آخرین مطالب

نقش کمیسیون‌های حقیقت‌یاب در حل منازعات سیاسی و بین‌المللی نوشتار

نقش کمیسیون‌های حقیقت‌یاب در حل  منازعات سیاسی و بین‌المللی

  بزرگنمایی:
کمیسیون های حقیقت‌یاب، هیئت‌هایی مرکب از متخصصان امور پلیسی، حقوقی، قضایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی هستند که از سوی مراجع ملی یا بین‌المللی و به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و کشف حقایق مربوط به خشونت ها و جنایات نظامی یا سیاسی تشکیل و اعزام می شوند و گزارش خود را به آن مراجع ارائه می‌‌دهند.

کمیسیون های حقیقت‌یاب، هیئت‌هایی مرکب از متخصصان امور پلیسی، حقوقی، قضایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی هستند که از سوی مراجع ملی یا بین‌المللی و به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و کشف حقایق مربوط به خشونت ها و جنایات نظامی یا سیاسی تشکیل و اعزام می شوند و گزارش خود را به آن مراجع ارائه می‌‌دهند. این‌گونه کمیسیون‌ ها غالباً از سوی سازمان ملل و کارگزارهای حقوقی و قضایی آن (کمیسیون حقوق بشر یا دادگاه لاهه) تشکیل و به مناطق و کشورهای مورد نظر اعزام می‌شوند. 
مقوله حقیقت، همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات و مباحث دانش‌هایی نظیر الهیات، فلسفه، علم، اخلاق و حقوق بوده است. این مقوله در دهه های اخیر، در حوزه عمل سیاسی، به‌ویژه در زمینه حل‌وفصل منازعات سیاسی نیز مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد فزاینده کمیسیون های حقیقت‌یاب، به‌منظور کشف و اعلام حقایق مربوط به خشونت ها و جنایات سیاسی و نظامی در مناطق مختلف جهان، بیانگر جنبه و معنای دیگری از حقیقت است. از این منظر، حقیقت به معنای اطلاعات درست و جامع در مورد علل و عوامل یک منازعه، به‌ویژه در مورد عوامل و مباشران جنایت ها و خشونت های ناشی از آن منازعه است.
از دیدگاه حل منازعه، کمیسیون های حقیقت‌یاب، گرچه در وهله اول یک موضوع حقوقی مرتبط با حقوق بشر محسوب می‌شوند، اما به دلیل ابعاد و آثار روانی، اجتماعی و سیاسی فعالیت هایشان، با موضوع حل منازعه نیز مرتبط می شوند. فرض بر این است که روشن‌شدن حقایق مربوط به یک منازعه، به ویژه حقایق مربوط به جنایات و خشونت هایی که در جریان آن منازعه رخ‌ داده است، به تخفیف یا ختم آن منازعه کمک می کند. این کمک به دو صورت محقق می شود. نخست از طریق آثار کنترلی و بازدارنده، نظیر استفاده از این حقایق برای اجرای عدالت کیفری و مجازات مجرمان، دوم از طریق آثار ترمیمی کشف حقیقت در ذهن و روان طرفین منازعه و روابط آن ها، نظیر کمک به برقراری تعامل و ایجاد تفاهم میان طرفین درگیر. 
استدلال طرف‌داران این رویکرد، این است که با روشن‌شدن حقیقت؛ از یک سو، طرف متجاوز تحت‌فشارهای ابزاری، هنجاری و روانی بیشتری برای دست برداشتن از تجاوز قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، طرف قربانی تا حدی از فشارها و خسارت های مادی و روانی وارده آزاد خواهد شد و احتمال کینه‌توزی و انتقام‌جویی در او کاهش خواهد یافت. به‌این‌ترتیب، با روشن‌شدن حقیقت، هم منازعات سیاسی فعلی تخفیف خواهد یافت و هم از برخی منازعات بعدی پیشگیری خواهد شد. 
نقش کمیسیون های حقیقت‌یاب در بررسی و اعلام حقایق مربوط به خشونت ها و جنایت های سیاسی و نظامی، و همچنین در تخفیف آثار نامطلوب این پدیده‌ها، در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است. این موضوع باعث شده است تا صاحب‌نظران، این کمیسیون ها را به‌عنوان کارگزارانی مناسب برای حل منازعات سیاسی و بین‌المللی مورد توجه قرار دهند.
 بیشتر نقش این کمیسیون ها، همچون ضابطان قضایی، صرفاً جمع آوری «حقایق محکمه ای» بود. به‌عبارت‌دیگر، آن ها می‌کوشیدند، عاملان و مباشران خشونت ها و جنایت های سیاسی و نظامی را شناسایی و به مراجع مربوطه اعلام کنند.
اما این کمیسیون ها اخیراً به ابعاد دیگری از حقایق مربوط به خشونت ها و جنایات سیاسی و نظامی توجه نشان داده‌اند. برخی از این کمیسیون ها با تمرکز با «حقایق روایتی» می کوشند تا طرفین درگیری را نیز در حقیقت یابی مشارکت دهند و از این طریق به تخفیف و تلطیف آثار و پیامدهای عاطفی و روانی خشونت ها کمک کنند .
برخی دیگر، با تأکید بر «حقایق معطوف به مصالحه»، و تلاش در جهت بازسازی مادی و روحی طرفین درگیری می کوشند زمینه‌های ارتباط و تفاهم میان آن ها را فراهم سازند. چنین رویکردهایی، دستاوردهای قابل‌ملاحظه‌ای در زمینه حل منازعات داشته است. 
با وجود این، اگر قرار است کمیسیون های حقیقت‌یاب به‌عنوان نهادهای حل منازعه عمل کنند، و اگر هدف این کمیسیون ها حل‌وفصل پایدار منازعات و جلوگیری از شروع مجدد آنهاست، لازم است به جنبه دیگری از حقایق مربوط به خشونت ها و جنایت های سیاسی و نظامی نیز توجه کنند. این جنبه از حقیقت که «حقیقت آسیب شناختی» نام دارد،  به معنای شناسایی و معرفی زمینه ها و ریشه های بنیادین خشونت ها و جنایت های سیاسی و نظامی در جوامع موردنظر است.
از این دیدگاه، شناسایی و معرفی ساختارها و فرایندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منازعه خیز و خشونت زا در جوامع موردنظر و همچنین ارائه راهکارهایی برای اصلاح این ساختارها و فرایندها به بخشی دیگر از وظایف کمیسیون های حقیقت‌یاب تبدیل می شود. چنین کمیسیون هایی را می توان، همچون کارگزاران گذر از وضعیت منازعه، به وضعیت پسا منازعه در جوامع پرتنش تلقی کرد.
برای دستیابی به این اهداف، لازم است کمیسیون هایی با رویکرد مسئله‌شناسانه در جهت شناسایی نابسامانی ها و مشکلات موجود در ساختارها و روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع درگیر در منازعه و ارائه راه حل هایی، برای ترمیم و اصلاح این ساختارها و روابط نیز وارد فعالیت شوند. ترمیم و اصلاح این عرصه‌ها طبعاً نیازمند رویکردهایی توسعه‌گرایانه و معطوف به فرصت‌سازی هرچه بیشتر برای تأمین نیازهای حیاتی و ارزش‌های اساسی افراد و گروه های مختلف در جوامع مورد است. البته، پیگیری و تحقق این اهداف چیزی بسیار فراتر از ظرفیت ها و صلاحیت های کمیسیون های حقیقت‌یاب است و مستلزم اراده ها، منابع و برنامه‌های کلان، آن هم در یک دوره کم‌وبیش طولانی است. با وجود این، هرگونه حقیقت‌یابی در مورد خشونت ها و جنایات سیاسی نظامی، بدون توجه به این ابعاد و مسائل، ناقص خواهد ماند؛ بنابراین، آن دسته از کمیسیون های حقیقت‌یاب که با رویکرد حل منازعه وارد فعالیت می شوند می توانند، دامنه حقایق مورد جستجوی خود را به این عرصه ها نیز بگسترانند. این کمیسیون ها می توانند همچون کارگزاران تحقیقاتی و مشاوره‌ای، شرایط و مقتضیات ساختاری، سیاست گذرانه و مدیریتی لازم برای حل‌وفصل بنیادین منازعات و خشونت ها را شناسایی و اعلام نمایند و به نوبه خود برای جلب‌توجه نهادهای ذی‌ربط به این موضوع در سطوح مختلف محلی، ملی و بین‌المللی تلاش نمایند.


فاطمه قدم 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی

وقتی دیپلماسی شکست می‌خورد درس‌هایی از جهان و تجربه ایران

بحران‌های تالاب‌های استان خوزستان و راهکارهای احیا و حفاظت از آن‌ها

مروری بر پیامدهای انتقال سنجاب‌ها از زیستگاه طبیعی

شتای عمر

معرفی کتاب پنداشتِ تربیت چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند

سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت بحران

جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سطح 3 نظام سلامت

آغاز کلاس‌های مدرسه حزبی؛ جرقه‌ای تازه برای یادگیری هدفمند

خبر انتشار کتاب برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی در شرف انتشار

یوسف تراکمه به عنوان بخشدار بقراطی شهرستان رزن منصوب شد

بیانیه روز جهانی بدون پلاستیک - 12 تیر

احسان محمدزاده به عنوان سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ منصوب شد

خبر نشست بررسی «جنگ و دیپلماسی» در دفتر حزب اراده ملت ایران

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)