به بهانه طلب صلح در خاورمیانه گزارش

به بهانه طلب صلح در خاورمیانه

  بزرگنمایی:
با توجه به تنش های مختلف در خاورمیانه و از بین بردن هم نوعان خود به جهت انتقام و یا بازدارندگی، که موجب آسیب و رنج شده است، موضوع طلب بخشایش ضرورت می یابد. لذا جهت شناخت عمیق مفهوم بخشایش تورقی به کتاب «جهان وطنی و بخشایش، اثر ژاک دریدا» زدم، به امید آنکه موثر واقع آید.

فاطمه قدم 
با توجه به تنش  های مختلف در خاورمیانه و از بین بردن هم  نوعان خود به جهت انتقام و یا بازدارندگی، که موجب آسیب و رنج شده است، موضوع طلب بخشایش ضرورت می  یابد. لذا جهت شناخت عمیق مفهوم بخشایش تورقی به کتاب «جهان  وطنی و بخشایش، اثر ژاک دریدا» زدم، به امید آنکه موثر واقع آید.
 به نظر دریدا بخشش حقیقی عبارت است از بخشیدن امور نابخشودنی. همچنین از نگاه دریدا اگر بخشایش صرفا امور بخشودنی را ببخشد، درآن صورت ایده بخشایش از بین می  رود. بخشایش باید شامل هر تلاشی باشد تا امور نابخشودنی را ببخشد، چه سبوعیت آپارتاید، چه بی  رحمی یهود کشی (دریدا، 1398: 68).
دریدا می  گوید گرچه ردپای طلب بخشایش توسط جنایتکاران جنایت علیه بشریت در میراث ادیان ابراهیمی به چشم می -خورد، تا مجرم با اعتراف به جرم، خواستار بخشایش نامشروط، بزرگوارانه، بی  حد و مرز و غیرسودجویانه باشد، اما چیزی که شگفت  آور است، شیوه  ای است که سنت اخلاقی ابراهیمی که در آن بخشایش مفهوم مرکزی است و پایه و اساس سه دین توحیدی می  باشد، کم و بیش در قالبی سکولار خود را جهانی کرده است.
ما در جهانی زندگی می  کنیم که به طور روز افزونی بخشایش طلب می  شود و این روند جهانی  شدن طلب بخشایش را در دولت های فاقد مذهب و سکولار چون کره و ژاپن نیز شاهدیم که به  طور حتم منافع سیاسی است که این دولت  های فاقد مذهب را به طلب بخشایش سوق می  دهد نه مذهب (دریدا،  1398: 54-55).
دریدا باور دارد که در همه عرصه  های ژئوپلتیک، واژه بخشیدن مورد سوء استفاده زیادی قرار گرفته است، زیرا با مذاکرات کم و بیش شناخته شده یا بده  بستان  های حساب شده و یا شرایط سیاسی سر و کار دارد، وی تاکید دارد که امر نابخشودنی را باید بی قید وشرط و بده بستان  ها، شرایط و یا مذاکرات؛ بخشید تا بخشایش ناب باشد (دریدا، 1398: 65-66).
این فیلسوف باور دارد که امر نابخشودنی وجود دارد. اما در حقیقت آیا این امور تنها چیزی نیست که باید بخشود؟ تنها چیزی که بخشایش را ایجاب می کند؟ اگر کسی صرفا آمادگی بخشودن چیزی را داشته باشد، بخشودن چیزی که قابل بخشایش است، همان که کلیسا آن را  گناه قابل اغماض می  نامد؛ در آن صورت درست ایده بخشایش از بین می  رود. اگر چیزی برای بخشودن وجود داشته باشد همان است که در زبان مذهبی به آن گناه کبیره، یا بدترین نوع گناه، جنایت یا ایذایی نابخشودنی می گویند. پس بخشایش باید بتواند امور نابخشودنی یا همان گناه کبیره کلیسا را ببخشد، یعنی امر ناممکن را ببخشد (دریدا، 1398: 57).

منابع: دریدا، (1398)، جهان وطنی و بخشایش، ترجمه امیرهوشنگ افتخاری  راد، چاپ سوم، تهران، انتشارات گام نو.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور