طور موقت تغییراتی را در سیاستگذاری این شرکت در خصوص مجاز شمردن برخی مصادیق نفرت‌پراکنانه اعلام کرد. از جمله آن‌ها «شکل‌هایی از بیان مباحث سیاسی بود که در حالت عادی قوانین [متا] را نقض می‌کنند.» برای مثال وی سخنان خشونت‌آمیزی همچون «مرگ بر مهاجمان روسی» را مجاز اعلام کرده بود. سخنگوی شرکت متا در آمریکا مستقر است.

شلیک 35 موشک به شمال اسرائیل توسط حزب الله
بر اساس اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل، حدود 35 موشک در حال عبور از حریم هوایی اسرائیل در منطقه عین زیتیم در شمال صفد شهری واقع در شمال اسرائیل شناسایی شد. تلفات جانی گزارش نشده است، اما نیروهای اسرائیلی بلافاصله به منبع تیراندازی پاسخ دادند.ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه پس از این حمله موشکی به حریم هوایی اسرائیل، زیرساخت‌های حزب الله را در جنوب لبنان هدف قرار داد. حزب الله لبنان درحال بررسی خسارات وارده احتمالی به اسرائیل است. اقدامات اخیر منتسب به حزب الله شامل چهار عملیات در پایگاه‌های «رویسات العالم» و «حنیطه» و نیز استقرار دستگاه های جاسوسی در الوزانی است. اوایل روز دوشنبه، حمله اسرائیل به خانه‌ای در منطقه سریفا نیز منجر به زخمی شدن دو نفر شد. حملات دیگر اسرائیل در مناطق جزین و دیر میماس گزارش شده است که همزمان با افزایش سطح هشدار اسرائیل در عید پسح یهودیان بود.

تصویب قانون ضد ایرانی توسط مجلس نمایندگان آمریکا
تصویب قانون ضد ایرانی توسط مجلس نمایندگان آمریکا: مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکردهای خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن 21» را به تصویب رساند. به گزارش ایلنا، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکردهای خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن 21» را به تصویب رساند. «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گذشته چندین طرح ضدایرانی را ذیل بسته «قانون صلح قرن 21» ارائه کرده بود. وی با تکرار برخی ادعاها در این باره گفت: «برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم». شماری طرح ضدایرانی از جمله تحریم خریداران نفت ایران و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در چارچوب این بسته قرار دارند. مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا به تصویب مجلس سنا برسد و پس از آن رئیس جمهوری آمریکا با امضای خود آن را اجرایی کند.

پرونده احیای برجام روی میز بایدن
پرونده احیای برجام روی میز بایدن: رمان امروز-سرویس دیپلماسی: شنیده ها از منابع دیپلماتیک حاکی از این است که پس از تنش های اخیر در منطقه و مطرح شدن برخی شائبه ها، جو بایدن همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه می‌دارد و در نظر دارد تا توافق برای جلوگیری ایران از تولید سلاح‌ های هسته‌ای به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را احیا کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته ای با ایران است یا خیر، گفت: «همانطور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه [آنتونی بلینکن] به صراحت گفته اند، ایالات متحده به هر طریقی تضمین خواهد کرد که ایران هرگز سلاح هسته ای نخواهد داشت. بی شک جو بایدن همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه می‌دارد و در نظر دارد تا توافق برای جلوگیری ایران از تولید سلاح‌ های هسته‌ای به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را احیا کند.

گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی از تنش دیدار نتانیاهو و وزیر امورخارجه آلمان در تل آویو
تهران-ایرنا- شبکه 13 رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب، جزییات تنش میان بنیامین نتانیاهو با وزیر امور خارجه آلمان که به تازگی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، فاش ساخت. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، مجری شبکه 13 رژیم صهیونیستی به دیدار آنالنا بربوک با نتانیاهو پرداخت که با تنش همراه بوده است. براساس گزارش این شبکه خبری، بربوک به نتانیاهو گفته که گرسنگی در غزه وجود دارد و شما به عنوان رهبران اسرائیل، گرسنگی در غزه را هدایت می‌کنید. شبکه 13 رژیم صهیونیستی اضافه کرد: وزیر امورخارجه آلمان ادامه می‌دهد که گرسنگی در غزه فاجعه آمیز است و خطاب به نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که می‌توانم در گوشی همراهم، تصاویر کودکان گرسنه در غزه را به شما نشان دهم. براساس این گزارش، نتانیاهو خطاب به بربوک می‌گوید که گوشی‌ات را بذار داخل، هیچ گرسنگی در نوار غزه وجود ندارد، ما شرایط را زیر نظر داریم. شبکه 13 رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: وزیر امورخارجه آلمان درحالی که تصاویر و فیلم‌هایی که نتانیاهو و نمایندگان وی به او نشان می‌دهند، دنبال می‌کند و لبخند می‌زند و می‌گوید: توصیه می‌کنم که دیگر عکس‌های این سواحل پر از آدم و بازار را [به کسی دیگر] نشان ندهید، چرا که اینها شرایط واقعی غزه را توصیف نمی کند که در آن گرسنگی بیداد می‌کند. شبکه 13 رژیم صهیونیستی در پایان از عصبانت نتانیاهو چنین نتیجه‌گیری کرده که این فشار غرب بر اسرائیل و نیز تصویری از شرایط سیاسی و دیپلماتیکی است که در روزها و هفته‌های گذشته بر تل آویو حاکم است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حلقه مفقوده شفافیت

نگین‌های کابینه

کابینه پایتخت

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: می توان فقر را مهار کرد

ما تشنگان قدرتیم

حضور مسعود پزشکیان بیشتر به نفع نظام بود

هزینه ناتوانی حاکمیت در کنترل اتباع خارجی را مردم می پردازند.

فرش

پی‌آمدهای اقتصادی- اجتماعی هوش مصنوعی و ضرورت سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار

آیا هر آبی قابل نوشیدن است؟!

پلاستیک‌ها چگونه ما را مسموم می‌کنند؟

مشارکت سیاسی زنان، توسعه و دموکراسی

زنان مدرن در جامعه ایرانی

تحلیل معرفت شناسانه از ملازمه و ماهیت عدالت و دموکراسی

جهانی بیندیشیم ، وطنی عمل کنیم

کارکرد نظم

« چند بحران اجتماعی مهم در ایران امروز »

جهان در هفته‌ای که گذشت (83)

رؤیای فلسطین

قلعه بهستان

چاندوی قهرمان

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ادامه جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکل‌ها و نهادهای مدنی در استان‌ها

لغو برنامه کلاب هاوسی گفتگوی انتقادی با کنشگران سیاسی مقیم خارج از ایران

سومین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی آماده چاپ شد.

دفتر سیاسی حزب عملکرد حزب در انتخابات و رابطه حزب با دولت پزشکیان را بررسی کرد

دولت پزشکیان و مسأله مهاجران ایران

بعد از مسعود کجای تاریخ ایستاده‌ایم

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

نامه به رئیس جمهورم

پایان کار رسمی ستاد ها ی انتخاباتی

سایه‌ی `` نور `` در شهر

فلسفه ی وجودی حزب اراده ملت ایران

ساختارمندی فعالیت های سیاسی و ضرورت توان افزایی احزاب

بنیانهای سوسیال دموکراسی

بررسی دیدگاه هانا آرنت درباره خشونت و مشروعیت

جهان در هفته‌ای که گذشت (82)

ذهن قصه گوی انسان

رویشِ لاله هایِ سفید در دشتِ غم

معرفی اثر داستانی”یک مرد”نوشته اکبر صمدی اردبیلی

حزب اراده ملت دو برنامه پیشنهادی خویش را تسلیم دولت چهاردهم نمود

شروع جلسات نقد و بررسی عملکرد ستاد تشکلها و نهادهای مدنی در استانها

معرفی هشت نفر از اعضا ارشد حزب برای تصدی مسئولیت به دولت چهاردهم

تشکیل کارگروه تدوین سند مطالبات اقوام

آسبادهای نشتیفان

صعود به کازبک

به مناسبت روز خبرنگار

بعد از مسعود

پیروزی پزشکیان؛ جلوه‌گریِ سوسیال دموکراسی