رضا قاسم پور مسئول کمیته فرهنگی حزب اراده ملت ایران

به مناسبت روز جهانی معلم

  بزرگنمایی:


معلم جهانی
معلم جهانی معلمی است که:
اولاً: مختصات زمانی، مکانی و فرهنگی محل زندگی خود را به‌درستی درک کرده و با فکری جهانی کارکردی منطقه‌ای و بومی داشته باشد.
ثانیاً: ً بجای آموزش صرفِ ایده‌ها و قوانین کهنه و تلنبار کردن محفوظات در مخیله مخاطب خود، روش فکر کردن را بیاموزد.
یک معلم خلاق برای هر مشکلی یا راه و روشی در آستین دارد و یا با مشارکت دانش‌آموزانش راهی (هرچند کوره‌راه) خواهد ساخت.
ثالثاً: از مهم‌ترین مشکلات جامعه کنونی بشر ناتوانی دانش‌آموزان در ارتباط‌گیری با همسالان و مهم‌تر از آن برقراری ارتباطی مناسب با اجتماع پیرامونی خویش است. معلم جهانی معلمی است که توانایی و مهارت ارتباط با اجتماع را در عمل به مخاطبانش آموزش دهد.
رابعاً:  شیوه سنتی معلم محوری، سخنرانی یک‌طرفه و مونولوگ بودن معلم سپری شده است. معلم جهانی کسی است که کلاس داریش دوطرفه، مشارکتی و به قولی دیالوگ- محور است. در این روش معلم عقل کل و محور آموزش نیست، محور آموزش مدرسه محوری است نه معلم محوری و نه حتی دانش‌آموز محوری.
خامساً: و بالاخره معلمی در مختصات جهانی گلوبالیزیشن، معلمی است که خود همواره در حال مطالعه و آموزش ضمن خدمت است (البته نه ضمن ذلت!) تفاوت‌های-فردی را می‌شناسد و همگان را با یک چوب نمی‌راند. با توجه به اقتضائات محیطی و الزامات محاطی به آموزش-آزادانه مخاطبان بها می‌دهد و ....
جهان معلمی
جهان پیرامونی یک معلم و جهان‌بینی معلمان، از منطقه‌ای نسبت به مناطق دیگر، از فرهنگی نسبت به فرهنگ‌ها و حتی زبان‌ها و ادیان دیگر متفاوت، متنافر و بعضاً متقاطع است.فصل مشترک مشکلات معلمان در گستره جهانی در دو بخش خلاصه می‌شود:
منزلت معلم، معیشت معلم
منزلت و معیشت در ارتباطی دوطرفه و تنگاتنگ با یکدیگرند و البته نوسان و ضریب رضایتمندی معلمان دامنه طولانی دارد. در مناطق توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، معلمان به خاطر تأمین شغلی و مالی و همچنین توانمندی و مهارت‌های حرفه‌ای خود از منزلت قابل‌توجهی برخوردارند. البته بگذریم از خزعبلاتی که در خصوص معلمان ردوبدل می‌شود مثلاً این‌که در فلان کشور اروپایی دو گروه در پشت چراغ‌قرمز متوقف نیستند: پلیس و معلم!
در ک شورهای جهان سوم معلمان وضعیت مشقت‌بار مالی و وضعیت تحقیرآمیز منزلتی را تحمل می‌کنند. در این کشورها عموماً نگرش به آ.پ ایدئولوژیک بوده و در استخدام معلمان به تنها چیزی که توجه نمی‌شود مهارت‌های حرفه‌ای است؛ معلمان عموماً چندشغله، بی‌انگیزه و فاقد سواد روز بوده و به خاطر چند شخصیتی بودن خودشان مشابهین خود را تربیت می‌کنند. در این کشورها سرمایه‌گذاری روی آموزش‌وپرورش به‌مثابه بر باد دادن بودجه تلقی می‌شود و آ.پ هرگز در اولویت دولت‌ها و نظامات مستقر نیست.محتوای کتب درسی کهنه و غیرکاربردی بوده و سیستم آموزش‌وپرورش معمولاً سانترالیستی و مرکزگراست، برعکس کشورهای توسعه‌یافته (فدرالیسم فرهنگی)
سخن آخر:
ما معلمان باید در کنار استیفای تمام و کمال حقوق به حقِ خود از مجاری قانونی در نظامات مستقر به توانمندسازی حرفه‌ای خود توجه شایسته و بایسته داشته باشیم. یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون‌وسطی! 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

نقش و جایگاه شوراهای شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی

چرا مدیریت شهری

شهر دیروز، شهر امروز و شهر فردا

آزمون های قبل ورود به شورا، منجر به بهبود کیفیت مدیریت شهر میشود

دیدگاه های نوین مدیریت شهری پایدار

شهر و لزوم تحلیل آن

برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری: اصول و چالش‌ها

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری: تعریف، تحلیل و راهکارهای مداخله

شاخص‌های اقتصادی شهری و بودجه‌بندی شهرداری‌ها: اصول و اهمیت

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

شوراهای اسلامی شهر و روستا: ساز و کار مشارکت مردم در مدیریت شهری

فناوری در مدیریت شهری

حمل‌ونقل شهری: مفاهیم، سیر تحول و انواع سیستم‌ها

دیپلماسی شهری: راهکاری برای ورود شهرها به عرصه بین‌الملل

مراحل هشت گانه برنامه ریزی شهری

دولت چهاردهم چه کارهائی می‌تواند بکند؟

بر در ارباب بی‌مروت قدرت

پدیدارشناسی جنگ

چگونه سوسیال دموکرات شدم

استرس شغلی در کارگران

رنگین کمان مدارس در ایران

ورودهای غیر مجاز

کیک محبوب یک‌ پرستار

وقتی مطالبه ای باشد، دولت تلاش خواهد کرد تا پاسخی فراهم کند

سند چشم انداز ایران

روایت و پند

نعمت خرسندی و درویشی

بیانیه روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم

مزایای انتخاب یک مدیر بومی برای محیط زیست

نحیف، مثل تاریخ!

بالکن رسوایی

کلیسای وانک

جهان در هفته‌ای که گذشت (86)

مجمع عمومی سالیانه حزب اراده ملت ایران

شورای شهر با حاما

حاما نیوز در اینستاگرام فعال شد

مجموعه چهار جلدی کتاب‌های سازوکار حزبی منتشر شد

سه‌شنبه‌های گفت‌وگو

اندر احوالات گفتگوهای ما

نقشه راه

دین

تبیعض جنسیتی و فمنیسم

تبعیض جنسیتی و فمنیسیم2

الزامات «گفت‌وگوی نتیجه‌بخش»

دین و سکولاریسم

خروج افغان‌ها

ازدواج

ازدواج 2

جنگ در منطقه

مقاومت در منطقه