آخرین مطالب

نداهایی از سال‌های بردگی معرفی و پیشنهاد

نداهایی از سال‌های بردگی

  بزرگنمایی:
بزرگترین کمک خلاقانه به موسیقی قومی و مردمی ایالات متحده امریکا کار سیاهان بود. زیرا آنها موسیقی را نشانه استقلال و اشتیاقشان به آزادی می‌ دانستند.

محمد هادی خوشکلام 
بزرگترین کمک خلاقانه به موسیقی قومی و مردمی ایالات متحده امریکا کار سیاهان بود. زیرا آنها موسیقی را نشانه استقلال و اشتیاقشان به آزادی می‌ دانستند.
موسیقی‌ که بردگان سیاه از آفریقا با خود آوردند و توانستند کلام و موسیقی سرودهای مذهبی رایج در خاک آمریکا را به خود جذب کنند و تغییر دهد. و به آفرینش انبوه شگفت آور آوازهای مذهبی در فاصله سال‌های 1830 و 1860 یعنی در دورانی که مبارزه علیه برده ‌داری شدت بیشتری پیدا می‌کرد انجامید.
آوازهای مذهبی موسیقی مذهبی مردمی بود و مذهب را با ارزش و معنی ‌دار می‌ دانست. بردگان بیان انسانیت خودشان از طریق این موسیقی و شعر را گامی مبارزه جویانه و تاییدی بر همبستگی خویش می‌دانستند.
آوازهای مذهبی در زمره علائم پیام‌های آزادی و آوازهای هنگام نبرد نیز بود و درخواست آزادی خود مرحله‌ ای بود که در بطن آزادی به دست آمده بود. همین ویژگی آوازهای مزبور را به دوست داشتنی‌ ترین موسیقی قومی جدید در میان همه مردم تبدیل کرد. ولی موسیقی باخ که در سطحی دیگر قرار داشت تجارب چند جانبه به دست آمده از زندگی واقعی را در چهارچوبی مذهبی به زبان موسیقی بیان می‌کرد.
تا اواخر سده نوزدهم آوازهای مذهبی گردآوری نشده بود و مردم آمریکا و جهانیان زیبایی‌ های آن را ندیده بودند. در آن روزها شکل‌های جدیدی از موسیقی خلاقانه در میان سیاهان که به پیکار با شکل‌های جدید ستم اجتماعی برخاسته بودند، در راه تکامل به پیش می‌رفت. این شکل‌های جدید، آوازهای انجیلی کلیساهای سیاهان و موسیقی غیر کلیسایی بلوز بودند.
بلوز نوعی موسیقی قومی بود که همیشه از روی شکل ملودیک شعری و هارمونی باز شناخته  می‌ شود و به صورت آوازهای کامل و مشخص اجرا نمی‌ شود و زبانی بنیادین برای بداهه‌ خوانی و تولید و عرضه پیوسته آوازهای جدید به شمار می ‌رود.
این موسیقی ممکن است از بطن نداهایی که بردگان در مزارع می ‌شنیدند و آوازهایی که به هنگام کار می‌ خوانده‌ اند شکل گرفته باشد؛ ولی بلوز به صورت ترانه، موسیقی آواز خوان دوره گردی است که اسرار دلش را در سال‌ های کار اجباری پس از بر افتادن بردگی برای دیگران می‌ گشود، شکل گرفته است.
در نخستین سال ‌های سده بیستم موسیقی بلوز با موسیقی درخشان دیگری به نام رگتایم که آفریده نوازندگان و خنیاگران سیاه و عموماً بی ‌سواد بود ادغام شد و در پی آن پدیده جدیدی به نام جاز پای به میدان نهاد.
رگتایم نوعی موسیقی سازی برای رقص و مارش، گاهی برای پیانوی سولو، گاهی برای سازهای نوازندگان نظامی مانند کلارینت و طبل بود. چه در مارش چه در رقص رگتایم پر از ریتم مهیج و منقطع بود و نوازندگان مردمی حتی آهنگ ‌های ساده کلاسیک را با خصوصیات ملودیک ریتم‌های بلوز در می آمیختند. این موسیقی نیز مانند جاز بافتی چند صدایی پیدا کرد و بداهه نوازی به شیوه بلوز را در چهارچوب خود ممکن گردانید.
در نخستین سال‌ های سده بیستم، چاپ نشریات مربوط به موسیقی مردمی، به صنعتی بزرگ تبدیل شده بود و راه یافتن انواع پیانو و گرامافون به خانه‌ ها نیز تقاضا برای موسیقی را شدیداً افزایش داده بود. 
صنعت تولید و انتشار موسیقی مردمی که مرکزش در شهر نیویورک بود به «کوچه ماهی تابه حلبی» معروف شد. بچه‌های مهاجران ایرلندی، ایتالیایی و یهود، استعدادهایشان را در این مرکز می‌آزمودند. تاثیر جاز، نیرویی انفجاری به موسیقی مردمی بخشید و موجب نفوذ و گسترش آن در سراسر جهان شد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دیباچه

چگونه ما به پلاستیک نه گفتیم

گزارش برگزاری کلاس گروه پسماند کارگروه محیط زیست حاما

تأثیر نور و نورگیری طبیعی در خانه‌های جدید و نقش کانال‌های نوری در بهبود کیفیت فضاهای داخلی

زبان و فرهنگ ایرانی پشتوانه ی آموزش محیط زیست

چرا جمعیت گنجشکان کاهش یافته است؟

لزوم مدیریت پسماندهای پزشکی مطب ها و کلینیک های پراکنده در سطح شهر

بی خطر سازی کیک های باطله ی شهرک تخصصی روی زنجان جهت تولید محصولات دیگربا تاکید بر جنبه های حفاظت محیط زیست

اگر در ایران حزب سبزی شکل بگیرد حاما از اولین گروه‌هائی خواهد بود که تمایل دارد با این حزب ائتلاف نماید.

بحران آب در استان البرز و راهکارهای علمی برای حل آن

کارگروه محیط زیست حاما

باز هم در ضرورت حکمرانی حزبی

من خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می‌رود

ستیز با قدرت، ستیز حافظه با فراموشی است

دوگانه مسئولیت و امتیاز

سفر رئیس جمهور به خوزستان؛ امیدها و چالش‌ها

نهیلیسم؛پرتگاه یا فرصت

گفتمان چیست؟

بیایید فلسفه بورزیم

درخت پلونیا

احیای تالاب صالحیه؛ چالش ها و راهکارهای فراروی یک اکوسیستم در خطر

دوچرخه

تکریم بانوان در عرصه علم

دیکتاتورهای زندانی

باغ ناصر

اصول بنیادین و توسعه مارکسیسم

جهان در هفته‌ای که گذشت (89)

انتشار دو کتاب جدید از انتشارات حزب اراده ملت ایران

انتصاب جدید در حزب اراده ملت ایران

حسن اکبری بیرق سخنگو حزب شد

شورای اطلاع رسانی ( شارح) حاما

گزارش تصویری مجمع عمومی

وفاق ملی؛ تفاهم یا سرسپردگی؟

تعامل سازنده و برنامه‌ریزی کلان برای آینده حزب

استفاده از ظرفیت‌های قانون احزاب

درک درست از تحولات اما ضعف در بهره برداری

حزب اراده ملت ایران؛ حضور در انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات از دولت مسعود پزشکیان

ضرورت بازنگری در سیاست حزبی

چگونه حزب را مدیریت کنیم؟

ضرورت همسویی و بازتعریف راهبردهای حزب اراده ملت ایران

چگونه کار آفرینی کنیم؟

لزوم استفاده از احزاب در سیاستگذاری های دولت

حزب اراده ملت ایران؛ سهم در مسئولیت‌ها، رابطه با سایر احزاب اصلاح‌طلب و وظایف اعضا

“چالش‌ها و دغدغه‌های حزب اراده ملت ایران: از اصلاح‌طلبی تا آینده‌ای روشن برای جوانان”

داستان مکرر به حاشیه رفتن

حق برگزاری تجمعات، حق احزاب مطابق قانون اساسی

“بررسی وضعیت حزب اراده ملت ایران و راهکارهای آینده برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی”

بحران جاذبه در حزب و چالش‌های پیش‌رو

لزوم واکاوی خروج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

درآغاز: جستارگشایی