تحلیل؛

شورای نگهبان و وظایف فراموش شده سرمقاله

شورای نگهبان و وظایف فراموش شده

  بزرگنمایی:
تفسیرهای قانون اساسی از سوی این نهاد و نظارت شورای نگهبان بر انتخابات های مختلف و انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و اصول شرعی اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش نشریه حزب اراده ملت ایران، در این محتوا، تفسیرهای قانون اساسی از سوی این نهاد و  نظارت شورای نگهبان بر انتخابات های مختلف و  انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و اصول شرعی اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.
هفته گذشته موعد تغییر سه نفر از فقهای شورای نگهبان بود. از قبل بحث‌هایی پیرامون آقای احمد جنتی وجود داشت که ممکن است به علت کهولت سن در این سمت ابقا نشود اما این‌گونه نشد و رهبری نظام، مجدداً ایشان و دو نفر دیگر از اعضای شورای نگهبان (محمدرضا مدرسی یزدی و مهدی شب‌زنده‌دار) را در سمت‌های خویش ابقا نمود.
دررابطه‌ با این حکم و پیام‌های مترتب با آن در هفته گذشته بحث‌های زیادی صورت گرفت که اهم آن اشاره به کهولت سن آقای جنتی و تأکید مجدد مقام رهبری بر روال حرکتی ایشان می‌نمود.

هفته آینده نیز موعد تغییر سه نفر از حقوق‌دانان شورای نگهبان است که باید منتظر ماند و دید که رئیس قوه قضائیه چه کسانی را به مجلس معرفی می‌کند و بازخورد مجلس به ایشان چگونه است.

در میان بحث‌هایی که پیرامون این تغییرات رخ‌داده است چند نکته به نظر مغفول مانده و یا در سایه تغییر چهره‌ها گم شده است. شاید هم از فرط تاکیدات بی‌حاصل، دیگر موردعلاقه کنشگران و فعالین حقوقی و سیاسی نیست و کمتر به آنها توجه می‌شود.

  • اول اینکه اصلی‌ترین کارکرد شورای نگهبان، انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و اصول شرعی اسلام، تعریف شده است. به نظر این کارکرد دارای نقصی بنیادین است. ایران به‌عنوان یک کشور در جامعه جهانی و کشوری که در سازمان ملل متحد عضویت مستمر داشته است و بسیاری از کنوانسیون‌ها و عهدنامه‌های این سازمان را در بازه زمان پذیرفته و امضا کرده است باید نهادی برای انطباق قوانین خود با این کنوانسیون‌ها داشته باشد.
    ولی شورای نگهبان خصوصاً حقوق‌دانان آن هیچگاه از این منظر به قوانین مصوب مجلس نگاه نکرده‌اند و ازاین‌رو تعارضات بسیاری بین قوانین کشور و عهدنامه‌های پایه جهانی خصوصاً عهدنامه حقوق بشر و دو کنوانسیون الحاقی آن وجود دارد.
    به نظر شایسته است که علاوه بر دو مورد مصرح در قانون اساسی، شورای نگهبان به این حوزه نیز ورود کند و مانع از فاصله‌گیری قوانین مصوب مجالس ایران از عهدنامه‌های جهانی که میراث مشترک بشریت هستند، گردد.
  • دومین نکته‌ای که در مورد کارکرد شورای نگهبان می‌توان گفت بحث تفسیر قانون اساسی است. انتظار می‌رود که این نهاد با توجه به ذات قانون اساسی، اهداف بنیان‌گذاران انقلاب، خواست و مطالبه جامعه دیدگاهی بسیط نسبت به فصول مردم‌محور قانون اساسی داشته باشد و آن را مبنای تفسیر سایر بخش‌های قانون اساسی قرار دهد.
    آقایان عضو شورای نگهبان که هرکدام ید طولایی در بحث تفسیر دارند می‌دانند که به شیوه‌های مختلف می‌توان یک متن را تفسیر کرد و شایسته است که مبنای تفسیر قانون اساسی در عصر نوین بر اساس حقوق ملت (فصل سوم) باشد و این بخش قانون اساسی ملاک تفسیر سایر بخش‌ها قرار گیرد. در این صورت بعضی از تعارضات پنهان در قانون اساسی نمی‌تواند مانع احقاق حق مردم و جامعه قرار گیرد و قانون اساسی با جلوه‌ای مترقی‌تر و مردم‌سالارانه‌تر مورد خوانش قرار می‌گیرد.
  • سومین نکته در مورد کارکرد شورای نگهبان بحث نظارت این نهاد بر انتخابات های مختلف است. جدا از ابهاماتی مانند اینکه کلاً چقدر بحث نظارت بخشی از یک ساختار بر بخش دیگرش (نظارت شورای نگهبان بر مجلس که هر دو جزو قوه مقننه هستند) منطقی و پذیرفتنی است و آیا تبعات ناشی از آن را می‌توان کنترل کرد و دور و تسلسل در قضیه انتخابات مجلس خبرگان چه تبعاتی دارد.
    لازم است که این نهاد خود را از موضع‌گیری‌های صرفاً سیاسی “له یا برله” نامزدها مبرا نماید. در ادوار مختلف خصوصاً در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری شاهد این بوده‌ایم که اعضا شورای نگهبان موضع‌گیری‌های آَشکار به نفع یک نامزد یا علیه نامزد دیگری داشته‌اند.
    نهادی در جایگاه نظارتی لازم است که به شیوه‌ای عمل نماید که هیچ‌گونه شائبه جانب‌داری از آن بوجود نیاید. حتی در موارد بسیار ساده‌تر مثل مسابقات ورزشی شاهد این هستیم که داوران در همان ابتدای آموزش خود یاد می‌گیرند که با پذیرش مقام داوری لازم است دیدگاه‌های سوگیرانه به نفع یک تیم خاص را کنار بگذارند و حداکثر تلاش خود را برای قضاوتی بی‌طرفانه، منطقی، قانونمدار و عادلانه بنمایند.

به‌هرحال تغییرات افراد مداوما رخ می‌دهد و علی‌رغم تأثیراتی که تغییر اشخاص می‌تواند داشته باشد در برابر اصلاح ساختاری و نهادی نقش کم‌رنگ‌تری را دارد و اصلاحات واقعی زمانی رخ می‌دهد که ساختارها و کارکردها نستخوش تغییرات قرار گیرند. و در این میان نیز متر و معیار مناسب، حقوق ملت و منافع ملی باید باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

غوطه ور در تلاطم بهار

تمرین دموکراسی به چه معنا

مدّتی این مثنوی تأخیر شد

فقر ما، ورشکستگی شما

دکتر افشین فرهانچی دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

تمرین دموکراسی

چرا نسل جوان علاقه ای به مشارکت در اداره کشور ندارد

آیا پیمان سنتو می‌توانست مادر اتحادیه‌ای همانند اتحادیه اروپا در منطقه خاورمیانه باشد؟

بیش از 29 هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

چرایی و چگونگی مواجهه با ناامکانی اتحادیه‌های کارگری

چالش شوراهای شهر

هیولای جنگ

شفافیت در کلونی زنبورها

روز گرامیداشت مقام معلم در آینه تاریخ

حزب یک مجموعه پویا است، یک موسسه فرد محور نیست

پدیده ای به نام سعید مرتضوی

به بهانه روز کارگر

جهان در هفته‌ای که گذشت 79

دفتر مرکزی حزب بطور غیر رسمی افتتاح گردید

دفتر سیاسی با ترکیب جدید کار خود را آغاز کرد

انتشارات حزب اراده ملت ایران با 34 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نامه جمعی از احزاب به شهردار و رییس شورای شهر تهران درباره حواشی ساخت مسجد در بوستان قیطریه

دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس؛خلیجی که همیشه فارس خواهد ماند

(هیولا)

تاریخ و آگاهی طبقاتی

جنبش کارگری ایران

زمزمه دلتنگی

درگذشت دنیل دنت، فیلسوف جنجالی آمریکایی که به دنبال درک و توضیح علم ذهن بود.

هفـت تپه

آمار حوادث کارگری در سال 1402

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور