رونمایی از مجموعه کتاب های سازوکار حزبی
چگونه حزب را مدیریت کنیم؟
دوشنبه 15 بهمن 1403 - 07:47:40

مجموعه کتاب‌های سازوکار حزبی در آبان 1403 منتشر شد. این کتاب‌ها ترجمه سرکار خانم زهره رحیمی مشاور ارشد شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران است که در انشارات این حزب منتشر می‌شود.

جلد اول: قالب بندی و ساختاردهی یک حزب نوشته یسپر بنگتسون و ترجمه خانم زهره رحیمی، این کتاب راجع به مبانی جهان بینی، اساسنامه حزب و ساختار تشکیلاتی صحبت می‌کند.
 اگر می‌خواهید بدانید قالب و ساختار یک حزب سیاسی چگونه است؟ این کتاب به شما تمام اطلاعات را می‌دهد کتاب ابتدا تعریف و مفهوم یک حزب سیاسی را می‌گوید، بعد جهان بینی حزبی و لزوم توجه به آنرا گوشزد میکند و نهایتا اساس‌نامه و نظام‌نامه حزبی و ساختارهای حزبی را مورد توجه قرار میدهد. قانون احزاب ایران و زندگینامه‌ای مفصل از اولاف پالمه رهبر فقید حزب سوسیال دموکرات سوئد، ضمیمه‌های کتاب هستند.

جلد دوم: چگونگی برگزاری انتخابات و تصمیم گیری در احزاب نوشته توماس کارلهد و یسپربنگتسون و ترجمه خانم زهره رحیمی و دلارام چراتی، این کتاب راجع به ارتباط، دستورکار و سازماندهی کمپین‌های انتخاباتی به ما کمک می‌کند.
شیوه تصمیم گیری در احزاب سیاسی و انتخابات داخلی این مجموعه‌ها، امر بسیار مهم و مناقشه برانگیزی است که این کتاب به آنها میپردازد.
در بخش‌های ابتدائی کتاب، به مسئله اهمیت وجود دموکراسی در احزاب و لزوم شفاف بودن تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها اشاره می‌شود و در ادامه به بحث درباره شیوه تشکیل جلسات حزبی و رای گیری در آنها پرداخته می‌شود. در بخش‌های انتهائی کتاب نویسنده ما را با فرهنگ سازمانی و رهبری دموکراتیک؛ اهمیت نمایندگان حزبی و شیوه انتخاب آنها؛ و مباحث مرتبط با هیات اجرائی و نقش و اهمیت مجریان آشنا می‌سازد.

جلد سوم: تدوین خط مشی و راهبری در احزاب سیاسی نوشته یسپر بنگستون ترجمه خانم زهره رحیمی، این کتاب راجع به توسعه و تحول سیاست، مشارکت و تعامل با دنیای بیرون صحبت می‌کند.
سومین کتاب مجموعه سازوکار حزبی با عنوان فرعی "توسعه و تحول سیاست مشارکت و تعامل با دنیای بیرون" به بحث در مورد برنامه ریزی و برنامه نویسی در حزب با هدف تعامل بیشتر با اعضا و جامعه می‌پردازد.
کتاب یک مقدمه و سه بخش دارد در مقدمه کتاب تعریف و مفهوم یک حزب سیاسی به بحث گذاشته شده است. در بخش اول برنامه ریزی حزبی و توسعه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. در بخش دوم راهکارهای توسعه سیاست حزبی نقش اعضا صف و ستاد در آن و نحوه تعامل با هواداران بیان شده است و نهایتاً در بخش سوم کتاب به موضوع کار در جامعه و با شهروندان و سایر گروه‌های ذی نفع توجه می‌کند.

جلد چهارم: دستیابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی نوشته توماس کارلهد و یسپر بنگتسون ترجمه خانم زهره رحیمی و آزاده قاسمی، این کتاب راجع به ارتباط، دستورکار و سازماندهی کمپین‌های انتخاباتی به ما کمک می‌کند.
برای یک حزب  بسیار مهم است که بتواند با گروه‌های هدف، مخاطبان و هواداران خود ارتباط برقرار کند. در این کتاب تعریف و مفهوم یک حزب سیاسی به بحث گذاشته شده است.
 در بخش اول اهمیت ارتباطات در دموکراسی‌های امروز و اهمیت خاص آن برای احزاب سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
 در بخش دوم نحوه ساخت نمایه حزبی و آنچه قرار است حزب به مردم نشان دهد بیان شده است.
 بخش سوم به موضوع دستورکار ارتباطی و گروه های هدف حزب توجه می کند.
 بخش چهارم بر روی رسانه‌های حزبی و کار میدانی متمرکز است و نهایتا در بخش پنجم کتاب نویسندگان ما را با جزئیات کمپین و مبارزات انتخاباتی آشنا می‌سازند.

 جلد پنجم: رشد و تحکیم یک حزب سیاسی به بحث در مورد شیوه‌های سازمان‌دهی، تحکیم و آموزش اعضا در این مجموعه‌ها می‌پردازد.
کتاب یک مقدمه و چهار بخش دارد. در مقدمه کتاب تعریف و مفهوم رشد و تحکیم یک حزب سیاسی به بحث گذاشته شده است. در بخش اول در مورد سازمان‌دهی مردم با هدف عضو کردن ایشان صحبت می‌کند. در بخش دوم به سازمان‌دهی اعضا از سطوح محلی تا سطح ملی می‌پردازد. بخش سوم کتاب مباحث مرتبط با عضویت؛ جذب، استقبال و فعال‌سازی را پیگیری می‌کند و نهایتا در بخش چهارم، کتاب بر روی توسعه سازمان از طریق آموزش و توانمندسازی اعضای حزب متمرکز شده است.


http://eradehmellat.ir/fa/News/5957/چگونه-حزب-را-مدیریت-کنیم؟
بستن   چاپ