علی اکبر مختاری روزنامه نگار و فعال سیاسی

چهل سالگی انقلاب

چهل سالگی انقلاب

  بزرگنمایی:





حزب سیاسی در چند سده اخیر، مفهوم مدرنی یافته است. در این مفهوم جدید، حزب دارای چهار رکن است:
این روزها با فرا رسیدن بهمن ماه اغلب نهادها و سازمانها در تکاپوی جشن انقلاب هستند و در رسانه‌ها و فضای مجازی ارزیابی‌های مختلفی در خصوص سپری شدن چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی و عملکرد نظام سیاسی بیان می‌شود. بدون شک هرانقلاب یا نهضت سیاسی با ایدئولوژی و اندیشه‌ای که از سوی رهبران جنبش ارائه می‌گردد با ملاحظات مکانی و زمانی، فراز و فرودهایی را تجربه خواهد کرد و مراحل مبارزه، تثبیت و شکوفایی را طی خواهد کرد. میزان تدبیر و هوشمندی رهبران نهضت و فرهنگ سیاسی جامعه و همراهی توده در رسیدن به اهداف و آرمانهای اولیه تعیین کننده و حیاتی می‌باشد. چهل سالگی در فرهنگ سنتی و دینی ما مرحله پختگی و بلوغ و شکوفایی است و امروز نیاز داریم با مداقه درساختار و رفتار نظام سیاسی، مطلوبیت و کارایی نظام جمهوری اسلامی را مورد واکاوی قرار دهیم و بفهمیم و بدانیم نظام سیاسی در ایران پس از چهل سال به لحاظ شایستگی‌های یک ساختار سیاسی مطلوب به مرحله پختگی و بلوغ و شکوفایی رسیده است یا خیر؟
اولین چیزی که به نظر نگارنده مهم است اینکه چون در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم و دولت مدرن داریم نگاه ما به سیاست و حکومت نگاهی سنتی و عاطفی نباشد بلکه با رویکردی مدرن و تخصص گرایی، حوزهای زندگی را تفکیک کنیم. باید مرزبندی‌های بین حوزه خصوصی و عمومی با حوزه حکومت پررنگ شود. منظور از دسته بندی وتفکیک، ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین نیست بلکه رهایی ازآسیبها و مضراتی است که بسبب درهم بودن و ترکیب نقشها و مسئولیتها در این چهار دهه تجربه شده است و امروز نیاز داریم به دور از تقدس گرایی و افسون مفاهیمی چون حاکمان و محکومان را در کنار هم به نسبت قدرت و اختیاراتشان باز تعریف کنیم. اینک پس از چهل سال عملکرد هربخش از ساختار سیاسی به میزان قدرت و اختیاراتی که برای تصمیم گیری دارد مرتبط نیست، شفافیت و پاسخگویی وجود ندارد و بیشتر فرار مسئولیت به بهانه مصلحت و فشار نهادهای قدرت در رفتار سیاسی مسئولین دیده می‌شود. حقیقت غیر قابل انکار اینست که دوران فریب افکار عمومی و توجیه کردن بی مدیریتی با پناه گرفتن درپس قضا و قدر و نیروهای متافیزیکی و توطئه‌های دشمن به سرآمده است و ضرورت دارد به میزان قدرتی که هریک از افراد و نهادها دارند از آنان سؤال شود و باید پاسخگو باشند.
نکته بعدی اهداف و آرمانهای انقلابیون در سال 57 است. سؤال اساسی و مهم اینست که توده و نخبگان برای چه اهداف و شعارهایی به مبارزه پرداختند و رژیم پهلوی را سرنگون کردند. شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی یکی از شعارها و اهداف اصلی انقلابیون بود و در کنار آن اسلامی سازی، کمک به محرومین وتحقق عدالت اجتماعی منظور و مقصود جمعیتهای میلیونی بود که در آن سالها به تظاهرات بر علیه شاه به خیابان‌ها می‌آمدند و هزاران نفر برای این آرمان به شهادت رسیدند. امروز باید تأمل کرد و دقیق‌تر شد که در چهل سالگی انقلاب به چه اندازه و با چه کیفیتی آن آرمانها و شعارها تحقق یافته است. ضرورت دارد از حاکمان بپرسیم که چرا در موضوع استقلال ناموزونی و عدم تعادل وجود دارد استقلال فقط در وجه نظامی و امنیتی آن اینگونه پررنگ و فراگیر شده است و ما استقلال اقتصادی نداریم پس از اینهمه آزمون و خطا چرا نباید یک راهبرد و برنامه بنیانی در اقتصاد داشته باشیم تا با تهدید یک شخص یا دولتی اینگونه با فقر و فلاکت و بحران روبه رو نشویم و همه آرمان و آرزوی ما به سیر کردن شکم افراد جامعه و دوام آوردن خلاصه نشود و بنیان نظام سیاسی را تهدید نکند. اگر جمهوری اسلامی با منطق اسلام ناب محمدی بنیان شده است چرا رحمت و الفت محمدی و علوی با سیاست خارجی و تصمیمات ما عجین نیست و ایران هراسی و دشمنی نسبت به ایران افزایش یافته است. همه شعارها و آرمانهای انقلاب به درگیری همیشگی با قدرتهای بین المللی خلاصه شده است.
نکته دیگر در خصوص شیوه حکمرانی است. حکمرانی مطلوب در نظام حزبی و افزایش نظارت مردم در قالب احزاب معنا و مفهوم پیدا می‌کند. پس از تثبیت انقلاب اسلامی و پایان یافتن جنگ و عبور از بحرانهای امنیتی ضرورت داشت روش حکمرانی حزبی در دستور کار قرار گیرد و نظارت، شایسته سالاری و توزیع قدرت سیاسی در بین نخبگان و مردم نهادینه شود. ولی متأسفانه هم اینک تعیین‌کنندگی در سیاست توسط افراد و با حکمرانی باندی و محفلی بر اساس میزان ارتباط با نسل اول انقلاب تعریف می‌شود.
بنابراین با توجه به پیروزی‌ها و تجربه‌های فراوانی که نخبگان اجرایی در این چهل سال از شیوه اداره حکومت بر پایه مکتب اسلام و مذهب شیعه کسب کرده‌اند کمبودها و نواقص بسیاری در سیستم سیاسی به لحاظ شعارها و آرمان‌هایی که از ابتدای انقلاب تعریف‌شده مشاهده می‌شود و انقلاب اسلامی به لحاظ حکومت‌داری مطلوب به بلوغ و پختگی نرسیده است و همچنان از نواقص سپهر سیاسی و عدم بهره‌گیری از شیوه‌های علمی مدیریت سیاسی رنج می‌برد و ضرورت دارد با عزم ملی و همگانی، مفاهیم، روش‌ها و ساختارها بازتعریف شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه