با همه گیری کرونا و مجازی شدن آموزش مدارس در ایران، شفافیت حضوروالدین در کنار فرزندان را داشتیم، که همراه با مورد قضاوت قرار گرفتن رفتارومنش و نحوه ی تدریس معلمان بود. به هرحال این از عملکرد مثبت تدریس مجازی بوده و دانش آموزان در این فضا بی پرده با معلم خود ارتباط برقرار می کردند. دانش آموزان درستی و نادرستی مطالب درسی مطرح شده در کلاس را با دراختیارداشتن فضای مجازی زود هنگام مورد بررسی قرار می دادند. این فضای مجازی هر چند حضور دانش آموزان را درمدارس کم رنگ کرد و تعامل آن ها با یکدیگر کم رنگ تر شد ولی دوری آنها از مدرسه، آنها را دلتنگ روابط با همکلاسی ها و کارهای گروهی کرده است.
با همه ی این تفاسیرهر چند که درنظام آموزشی مدارس ایران در حال حاضر کارهای گروهی ضعیف است ولی دانش آموزان برای کنار هم بودن و با هم فعالیت کردن تمایل بیشتری نشان دادند، با اینکه تجربه ایی ضعیف در قبل از کرونا داشته اند. با این حال دانش آموزان درس خواندن به روش مدرن همراه با فعالیت های گروهی را بیشترتمایل پیدا کرده اند. برای همین بعد از بازگشایی مدارس دانش آموزان دچار افت تحصیلی شده اند که نه فقط ناشی ازنقص تدریس مجازی و عدم حضور در مدارس، بلکه ناشی از ناکارآمدی و پایان عمر تدریس کلاسیک در مدارس می باشد که دیگربعد از تدریس در فضای مجازی کارآیی خود را درمدارس از دست داده وباید تغییری همسان با کشورهای دیگر صورت گرفته و کم کم تدریس کلاسیک کم رنگ شود. بیماری همه گیری کویید 19 که همه ی مدارس دنیا را یکپارچه وارد مدارس مجازی کرد همه ی دنیا یکپارچه در زیرچترتکنولوژی و تقریبا با روش های یکسان و کپی از یکدیگر دراین فضا با محتوای متفاوت قرار گرفتند.
خروج ازاین چترتقریبا همسان و همزمان با کشورهای دیگر، وبرگشت به تدریس کلاسیک مشکلات زیادی را به همراه آورده وسال به سال این مشکل بیشتر خواهد شد و چاره ایی جز همسان شدن با کشورهای دیگر نخواهیم داشت و باید به استقبال آموزش های گروهی درآموزش مدرن رفت در غیر اینصورت شاهد افت تحصیلی دانش آموزان خواهیم بود.لازم به ذکراست والدین، که در فضای مجازی پا به پای فرزندان خود آمدند وهمکاری صمیمانه کردند و همچنین به دلیل قبول مسئولیت تنگاتنگ در این دوران و همراهی بسیارعالی با فرزندانشان که شاهد کلیه ی مراحل و تک تک نکات آموزشی آن ها بودند، از افت آموزشی فرزندانشان آسیب های روانی جدی خواهند دید.
فاطمه امامی