پژوهش بخش مهمی از ساختار علمی و عملیاتی در دنیای امروز است و قاعدتاً در تمام بخشهای مختلف یک جامعه باید قبل از هر اقدامی با انجام پژوهشهایی ابعاد، اثرات و تبعات آن پدیده یا تصمیم مشخص گردد. در این شماره نشریه نگاهی انداختهایم به دو پژوهش در مورد نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران.
پژوهش اول: نقش رویدادهای فرهنگی (مورد مطالعاتی: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران) در اقتصاد گردشگری شهری
مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری - شماره 7 زمستان 1392
نویسندگان: محمدرضا رضوانی؛ صدر اله طیبی؛ حسین حاتمی نژاد؛
گردشگری شهری بهعنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب میشود. نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهعنوان یکی از معتبرترین نمایشگاههای فرهنگی در تقویم نمایشگاههای جهان ثبت شده است. برایناساس، هدف این تحقیق شناخت اثرات اقتصادی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است.
مقاله حاضر با این هدف به بررسی این سؤالات پرداخته است که: نقش اقتصادی و اجتماعی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در حوزه گردشگری شهری و اثرات آن بر سایر خدمات شهری چیست؟ هزینههای گردشگری بازدیدکنندگان اعم از زمان و مکان اقامت، خرید، حملونقل و غیره به چه صورت است؟ و ضریب تکاثری حاصل از گردشگری در شهر تهران بهویژه در بخش اقامت (هتل) نسبت به دیگر شهرهای توریستی جهان در چه سطحی هست؟
بر اساس یافتهها، میتوان گفت نمایشگاه کتاب بهعنوان یک فرصت گردشگری، نقش مهمی در جذب گردشگر، توسعه گردشگری و اقتصاد شهر دارد. از مهمترین تأثیرات اقتصادی این رویداد فرهنگی، اشتغالزایی و درآمدزایی برای شهروندان شاغل در بخش خدمات است. بهطورکلی میتوان گفت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نقش یک فرصت گردشگری شهری را ایفا میکند و تأثیراتی را در حوزه اشتغال، درآمد، ارزآوری، پویایی جریانهای مولد اقتصادی، سرمایهگذاری و فعالکردن جریانهای مولد اقتصادی و تقویت فرهنگ اعمال میکند.
پژوهش دوم: ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحه خانگی وبسایت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در قیاس با فرانکفورت
مجله مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات - شماره 2 تابستان 1395
نویسنده:فرهاد رستمی جمیل
صفحه خانگی وبسایت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در قیاس با فرانکفورت از نظر ویژگیهای ساختاری، محتوایی و مجموع ویژگیها در رتبه پایینتر است. برایناساس و باتوجهبه نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحه خانگی وبسایت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارتقا یابد.
این مقاله در راستا ارتقا کیفیت سایت نمایشگاه تهران توصیههای زیر را داشته است:
ارائه نقشه سایت در جهت دسترسی راحتتر و سریعتر کاربران به محتوای وبسایت و در نهایت، اتلاف وقت کمتر از سوی آنان
وجود پیوند به صفحههای اجتماعی و صفحه خانگی نمایشگاه در جهت اشتراکگذاری اطلاعات و نیز صرفهجویی در زمان کاربران؛
درج قسمت “پرسشهای متداول” و “از ما بپرسید” در راستای شناخت و آگاهی هرچه بیشتر کاربران از زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه؛ و
امکان نظرسنجی و ارائه آمار بازدیدکنندگان سایت در راستای تعامل هرچه بیشتر کاربران و مدیران سایت و ارائه نقطهنظرات و پیشنهادهای و نیز یادآوری نقاط قوت و ضعف نمایشگاه به مسئولان ذیربط است.
روزآمدسازی مرتب و دورهای وبسایت و درنتیجه افزایش اعتماد و اطمینان بازدیدکنندگان سایت از اطلاعات ارائه شده و بهنگام بودن آن؛
وجود گروه بحث برخط در راستای تعامل هرچه بیشتر کاربران با یکدیگر و استفاده از اطلاعات و تجارب همدیگر در بازدید از نمایشگاه؛
جذابیت تصاویر و تبلیغات وبسایت نمایشگاه برای جذب مخاطبان و تشویق آنان به بازدید حضوری از نمایشگاه؛
ارائه فهرست منابع الکترونیکی، فهرست موضوعی و راهنمای جستجوی منابع
معرفی برنامههای آینده و بخشهای مختلف نمایشگاه در جهت آشنایی هرچه بیشتر کاربران با خدمات نمایشگاه و در نهایت، استفاده از این خدمات؛
معرفی خدمات به گروههای خاص از جمله معلولان و نابینایان در راستای عملی کردن شعار معروف “هر خوانندهای کتابش”؛
ارائه تازههای کتاب نمایشگاه برای آن دسته از افرادی که مشتاقانه منتظر ارائه کتابهای جدید در نمایشگاه هستند.
http://eradehmellat.ir/fa/News/1487/معرفی-مقاله-نگاهی-پژوهشمحورانه-به-نمایشگاه-کتاب-تهران