سیاست به زبان خودمانی - 39 (سیاسی نبودن سمن ها) صفحه آخر

  بزرگنمایی:
در مقدمه شاید لازم باشد دو عبارت را مروری کنیم. (NGO) یا سازمان غیردولتی که در اسناد بالادستی ایران به سمن (سازمان مردم نهاد) برگردانده شده، بدیهی است در این برگردان، از اهمیت غیردولتی بودن آن کاسته‌اند.

این یادداشت را در واکنش به توصیه‌ی «سیاسی نبودن» در برخی حوزه‌ها نوشته‌ایم.

در مقدمه شاید لازم باشد دو عبارت را مروری کنیم. (NGO) یا سازمان غیردولتی که در اسناد بالادستی ایران به سمن (سازمان مردم نهاد) برگردانده شده، بدیهی است در این برگردان، از اهمیت غیردولتی بودن آن کاسته‌اند.

حالا اصل حرف ما؛

در تعدادی از کشورهای جهان، حکومت‌ها و دولتها علیه مشارکت سیاسیِ سازمان‌های غیردولتی صحبت می‌کنند. در همین سال‌های اخیر، در چندین کشور از جمله آذربایجان، اکوادور، اتیوپی، قزاقستان و ونزوئلا، پیشنهادات یا مصوباتی در مورد محدودیت فعالین و نهادهای مدنی در مشارکت سیاسی صورت گرفته. آنها از این راه، برای ایجاد محدودیت‌ بر فعالیت سمن‌ها بهانه فراهم می‌کنند.

در ایران هم، اصل «غیرسیاسی بودن» سمن‌ها آنچنان از سوی نهادهای دولتیِ مجوزدهنده و ناظر به سمنها تاکید شده که این فعالین هم، چنین شرطی را بعنوان یک اصل مهم در تعریف و تفسیر خود، باور کرده‌اند!

چنین نگاهی باعث شده که پیوند مهم و تأثیرگذار بین فعالین سیاسی و دیگر حوزه‌های مدنی، دشوار و گاه ناممکن گردد و صفحه موزاییکی جامعه مدنی شکل نگیرد. این درحالیست که بخشی از فعالیت اجتماعی‌فرهنگی این تشکل‌ها مانند نیازهای حوزه سلامت، حقوق، محیط‌زیست یا نیکوکارانه، ناگزیر از کانال سیاست پیش می‌رود و ارایه پیشنهادات برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی که دغدغه سازمانهای مردم‌نهاد است، از مسیر ارتباط و تعامل و چانه‌زنی با سیاسیون محقق می‌گردد.

در چالش سیاسی بودن یا نبودن سمن‌ها، مهم اینست که این مجموعه‌ها وابستگی فلج کننده مالی و تشکیلاتی به چهره‌ها و جریانات سیاسی پیدا نکنند و یا به قیمت حمایت و همراهی از سیاستمداران، منشورهای اخلاقی و مانیفست‌ها و اساسنامه‌های خود را زیر پا نگذارند.

از همه مهمتر اینکه تشکل خود را به عنوانِ ابزاری در خدمتِ کسب قدرت سیاسی اعضا و مدیران مجموعه تبدیل نکنند یا با عنوان تشکیلات خود در کارزارهای انتخاباتی شور به پا نکنند؛ وگرنه ارتباط با نهادهای سیاسی، انتقال تجارب، آسیب‌شناسی مشکلات و هم‌اندیشی‌ها و همکاری‌های راهبردی با آنها، آسیبی به ماهیت سمن‌ها نمی‌زند.

در غیر این حالات، تجویز و اصرار بر  «غیرسیاسی بودن» سمن‌ها بیش از آنکه این نهادهای مدنی را از تهدیدات و انحرافات سیاست مصون نگه دارد، محدوده اثر و فرصت نفوذ آنها را کم و ناقص میکند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه