زولتان کودای و موسیقی کودک
چهارشنبه 1 آذر 1402 - 09:09:11

محمد های خوشکلام
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد. کودای این گفته را پس از چند دهه در نظریاتش درباره آموزش سلفژ ( سرایش )، با تاکید بیشتر تصریح می‌کند. کودای در 1929 در مقاله‌ای تحت عنوان ( آواز گروهی کودکان ) رهنمودهای لازم را ارائه می‌دهد. چگونه کار را بهبود ببخشیم؟ چگونه موسیقی را در مدارس مفیدتر و علمی‌تر آموزش دهیم یا به قول گذشتگان چگونه کلاس آواز را سودمندتر کنیم؟
در همین مقاله بود که برای نخستین بار پیرامون اهمیت استادان آواز در روستا تا حد انتصاب آنها به ریاست اپراخانه پایتخت سخن گفت و افزود که اگر کارش ایراد داشت می توان او را از دفترش بیرون انداخت. چون یک استاد بد آواز چندین نسل از کودکان و جوانان را از لذت موسیقی بی ‌نصیب می‌کند. این سخنان که فرمول بندی سیاست موسیقی است یادآور این سخن مشهور هرمان کریشمار ( 1924- 1848 ) است که می گفت: آینده موسیقی آلمان در مدارس پی ریزی می‌شود. کد هایی در تمام نوشته ‌هایش درباره آموزش موسیقی بر لزوم برقراری معیار های عام تعلیم آواز خوانی در مدرسه تاکید می‌کند. وی می‌گوید: این کار از هر تصمیم و اقدام عملی دیگر مهم تر است.
چکیده ‌ای از مقاله آواز گروهی کودکان را در اینجا می‌آوریم:
1.  سهم موسیقی در تعلیم و تربیت در مجارستان به چنان جایگاه مهمی رسیده است که زمانی در یونان باستان از آن برخوردار بود.
2.  بی‌ سوادی موسیقایی سد راه پیشرفت فرهنگ موسیقی است. سبب حضور نامنظم در کنسرت ‌های جدی و اپراهای ساخته شده است.
3.  دوره ‌های تدریس موسیقی در دانشکده ‌های تربیت معلم باید بهبود یابد.
4.  کودکان را باید از همان خردسالی هرچه زودتر از افتادن به دام موسیقی مبتذل و اعتیاد به آن رهانید، زیرا کودک وقتی بزرگ شود دیگر دیر خواهد بود.
5.  موسیقی تجربه ‌ای است که مدرسه باید آن را تدارک ببیند و پیشرفت دهد.
6.  برنامه روزانه آواز خوانی همراه با فعالیت‌ های بدنی جسم و فکر کودک را توأمان پورش می‌دهد.
7.  آواز خوانی گروهی بسیار مهم است، لذت ناشی از تلاش در راه تشکیل یک کار گروهی خوب و شایسته، انسان هایی منضبط، با شخصیت و دارای خصلت‌های متعالی می‌سازد. ارزش آوازخوانی گروهی به این لحاظ غیر قابل تصور است.
8.  عمده تجربه موسیقایی کودکان در دوره 6 تا 16 سالگی کسب می ‌شود زیرا او در این سن معمولاً بیشتر آماده پذیرش است و ذوق و استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد.
9.  کودکان را باید فقط با بهترین و والاترین متون موسیقی آموزش داد آنها را باید با شاهکار های موسیقی آشنا کرد.
10.   بهترین راه دستیابی به نبوغ موسیقایی از طریق در دسترس‌ترین وسیله ممکن برای هر کس یعنی صدای انسان امکان ‌پذیر است. این راه نه فقط برای افراد مستعد بلکه برای عموم باز است.
11.   سازماندهی سیستماتیک تدریس و آموزش یکی از وظایف دولت است که بودجه آن باید از طریق افزایش تعداد کنسرت ‌ها و اپراهایی که در سال برگزار می‌کنند تامین شود.

 ادامه دارد ...



http://eradehmellat.ir/fa/News/3464/زولتان-کودای-و-موسیقی-کودک
بستن   چاپ