فاطمه امامی
در بسیاری از کارخانجات، موسسات و حتی شهرداریها و ... موسسه آموزشی علمی کاربردی داریم که تربیت تکنسین را به عهده دارند که سر فصل دروس آنها برای تربیت تکنسین و فرد ماهر در حرفهایی تعریف شده است. یعنی سرفصل و محتوای دروس آنها با سطح دروس دانشگاهی university فرق میکند. به عبارتی دیگر سبکتر و راحتتر است. برای همین ورود به این موسسات آموزشی راحتتر از دانشگاه است. به طور کلی، کلیهی موسسات آموزشی سر فصل دروس آنها سبکتر و راحتتر از دانشگاه میباشد برای همین، خروجی این دانشگاهها برای جذب در بازار آزاد، حرفهایی کار و کارگاهها، مغازه و آرایشگری و رستوران و.....میباشد که بسیار خوب و قابل تقدیر است.
با این تفاسیر دانشجویان این دانشگاهها برای ادامه تحصیل در تحصیلات تکمیلی به سیستم دانشگاهی به علت عدم توانایی نمیتوانند ورود کنند مگر اینکه از پایه خود را قوی کنند که غیرمعمول و اندک شمار است. اگر به طور عادی پذیرش باشد که در دانشگاه دولتی به دلیل ناتوانی علمی ورود به تحصیلات تکمیلی بسیار سخت و تقریبا" امری محال است. در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ضعیف بودن سد کنکور ورود خواهیم داشت و این که آیا در آن سیستم که محتوای دروس و سر فصل آن مشابه آموزش عالی است می تواند درس بخواند؟! خروج موفق او از چنین سیستمی جای سوال دارد؟!
و مورد بدتر از این که در سازمانها و شرکتها فارغالتحصیلان علمی کاربردی به مانند افراد تحصیل کردهی سیستم دانشگاهی استخدام شده و حتی در پستهای بالای مدیریتی قرار میگیرند که این یک فاجعه است و موجب کاهش توان علمی و کارایی مجموعه میگردد.
راه برونرفت از این فاجعه که ناکارآمدی در بخش صنعت و سازمانی کشور می باشد:
1. آموزش عالی کشور، ثبت نام و معادلسازی دروس دانشجویان علمیکاربردی و پودمانی و کلیه موسسات آموزشی پایینتر از نظام دانشگاهی را در سطح دانشگاهی university بویژه دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع اعلام کند.
2. از دولت آقای پزشکیان درخواست میگردد در شرکتها و سازمانهای دولتی از استخدام و بکارگیری افراد با این مدارک در شغلهای مدیریتی و کارشناسی که متخصصین دانشگاهی را میطلبد، جلوگیری به عمل آورد که این خطای بزرگ باعث خروج و سرخوردگی سرمایههای انسانی ماهر و کارآمد از شرکتها و سازمانها و.... میگردد.